اشتباهات رایج در نظافت سگ ها: 6 کاری که هرگز با سگتان نباید انجام دهید

در این مطلب نظرات کارشناسان نظافت حیوانات خانگی را درباره شش اشتباه رایج در مورد نظافت سگ، با شما به اشتراک می‌گذاریم که در ابتدا ممکن است ایده خوبی به نظر برسد اما باید از آن‌ها دوری کنید.

اشتباهات رایج در نظافت سگ ها:

نظافت سگ

1. کوتاه کردن موی سگ خود

وقتی دمای هوا بالا می‌رود مطمئنا موهای اضافی نمی‌تواند چیز خوبی برای حیوان خانگی شما باشد درست است؟ متاسفانه این طرز فکر صحیح نیست.

تراشیدن موهای حیوان خانگی در ماه های گرم سال معمولاً به سه دلیل ضروری نیست:

  • می تواند آنها را بیشتر مستعد آفتاب سوختگی کند
  • می‌تواند در تنظیم طبیعی دمای بدن آنها اختلال ایجاد کند. سگ‌هایی مانند ژرمن شپرد، هاسکی، پامرانیان و چاوچاو در به دام انداختن هوا با موهای پرپشت خود بسیار توانا هستند که به خنک نگه داشتن آنها در تابستان و گرم نگه داشتن آنها در زمستان کمک می‌کند.
  • این کار می‌تواند به فولیکول‌های مو آسیب برساند و باعث کدر شدن پوست یا گاهی اوقات لکه‌دار شدن پوست شود. برای نژادهای موی بلند و مجعد، مانند شیتزو تا زمانی که موی کافی برای محافظت در برابر نور خورشید داشته باشند، کوتاه کردن آن مشکلی ندارد.

2. شستن داخل گوش سگ خود

یک اشتباه رایج در نظافت و تمیزی حیوان خانگی این است که به سادگی اجازه می‌دهید آب وارد گوش سگ شما شود حتی اگر عمداً آنها را نشویید.

شکل عمودی مجرای گوش سگ‌ها می‌تواند باعث شود راحت‌تر از ما انسان‌ها رطوبت در گوش‌های داخلی آن‌ها گیر کند. این آب به باکتری‌ها یک بستر ایده آل برای رشد می‌دهد که می‌تواند منجر به عفونت گوش شود. برای جلوگیری از ورود آب به گوش حیوان خانگی خود، یک مانع با توپ‌های پنبه ای درست کنید.

ممکن است بخواهید از کل سر سگ خود محافظت کنید، زیرا آب در بینی ممکن است باعث تحریک، ناراحتی و عطسه شود. برای دور نگه داشتن آب از چشم، گوش و بینی سگ خود، از یک پارچه مرطوب برای تمیز کردن کل سر استفاده کنید.

3. عدم شستشوی کامل

شستشوی ضعیف می‌تواند باعث تحریک جدی پوست، ریزش مو، خز مات و مشکلات دیگر شود. اگر سگ خود را به یک آرایشگاه حرفه‌ای مخصوص حیوانات ببرید می‌توانید مطمئن شوید که دوست پشمالوی شما کاملاً شسته می‌شود.

با این حال اگر در زمان حمام کردن سگ خود شستشوی ضعیفی انجام دهید، باقی مانده شامپو می‌تواند باعث مشکلات پوستی از پوسته پوسته شدن تا تحریک و عفونت شود. برای اطمینان از اینکه سگ شما پس از شامپو زدن کاملاً شسته شده است، آبکشی را تا زمانی ادامه دهید که دیگر حباب‌هایی را که از مو و خز آن‌ها به بیرون می‌ریزند، نبینید.

4. شانه زدن سگ خیس

رعایت کردن نکات نظافتی در مورد سگ ها

یکی دیگر از اشتباهات رایج، شانه کردن سگ بعد از حمام درست زمانی است که هنوز سگ شما خیس است. برس‌ کشیدن بعد از حمام می‌تواند موهای خیس را گرفته و پوست را بکشند و باعث ناراحتی یا درد سگ شما شوند.

در عوض قبل از حمام کردن، موهای سگ خود را شانه بزنید. پس از حمام کردن، موها را با حوله خشک کنید یا اجازه دهید موهای سگتان به طور طبیعی خشک شود. سپس موهای آنها را به طور یکنواخت و در جهت رویش مو برس بزنید.

اگر نژاد مو کوتاه دارید، سعی کنید از برس لاستیکی برای گرفتن موهای مرده و جلوگیری از ریزش بیش از حد استفاده کنید.

5. حمام کردن روزانه

حمام روزانه روغن‌های طبیعی پوست سگ شما را از بین می‌برد و می‌تواند خشکی پوست را بدتر کند. اینکه هر چند وقت یکبار سگ خود را بشویید به سه عامل بستگی دارد: سبک زندگی، نوع پوشش و شرایط پوستی

6. عدم توجه به ناخن ها

زمانی که سگ خود را برای نظافت حرفه‌ای می برید، کوتاه کردن ناخن بخشی از خدمات آرایشگاه است. هنگامی که در حال انجام نظافت منظم در خانه هستید، این مرحله مهم را نادیده نگیرید.

ناخن‌های بلند می‌توانند تأثیرات منفی زیادی بر سلامت و شادی توله شگ شما داشته باشند، از جمله ایجاد درد هنگام راه رفتن سگ، عفونت احتمالی در صورت رشد باکتری در پنجه و حتی آرتروز در پاها.

یک قانون خوب این است که ناخن های سگ خود را یک بار در ماه کوتاه کنید. سگ‌هایی که زیاد روی پیاده‌روی می‌کنند یا می‌دوند ممکن است کمتر نیاز به کوتاه کردن ناخن داشته باشند از طرفی سگ‌هایی که بیشتر وقت خود را در داخل یا روی چمن می‌گذرانند ممکن است هر دو هفته یکبار نیاز به کوتاه کردن ناخن‌ها داشته باشند.

اکنون که می‌دانید چه کارهایی را نباید انجام دهید، نکات زیر را برای نظافت سگتان در نظر بگیرید:

نظافت حیوان خانگی
  • از شامپوی مناسب برای سگ خود استفاده کنید: اگر پوست سگ شما حساس است، از شامپوی ساخته شده با روغن درخت چای برای سگ ها استفاده کنید، زیرا این روغن می‌تواند خارش را تسکین دهد و به آرامش پوست کمک کند. نرم‌کننده‌های ساخته شده با آلوئه ورا و شامپوهای دارویی ضد خارش هم مؤثر هستند. اگر سگ شما بیماری پوستی دارد حتما از دامپزشک خود بپرسید که چه نوع شامپویی بهتر است.
  • بین حمام‌ها موهای سگ خود را مرتب شانه بزنید. حداقل یک روز در میان شانه بزنید. این کار از گره خوردن موهای توله سگ شما جلوگیری می‌کند.
  • دندان‌های سگ خود را مسواک بزنید. مسواک زدن دندان‌ها یک کار بسیار مهم است که نباید از آن چشم پوشی کرد زیرا بهداشت نامناسب دندان می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی شود.

نظرات خود را در مورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 4.3 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.