چگونه لکه های پوستی به وجود آمده از نور خورشید را از بین ببریم

لکه‌های قهوه‌ای روی صورت شما که به عنوان لکه ‌های خورشیدی پوست هم شناخته می‌شوند، می‌توانند در اثر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید ایجاد شوند. می‌توانید این لکه‌ها را با درمان‌های خانگی، کرم‌ها و روش‌های پوستی مانند لیزر و میکرودرم ابریژن درمان کنید.

لکه های پوستی روی صورت

لکه ‌های خورشیدی بسیار رایج هستند. هر کسی ممکن است دچار این لکه‌ها شود، اما این لکه‌ها در افراد با پوست روشن و افراد بالای 40 سال شایع‌تر است.

آنها لکه‌های قهوه‌ای مسطحی هستند که پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید بر روی پوست ایجاد می‌شوند. این لکه‌های پوستی از نظر شکل و اندازه متفاوت هستند و معمولاً در مناطقی از بدن شما که بیشتر در معرض نور خورشید قرار دارند، مانند صورت، شانه‌ها، ساعدها و پشت دست‌ها ایجاد می‌شوند.

لکه‌های خورشیدی واقعی بی‌ضرر و غیرسرطانی هستند اما می‌توانند برای اهداف زیبایی درمان شوند.

چگونه از شر لکه های خورشید بر روی پوست صورت خود خلاص شوید:

چندین روش خانگی و حرفه‌ای وجود دارد که می‌تواند لکه‌ های خورشیدی روی پوست صورت شما را از بین ببرد یا کمتر کند.

درمان در منزل:

آلوئه ورا: مطالعات نشان داده است که آلوئزین و آلوئین، که ترکیبات فعال موجود در گیاه آلوئه ورا هستند، می‌توانند لکه‌‌های خورشیدی را کم کند.

عصاره شیرین بیان: برخی از مواد فعال موجود در عصاره شیرین بیان ممکن است به روشن شدن لکه‌ های خورشیدی و سایر تغییر رنگ‌های پوستی که در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید تشدید می‌شوند مانند ملاسما، که در زنان باردار رایج است، کمک کند. بسیاری از کرم‌های موضعی برای روشن کردن لکه های پوستی عصاره شیرین بیان دارند.

ویتامین C: این آنتی اکسیدان طبیعی برای پوست فواید زیادی دارد. اسید ال اسکوربیک موضعی از پوست شما در برابر اشعه‌های UVA و UVB محافظت می‌کند، تولید کلاژن را تقویت می‌کند و مشخص شده است که در روشن کردن لکه‌های تیره موثر است.

ویتامین E: رژیم غذایی غنی از ویتامین E و مصرف مکمل ویتامین  Eباعث محافظت در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید می‌شود و می‌تواند سلامت پوست شما را بهتر کند، به خصوص زمانی که همراه با ویتامین C مصرف شود. استفاده از روغن ویتامین E حتی فواید بیشتری برای پوست شما در برابر آفتاب دارد و ممکن است به روشن شدن لکه های خورشیدی کمک کند.

سرکه سیب: اسید استیک، که در سرکه سیب وجود دارد می‌تواند به روشن شدن رنگدانه‌های پوست و بهبود ظاهر کلی پوست شما کمک کند.

چای سبز: برخی از وب سایت‌ها پیشنهاد می‌کنند که استفاده از کیسه‌های چای سبز روی پوست می‌تواند به محو شدن لکه‌های خورشیدی کمک کند. در حالی که هیچ شواهد علمی به طور خاص در مورد اثربخشی چای سبز کیسه‌ای وجود ندارد، نشان داده شده است که عصاره چای سبز دارای اثر رنگدانه‌ای است.

چای سیاه: مطالعه‌ای در سال 2011 نشان داد که چای سیاه وقتی دو بار در روز، شش روز در هفته در طول چهار هفته استفاده ‌شود، روی لکه‌های خوکچه هندی اثر روشن‌کنندگی دارد.

پیاز قرمز: بر اساس مطالعه‌ای که در سال 2010 منتشر شد، پوست پیاز قرمز خشک دارای موادی است که می‌تواند پوست را روشن کند.

آب لیمو: آب لیمو از قدیم به عنوان یک درمان خانگی برای روشن کردن پوست مورد استفاده قرار گرفته است و یکی از ترکیبات رایج در کرم‌های روشن‌کننده پوست است. در حالی که بسیاری به توانایی آب لیمو در محو کردن لکه های خورشیدی ایمان دارند، آب لیمو اسیدی است و می‌تواند باعث خشکی و همچنین تحریک پوست و چشم هم شود.

دوغ: اسید لاکتیک موجود در دوغ ممکن است به روشن شدن لکه‌های خورشیدی روی پوست کمک کند.

شیر: درست مانند دوغ، شیر سرشار از اسید لاکتیک است که ممکن است به روشن شدن لکه های خورشیدی کمک کند. شیر ترش در درمان تغییر رنگ پوست تا کنون موثر بوده است.

عسل: عسل سرشار از آنتی اکسیدان، سال‌هاست که در محصولات پوستی استفاده می‌شود. اعتقاد بر این است که رشد سلول‌های جدید را تقویت می‌کند و ممکن است به محو شدن لکه های پوستی کمک کند.

کرم‌های بدون نسخه: کرم‌های موضعی زیادی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را در خانه برای از بین بردن لکه‌های خورشیدی روی صورت خود استفاده کنید. به دنبال کرم‌های حاوی اسید گلیکولیک، هیدروکسی اسید، کوجیک اسید یا دئوکسی یاربوتین باشید.

درمان لکه های پوستی

درمان حرفه‌ای لکه های خورشیدی پوست:

چند درمان حرفه‌ای وجود دارد که می‌تواند لکه های خورشید را از بین ببرد یا ظاهر آنها را به میزان قابل توجهی کم کند. همه این درمان‌ها باید توسط یک متخصص مراقبت از پوست آموزش دیده یا دکتر پوست انجام شود.

لایه برداری با لیزر: در طول لایه برداری با لیزر، از یک دستگاه گرز مانند برای ارسال پرتوهای نور استفاده می‌شود که لایه به لایه پوست آسیب‌دیده از نور خورشید را حذف می‌کند، سپس پوست جدید شروع به رشد می‌کند. لایه‌برداری با لیزر می‌تواند بین 30 دقیقه تا دو ساعت طول بکشد که بستگی به تعداد لکه‌های خورشیدی شما دارد. بهبودی معمولاً بین 10 تا 21 روز طول می‌کشد.

نور پالس IPL : IPL از پالس‌های انرژی نور برای هدف قرار دادن لکه‌ های خورشیدی روی پوست استفاده می‌کند. این کار را با حرارت دادن و از بین بردن ملانین انجام می‌دهد، در نتیجه لکه‌های تغییر رنگ داده از بین می‌رود. یک جلسه IPL معمولا کمتر از 30 دقیقه طول می‌کشد و درد کمی دارد. تعداد جلسات مورد نیاز از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

سرما درمانی: کرایوتراپی لکه‌های خورشید و سایر ضایعات پوستی را با منجمد کردن آنها با محلول نیتروژن مایع از بین می‌برد. لکه‌های تیره سطحی مانند لکه‌های خورشیدی تهاجمی نیستند و احتمال ایجاد تاول بسیار کم است. کرایوتراپی فقط چند دقیقه طول می‌کشد.

لایه برداری شیمیایی: این روش شامل استفاده از محلول اسیدی روی پوست است که یک زخم کنترل‌شده ایجاد می‌کند که در نهایت پوسته پوسته می‌شود و راه را برای رشد پوست جدید باز می‌کند. لایه‌برداری شیمیایی می‌تواند دردناک باشد و باعث احساس سوزش شود که چند دقیقه طول می‌کشد اما می‌توان آن را با کمپرس سرد و داروهای مسکن بدون نسخه درمان کرد.

میکرودرم ابریژن: میکرودرم ابریژن شامل برداشتن ملایم خارجی‌ترین لایه پوست با استفاده از یک اپلیکاتور مخصوص و مکش پوست برای برداشتن پوست مرده است. تقریباً یک ساعت طول می‌کشد، درد کمی دارد و نیازی به بی‌حسی ندارد. پوست شما پس از درمان صورتی و سفت می‌شود اما موقتی است.

خطرات لکه های خورشیدی پوست:

لکه‌های خورشیدی بی‌ضرر هستند و هیچ خطری برای سلامتی شما ندارند. آنها نیازی به درمان ندارند و پزشک شما معمولاً می‌تواند تفاوت بین لکه‌های خورشیدی و موارد جدی‌تر مانند سرطان پوست را فقط با مشاهده آن تشخیص دهد.

جلوگیری از ایجاد لکه‌ های پوستی نور خورشید:

  • دوری از آفتاب بین ساعت 10 صبح تا 3 بعد از ظهر
  • استفاده از ضد آفتاب قبل از بیرون رفتن و تمدید آن هر دو ساعت یکبار
  • انتخاب محصولات آرایشی حاوی ضد آفتاب
  • پوشاندن پوست با عینک و کلاه

نظرات خود را در مورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.