دانشمندان چگونگی تاثیر تلویزیون بر ترویج تغذیه سالم در کودکان را توضیح می دهند

یکی از پیچیده‌ترین کارها برای هر والدینی این است که فرزندان خود را متقاعد کنند که به جای غذاهای ناسالم، یک میان وعده سالم بخورند. حال آنکه کاری کنند که آنها از این غذاهای سالم لذت ببرند، به مراتب سخت‌تر است. البته ممکن است برخی راه‌ها کمک‌کننده باشد. استفاده از تلویزیون به منظور ترویج تغذیه سالم در کودکان، یکی از این راه‌ها است.

در این مطلب توضیح می‌دهیم که چگونه می‌توانید از تلویزیون به نفع خود استفاده کنید. اگرچه ممکن است باورنکردنی به نظر برسد، تلویزیون می‌تواند در تشویق کودکان شما به تغذیه سالم موثر باشد.

چگونه تلویزیون می‌تواند کمک کننده باشد؟

استفاده از تلویزیون به منظور ترویج تغذیه سالم در کودکان

پاسخ ساده‌تر از آن است که تصور کنید. فقط باید کودکان را به سمت تماشای برنامه‌های آشپزی مثل MasterChef Junior که در آن از مواد اصلی سالم استفاده می‌شود، سوق دهید. بر اساس مطالعه‌ای نمایش‌ها و فیلم‌های آشپزی می‌تواند تأثیر مثبتی بر رفتارها و نگرش‌های کودکان داشته‌باشد.

چگونه نمایش ‌های آشپزی می‌تواند تأثیر مثبتی بر رفتارها و نگرش‌های کودکان داشته‌باشد؟

نمایش ‌های آشپزی می‌تواند تأثیر مثبتی بر رفتارها و نگرش‌های کودکان داشته‌باشد

نویسندگان بر این باورند که این نمایش‌ها، خوردن غذای سالم را ترویج می‌دهند. نظریه‌ای به نام «واکنش‌پذیری علامت»، بر این موضوع تاکید دارد. در این نظریه تشخیص داده‌شده که افراد می‌توانند با ارائه محرک‌ها یا سیگنال‌های خاصی، پاسخ‌های آموخته‌شده را ایجاد کنند. در واقع نشانه‌های بصری غذا در برنامه‌ها، محرک کودک برای مصرف غذاهای سالم است. این کار میل شدید به غذاهای نشان‌داده‌شده را برمی‌انگیزد و باعث ایجاد یک واکنش خاص در کودکان می‌شود.

آزمایش تأثیر تلویزیون بر تغذیه سالم کودکان

از 125 کودک که سن آنها بین 10 تا 12 سال بود خواسته شد تا 10 دقیقه از یک برنامه تلویزیونی هلندی را که برای کودکان طراحی شده بود، تماشا کنند. برخی اپیزودی را تماشا کردند که حاوی غذاهای سالم بود. برخی دیگر قسمتی را تماشا کردند که حاوی تنقلات ناسالم بود. بنابراین، ویدیوی اول گوجه فرنگی، پیاز، کلم بروکسل و سایر میوه‌ها و سبزیجات را نشان می داد، در حالی که ویدیوی دوم همبرگر، سیب زمینی سرخ کرده با سس مایونز و کروسان را نشان می‌داد.

برای اطمینان از اینکه درک کودکان از غذاها همانگونه است که نویسندگان قصد داشتند، از بچه‌ها خواستند محصولاتی را که در ویدیوها ظاهر می شود از 0 تا 10 با توجه به درک خود رتبه‌بندی کنند‌. 0 برای ناسالم‌ترین و 10 برای سالم‌ترین محصول. در پایان به کودکان یک میان‌وعده پیشنهاد شد: آنها می‌توانستند از میان مجموعه‌ای از گزینه‌ها مانند برش‌های سیب، تکه‌های خیار، سیب زمینی سرخ‌کرده یا چوب‌شور انتخاب کنند.

41 درصد از کودکان گزینه های سالم را انتخاب کردند

در گروه کودکانی که ویدیو با غذاهای سالم را تماشا کردند، بیش از 41 درصد یک میان‌وعده سالم را انتخاب کردند. در حالی که در گروه دیگر، تنها 20 درصد از کودکان یک گزینه سالم را انتخاب کردند. بعد از تماشای تلویزیون، افرادی که یک برنامه با میان وعده‌های سالم را تماشا کردند، احتمال 2.7 برابری برای انتخاب غذای سالم وجود داشت.

فرانس فولکورد، سرپرست تیم تحقیق و پزشک دانشگاه تیلبورگ، می‌گوید:«نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که نمایش‌های آشپزی می‌تواند ابزار امیدوارکننده‌ای برای ترویج تغییرات مثبت در ترجیحات، نگرش‌ها و رفتارهای مرتبط با غذا خوردن کودکان باشد.»

پیشنهادات دیگر برای ترویج تغذیه خوب در کودکان

پیشنهادات دیگر برای ترویج تغذیه خوب در کودکان

ایجاد عادات غذایی خوب در بچه‌های کوچک پیچیده نیست‌. زیرا عادت‌ها در دوران کودکی راحت‌تر ایجاد می‌شوند. قسمت پیچیده این است که کودکان این عادات را بیاموزند و دوست داشته‌باشند. پیشنهاداتی در این زمینه وجود دارد:

از ایجاد الگو استفاده کنید‌

کودکان رفتار والدین خود را اتخاذ می‌کنند، بنابراین نمونه شدن همیشه آگاهانه‌ترین و مفیدترین راه برای تأثیرگذاری بر کودکان است. همچنین ارائه آموزش تغذیه در محیط مدرسه ممکن است تأثیر مثبت مهمی بر دانش، نگرش، مهارت‌ها و رفتار کودکان داشته باشد. فولکوورد می‌گوید الگوسازی مثبت همسالان و معلمان می‌تواند دانش‌آموزان را تشویق کند. از این راه، ممکن است کودکان غذاهای جدیدی را امتحان کنند که قبلاً نسبت به آن‌ها بیزار بودند.

نیازی به فشار نیست

این امکان وجود دارد که کودکان حتی بدون اینکه غذایی را امتحان کرده‌باشند، آن را رد کنند. لازم است بارها و بارها تلاش کنید، اما بازه زمانی حداقل یک هفته را در نظر بگیرید. سعی کنید در سنین پایین هر روز طعم غذاهای جدید و متفاوت را به کودکان بدهید. با این کار به کودک کمک می‌کنید ترس خود را از چشیدن طعم‌های ناشناخته و بافت‌های جدید کنار بگذارد.

آنها را درگیر کنید

وقتی کودکان در تهیه غذاهای سالم شرکت می‌کنند، احتمال بیشتری وجود دارد که غذاهایی که سرشار از مواد مغذی و سالم هستند، مصرف کنند. آنها درمقایسه با کسانی که در آشپزی شرکت نمی‌کنند، در مصرف قندها و چربی‌ها کنترل‌شده‌تر عمل می‌کنند.

از تشویق استفاده کنید

شما باید در مورد غذا با کودکان صحبت کنید، نه برای ممنوعیت، بلکه برای تشویق. این بدان معناست که به جای اینکه بگوییم« شکر نخور»، بهتر است که به فرزندانمان بگوییم «آیا تا حالا امتحان کرده‌ای خیار با لیمو و نمک چه طعمی دارد؟»

آیا فرزندان شما غذاهای سالم می‌خورند؟ برای رسیدن به این هدف از چه روش‌هایی استفاده می‌کنید؟

نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.