اتاق کنترل رآکتور شماره 4 چرنوبیل

باز شدن درب‌های اتاق کنترل رآکتور شماره 4 چرنوبیل بر روی توریست‌ها…برای پنج دقیقه

به تازگی به توریست‌ها اجازه داده شده که از اتاق کنترل رآکتور شماره 4 چرنوبیل، جایی که بدترین فاجعه هسته‌ای تاریخ بشر اتفاق افتاده بازدید کنند. با اینحال با توجه به اینکه اتاق کنترل چرنوبیل هنوز به شدت رادیواکتیو است، بازدیدکنندگان باید از لباس‌های مخصوص استفاده کرده و تنها پنج دقیقه در اتاق حضور داشته باشند.

ولودیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین به تازگی چرنوبیل را به عنوان یکی از مقاصد توریستی رسمی این کشور تعیین کرده است، البته برخی از قسمت‌های این مجموعه از ده سال پیش برای بازدید عموم بازگشایی شده بود. در ماه مه و پس از انتشار سریال موفق چرنوبیل در HBO، تعداد توریست‌هایی که از این مجموعه بازدید کرده بودند حدود 30 درصد افزایش پیدا کرد.

با اینحال بازدید از رآکتور شماره 4 تنها برای برخی از پژوهشگران امکان پذیر بود و عموم مردم به آن دسترسی نداشتند. اما از اواخر هفته گذشته کمپانی‌هایی که تورهای مربوط به چرنوبیل را ارائه می‌دهند تایید کرده‌اند که اتاق کنترل شماره 4 برای افرادی که شجاعت سر زدن به این مجموعه را دارند بازگشایی شده.

تصمیماتی که منجر به انفجار رآکتور شده بودند در این اتاق گرفته شده‌اند. اتاق کنترل که به دلیل انفجار خسارات زیادی دیده زیر لایه محافظتی جدیدی که از انتشار تشعشعات رادیواکتیو جلوگیری می‌کند قرار دارد اما خارج از گنبد اولیه‌ای است که رآکتور را پوشانده.

صفحه کنترل رآکتور شماره 4
صفحه کنترل رآکتور شماره 4

میزان تشعشعات این اتاق 40 هزار برابر بیشتر از سطح معمول است. افرادی که قصد ورود به این اتاق را دارند باید از لباس‌های مخصوص، کلاه و ماسک استفاده کرده و بازدید خود را در کمتر از پنج دقیقه انجام دهند. پس از بازدید نیز افراد باید دو مرحله آزمایش‌های رادیولوژی انجام دهند تا میزان رادیواکتیوی که در معرض آن قرار گرفته‌اند مشخص شود.

البته پیش از این نیز توریست‌هایی که از چرنوبیل بازدید می‌کردند یک بار پیش از ورود به محوطه، یکبار در اواسط تور و یکبار در پایان بازدید از این مجموعه تست‌های مربوط به تشعشعات رادیواکتیو را انجام می‌دادند. به دلیل نگرانی‌هایی که در مورد میزان رادیواکتیو بودن این مجموعه وجود دارد، بازدیدکنندگان باید در تمام مدت همراه راهنمای خود حرکت کنند.

باز شدن اتاق کنترل رآکتور شماره 4 به این معنی نیست که توریست‌ها می‌توانند از تمام مجموعه چرنوبیل بازدید کنند. برای مثال امکان نزدیک شدن به “قبرستان ماشین‌ها” در روستای روسوخا که محل دفن ابزار و ماشین‌هایی است که برای پاکسازی چرنوبیل استفاده شده بودند، وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: سریال چرنوبیل موجب عصبانیت و نارضایتی مقامات روسیه شد!

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.