فرودگاه ستاره دریایی

افتتاح فرودگاه ستاره دریایی در پکن؛ سازه‌ای غول‌آسا با طراحی زها حدید

چین یک فرودگاه عظیم و میلیون دلاری را به مناسبت بزرگداشت تاسیس این جمهوری در پایتخت خود افتتاح کرد. رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، امروز فرودگاه ستاره دریایی که نام اصلی آن فرودگاه بین المللی داشینگ (Daxing) است را طی مراسمی افتتاح کرد. ساخت این پروژه در کمتر از پنج سال انجام شده است.

این فرودگاه بزرگ، دومین فرودگاه بین المللی پکن بوده و طراحی آن که شبیه به یک ستاره دریایی با پنج راهروی متصل به هم است را زها حدید، معمار فقید عراقی بر عهده داشته. گفته شده که این مجموعه، بزرگترین ترمینال فرودگاهی تک‌ساختمانی در دنیا است. این ساختمان با مساحتی برابر با 700 هزار متر مربع و چهار باند فرودگاهی، تا سال 2025 ظرفیتی برابر با 72 میلیون مسافر در سال خواهد داشت. با توجه به برنامه‌های چین برای توسعه این فرودگاه و افزودن چهار باند دیگر به آن، ظرفیت این فرودگاه تا سال 2040 به صد میلیون مسافر در سال خواهد رسید.

مقامات چینی از سال گذشته تورهایی را برای نمایش این فرودگاه برای برخی بازدیدکنندگان ترتیب داده بودند. در این بازدیدها روبات‌ها اطلاعات لازم برای پرواز را به میهمانان ارائه می‌کردند و ورود به هواپیما با استفاده از سیستم‌های تشخیص چهره انجام می‌شد.

به گفته مقامات چینی افتتاح این مجموعه فشار وارد بر فرودگاه بین المللی پکن که در قسمت شمال شرقی شهر قرار دارد را کم خواهد کرد. این فرودگاه با جابجایی صد میلیون مسافر در سال گذشته، دومین فرودگاه بزرگ دنیا پس از فرودگاه آتلانتای آمریکا محسوب می‌شود.

پیش بینی شده که تا سال 2022 چین تبدیل به بزرگترین بازار سفرهای هوایی در دنیا شود. با اینحال مشکلاتی از قبیل تاخیر در پروازها به دلیل ازدحام بیش از حد و دخالت نیروهای نظامی در فرودگاه‌ها باعث شده تا صنعت هوایی چین چندان هم خوشنام نباشد. مقامات این کشور امیدوارند تا با افتتاح فرودگاه جدید برخی از مشکلات هواپیمایی چین حل شوند.

بسیاری از خطوط هوایی داخلی و خارجی از جمله خط هوایی جنوبی چین، خط هوایی شرقی چین، ایرچاینا و بریتیش ایرویز به زودی همه یا بخشی از پروازهای خود را به فرودگاه ستاره دریایی منتقل خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: نگهبانان مرزی چینی روی گوشی گردشگران، اپلیکیشن نظارت مخفی نصب می‌کنند

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.