تغذیه نوزاد با شیر مادر سلامت قلب و عروق مادر را حداقل برای 3 سال افزایش می دهد

مطالعه‌ای نشان داده است زنانی که حداقل شش ماه نوزاد خود را با شیر مادر تغذیه می‌کنند، می‌توانند سلامت قلب و عروق خود را برای حداقل سه سال افزایش دهند. این مطالعه جدید نشان می‌دهد زنانی که حداقل شش ماه به نوزادشان از شیر خود می‌دهند، می‌توانند سلامت قلب و عروق و متابولیک بهتری برای حداقل سه سال داشته باشند. نکته مهم این است که این فواید در زنانی که حاملگی‌های پیچیده دارند هم دیده می‌شود که در آینده ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی باشند.

فواید شیر دادن برای نوزادان و مادران

در مقالات مختلف معمولا فواید سلامتی شیردهی برای نوزادان مورد بحث قرار می‌گیرد اما کمتر در مورد تأثیر شیردهی بر مادران صحبت شده است. اکنون یک مطالعه جدید توسط دانشگاه آدلاید و دانشگاه فلیندرز (در استرالیای جنوبی)، فوایدی را که شیردهی می‌تواند برای سلامت قلب و عروق مادران به همراه داشته باشد، بررسی کرده است.

بیماری‌های قلبی متابولیک، رایج اما قابل پیشگیری هستند از جمله فشار خون بالا، حمله قلبی، سکته مغزی، کلسترول بالا، دیابت نوع 2 و مقاومت به انسولین.

کلر رابرتز، نویسنده مسئول گفت: “در کنار فواید عصبی و سایر فواید سلامتی برای نوزادان، سازمان بهداشت جهانی، تغذیه با شیر مادر تا شش ماه و شیردهی بیش از 12 ماه را برای کاهش قابل توجه فشار خون مزمن و دیابت در زنان توصیه می‌کند.”

شرکت‌کنندگان در این مطالعه شامل 160 جفت مادر و نوزاد بودند که آزمایش‌های غربالگری برای پیش‌بینی وضعیت بارداری خود (STOP) بین سال‌های 2015 و 2017 انجام دادند. اطلاعات بهداشتی دقیق و نمونه‌های خون از مادران در حین و پس از زایمان جمع‌آوری شد، از جمله مدت زمانی که به نوزادان خود شیر دادند. سه سال پس از زایمان، شرکت‌کنندگان یک بررسی سلامتی دیگر انجام دادند.

محققان متوجه شدند زنانی که حداقل 6 ماه پس از بچه دار شدن، نوزاد خود را با شیر مادر تغذیه می‌کنند، به طور قابل توجهی شاخص توده بدنی (BMI) و فشار خون کمتری نسبت به زنانی که به نوزاد خود شیر مادر نمی‌دهند، دارند. این کاهش تحت تأثیر متغیرهایی مانند BMI، سن و وضعیت اجتماعی-اقتصادی مادر در اوایل بارداری یا سیگار کشیدن قبل از تولد نوزاد قرار نگرفت. علاوه بر این، شیردهی به مدت حداقل شش ماه با سطوح بالاتر HDL-C (کلسترول خوب) مرتبط بود.

هنگام تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به زنانی که حداقل یک عارضه و یا مشکل در دوران بارداری داشتند، از جمله پری-اکلامپسیا، فشار خون بالای حاملگی و دیابت بارداری، زنانی که حداقل به مدت شش ماه نوزاد خود را از شیر مادر تغذیه کردند، سطح انسولین و تری گلیسیرید خون کمتر و HDL بالاتری را نشان دادند.

محققان می‌گویند نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که تغذیه با شیر مادر به مدت حداقل شش ماه با بهبود کلی در سلامت قلب و عروق همراه است. آنها می‌گویند که مطالعات بیشتری باید صورت بگیرد برای مقایسه زنانی که با شیر مادر نوزاد خود تغذیه می‌کنند با زنانی که از شیر مادر استفاده نمی‌کنند.

نظرات خود را در مورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.