رقص

رقص، بهترین راه حل برای کاهش اضطراب و خشم و افزایش نشاط و شادی در جامعه

آیا تا به حال متوجه شده‌اید که بعد از یک روز سخت، پخش کردن آهنگ مورد علاقه خود و کمی رقصیدن می‌تواند باعث بهبود خلق و خوی شما شود؟ موسیقی و حرکت به سمت یک ریتم، تأثیر عمیقی بر وضعیت ذهنی ما دارد. برای قرن‌ها، همه از فیلسوف تا روان‌شناس تأثیرات رقص را مورد مطالعه و تمجید قرار داده‌اند. نیچه، اگرچه یک شخصیت نسبتاً بحث برانگیز بود، یک بار گفت: “ما باید هر روزی که حداقل یک بار در آن نرقصیده‌ باشیم را «روز از دست رفته» در نظر بگیریم.”

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۲ در دانشگاه نیوانگلند استرالیا انجام شد، نشان داد شرکت‌کنندگانی که رقص تانگو را یاد گرفته‌اند، سطوح پایین‌تری از اضطراب، استرس و افسردگی را گزارش کردند. در برخی موارد، رقص در کاهش اضطراب مؤثرتر از مدیتیشن بود. تحقیقات بیشتر توسط دانشگاه نشان داد که مدارهای لذت در مغز توسط موسیقی و حرکت ایجاد شده است.

رقصیدن علاوه بر هجوم اندورفین، باعث ایجاد حس رهایی عاطفی می‌شود. از طریق حرکت، ما این توانایی را داریم که احساسات منفی را هدایت و آنها را رها کنیم. در نتیجه با رقصیدن حسی‌های منفی مانند درد، خشم و ترس بدن ما را ترک می‌کنند. چنین رهایی، ابزار قدرتمندی برای درمان بوده و علم نیز همین را ثابت کرده است.

علاوه بر این، یک مطالعه جداگانه توسط محققان سوئدی نشان داد که دختران نوجوانی که به طور منظم می‌رقصند، عزت نفس بالاتری نسبت به دخترانی که نمی‌رقصند، داشتند. اگرچه نمی‌توانیم دقیقاً ثابت کنیم که چرا رقص عزت نفس را از دیدگاه علمی بهبود می‌بخشد اما می‌توانیم حدس‌های آگاهانه‌ای داشته باشیم. در واقع هر چه بیشتر حرکت کنیم و با حرکات خود احساس راحتی کنیم، اعتماد به نفسمان بیشتر می‌شود. اعتماد به نفس ما بهبود می‌یابد زیرا یاد می‌گیریم که به قدرت بدن خود اعتماد کنیم و به آن احترام بگذاریم.

به طور کلی رقصیدن برای مردم در هر سنی شادی به ارمغان آورده است. همه‌ی ما به کمی شادی نیاز داریم و رقص در 100٪ مواقع این کار را انجام می‌دهد. چه دارویی می‌تواند این نتایج را داشته باشد؟ بنابراین، دفعه بعد که احساس تنهایی، غمگینی، ناامیدی یا عصبانیت کردید، سعی کنید در هر مکان و هر زمانی برقصید! قدرت فوق العاده‌ای در ارتباط با موسیقی، مردم و بدن شما وجود دارد. رقص نه تنها یک تمرین بدنی است، بلکه راهی برای کاهش استرس، جشن گرفتن، دور هم جمع شدن و با مردم ارتباط برقرار کردن است و می‌تواند بر بخشی از وجودمان که اغلب در بیان آن مشکل داریم تاثیر بگذارد.

رقص

رقص چگونه استرس را کاهش و میزان شادی را در جامعه افزایش می‌دهد؟

۱) رقص یک ورزش شاد است

برای بسیاری از افراد، ورزش مانند یک کار طاقت فرسا است. اما فقط یک ساعت رقص متوسط می‌تواند 330 تا 500 کالری بسوزاند (بسته به وزن بدن شما). از سوی دیگر رقص اصلا خسته‌کننده نبوده و انرژی‌بخش است در حالی که اگر ورزش‌کنید ممکن است خسته شوید و انرژی زیادی از دست دهید. رقصیدن باعث شادی و ترشح دوپامین، اکسی توسین، سروتونین و اندورفین نیز می‌شود.

۲) رقص باعث ترشح مواد شیمیایی در بدن می‌شود

همانطور که گفتیم مانند هر نوع ورزشی، رقصیدن باعث تحریک ترشح مواد شیمیایی مهم شادی، به ویژه دوپامین، اکسی توسین، سروتونین و اندورفین می‌شود. هنگامی که می‌رقصید، مواد شیمیایی با گیرنده‌های مغز شما تعامل می‌کنند که درک درد را کاهش می‌دهند و احساس لذت را در بدن شما افزایش خواهند داد.

۳) رقص استرس را کاهش می‌دهد

از آنجایی که زندگی در ایران سطح استرس، پرخاشگری و احساسات منفی را برایمان به ارمغان آورده، رقصیدن می‌تواند یک فرار آرامش‌بخش باشد، به خصوص زمانی که همراه با یک موسیقی عالی است. رقصیدن خلق و خوی شما را بهبود می‌بخشد و علائم افسردگی و اضطراب را کاهش می‌دهد. همچنین هنگامی که در رقص هدف تعیین می‌کنید، مانند یادگیری یک حرکت، قدم یا تکنیک جدید، موج عظیمی از دوپامین به شما انگیزه می‌دهد تا در جهت اهداف خود اقدام کنید و در نتیجه احساسات لذت بیشتری را تجربه خواهید کرد.

۴) رقصیدن مردم را دور هم جمع می‌کند

کلاس‌های رقص فرصت‌های منحصر به فردی برای ارتباط با افراد دیگر ایجاد می‌کند. وقتی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنیم، هورمون اکسی توسین فعال می‌شود در نتیجه صمیمیت، اعتماد و روابط را تقویت خواهد شد. رقص همچنین افراد را برای یک هدف خوب دور هم جمع خواهد کرد در نتیجه در هر جمعی شروع به رقص کنید تا احساس شادی از دیگران دریافت کنید و متقابلاً این حس را به دیگران انتقال دهید.

۵) رقصیدن می تواند التیام بخشد

رقصیدن می‌تواند تجربه‌ای جذاب باشد. می تواند به شما کمک کند راه هایی برای ابراز وجود خود بیابید و به شما اجازه می‌دهد تا در لحظات گم شوید. هنگامی که موسیقی را با حرکت همراه می‌کنید، یکی از موثرترین ابزارها برای رهاسازی احساسات منفی و جایگزینی آنها با احساسات مثبت را انتخاب کرده‌اید. بنابراین، به رقصیدن ادامه دهید و طوری برقصید که انگار هیچ کس شما را تماشا نمی‌کند. این یکی از بهترین فرم‌ها برای شاد، سالم ماندن و منحصر به فرد بودن شماست!

بیشتر بخوانید: چرا این روزها همه احساس افسردگی می‌کنند؟
بیشتر بخوانید: قرار گرفتن در معرض نور گوشی در شب خطر افسردگی را تا 30 درصد افزایش می‌ دهد
بیشتر بخوانید: لبخند اجباری باعث شادی و ایجاد احساسات مثبت در بدن خواهد شد

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.