سلامت و متابولیسم

به صورت طبیعی با انجام این 4 روش متابولیسم بدن خود را افزایش دهید

متابولیسم یا همان سوخت ساز بدن یک فرایند بیوشیمیایی است که با کاهش و افزایش وزن شما ارتباط مستقیم دارد و به همین دلیل است که برای داشتن وزنی مناسب و حفظ عضلات خود باید مراقب متابولسیم بدن خود نیز باشید.

اما آیا چرا باید کسی بخواهد که متابولیسم بدنش را افزایش دهید؟ یکی از مهم‌ترین دلایل آن افزایش انرژی است، هرچه سریع‌تر غدا و خوراکی‌های شما جذب بدنتان شود، انرژی دریافتی شما نیز بالاتر خواهد رفت و در نتیجه تاثیرات مثبتی را بر روی ارتباط خود با دیگران، اجتماع و سایر موارد دیگر خواهید دید. یکی دیگر از دلایل مهم آن افزایش جریان گردش خون در بدن است و گردش خون در بدن نیز به شادابی عضلات شما کمک زیادی خواهد کرد.

اما از دیگر مسائلی که ورزشکاران به خصوص به آن توجه ویژه دارند این است که با بالابردن متابولسیم بدن خود می‌تواند چربی‌های موجود در بدن خود را زودتر از حالت عادی بسوزانند و خوراکی‌های خورده شده خود را تبدیل به انرژی برای رشد عضلات خود کنند. افراد زیادی سعی در زیاد خوردن مواد خوراکی برای افزایش وزن خود و عضله سازی هستند اما چیزی که نمی‌دانند این است که همه این موارد چربی را نیز به همراه خود می‌آورد و با استفاده از متابولیسم می‌توانید چربی‌های بدن خود را به راحتی بسوزانید اما این مورد را در نظر داشته باشید که باید مقدار کالری مورد نیاز خود در هر روز را محاسبه کنید و بعد از رسیدن به آن مقدار کالری دریافتی اقدام به بالا بردن متابولیسم بدن خود بکنید. اگر خلاف این حرکت را انجام دهید تنها با کاهش وزن شدید روبرو خواهید شد زیرا بدن شما قادر به دریافت انرژی دریافتی روزانه‌اش را ندارد و همین موضوع باعث می‌شود تا از چربی و بافت‌‌های موجود در خود بدن برای تغذیه استفاده کند.

عضله سازی کنید

یکی از کار‌های مفید برای بالا بردن متابولیسم بدن رفتن به باشگاه و انجام حرکات ورزشی است. با اینکار به بدن خود اجازه ساخت چربی را نخواهید داد و تمام خوراکی‌های شما تبدیل به بافت عضله‌ای خواهند شد. همین موضوع باعث خواهد شد تا بعد از رفتن به باشگاه بدن شما برای ساخت بافت‌های عضلانی تلاش کند تا سوخت ساز بدن را به حداکثر برساند. شما می‌توانید بعد از انجام تمرینات خود با خوردن یک پروتئین شیک، انرژی مورد نیاز برای ساخت عضله را به بدن خود بدهید.

خواب خود را کنترل کنید تا متابولیسم بهتری داشته باشید

خوب خوابیدن نیز می‌تواند تاثیر بالایی بر روی بالابردن سوخت ساز بدن شما بگذارد. راحت‌ترین کار ممکن برای افزایش متابولسیم خوابیدن است و خیلی از افراد این مورد را نمی‌دانند. تحقیقات زیادی نشان می‌دهند که کافی نبودن خواب می‌تواند یکی از دلایل پایین بودن سوخت ساز بدن باشد زیرا بدن شما انرژی کافی برای انجام اینکار را ندارد. خوب خوابیدن نه تنها باعث افزایش سوخت ساز بدن شما می‌شود بلکه  هورمون‌های زیادی را درحالت خواب برای بدن شما آزاد خواهد کرد تا با اینکار در هنگام بیدار شدن احساس بهتری داشته باشید.

اما خوب خوابیدن به راحتی گفتن آن نیست و اگر از افرادی هستید که برای خوابیدن مشکل دارید به تنها یک توصیه می‌کنیم که با رعایت آن حدود 80 درصد از مشکلات خواب خود را حل خواهید کرد. استفاده از چشم بند یا مسدود کردن هرگونه ورودی نور به اتاق شما در زمان خواب، و این موضوع همانطور که گفته شد به راحتی حدود 80 درصد مشکل شما را رفع خواهد کرد.

افزایش متابولیسم بدن به صورت طبیعی

آب خنک بنوشید

تحقیقات نشان داده است که خوردن حدود 10 لیوان آب می‌تواند 10 الی 30 درصد سوخت ساز بدن شما را تا یک ساعت افزایش دهد و اگر می‌خواهید این درصد را افزایش دهید خوردن آب خنک پیشنهاد ویژه‌ای برای شما است. دلیل آن چیست؟ بدن شما نیاز به سوزاندن کالری برای گرم کردن آب برای بدن شما دارد و همین موضوع در کنار 30 درصد افزایش سوخت سازی که آب برای شما به همراه می‌آورد می‌تواند متابولیسم شما را به صورت طبیعی و در بهترین حالت ممکن افزایش دهد.

سعی کنید هر چند روز یک بار یک قرص مولتی ویتامین بخورید

خوردن مولتی ویتامین‌ها نه تنها به سلامتی شما و دور ماندن بدن شما از هرگونه بیماری کمک خواهد کرد، بلکه باعث بالاتر رفتن سوخت ساز بدن شما نیز می‌شود. تحقیقات نشان داده است که خوردن ویتامین B و D در کنار آهن و منیزیوم تاثیر زیادی بر روی سلامتی شما خواهد گذاشت. حدود 8 نوع ویتامین نوع B داریم و ویتامین‌های B تنها سوخت ساز بدن شما را بالا نمی‌برند و فواید دیگری از قبیل کنترل استرس، روحیات شما و خیلی از موارد دیگر دارند.

بیشتر بخوانید: با خوردن این 14 خوراکی علاوه بر افزایش وزن عضله سازی نیز بکنید

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.