جلوگیری از پیری زودرس پوست: آنچه که هر 26 تا 29 ساله ای باید بداند

بعد از 30 سالگی پوست شما ممکن است کمی خشک‌ و کدر به نظر برسد و با رعایت نکردن نکات گفته شده در این مطلب، پوست شما ممکن است به مرور زمان دچار پیری زودرس شود. خطوط ریزی ممکن است در اطراف چشم و دهان ایجاد شوند و پروتئین‌های کلاژن و الاستین (که مسئول ساختار، استحکام و خاصیت ارتجاعی پوست هستند) شروع به ضعیف شدن می‌کنند.

بعضی از این تغییرات بخش طبیعی از افزایش سن است اما سبک زندگی و عوامل محیطی مانند نور خورشید می‌تواند این روند را تسریع کند.

مواردی که برای جلوگیری از پیری زودرس پوست باید رعایت کنید:

جلوگیری از پیری زودرس پوست

رتینوئیدها پیری پوست را آهسته می‌کنند

رتینوئیدها ترکیباتی هستند که یا از ویتامین A مشتق شده‌اند یا ساختار و عملکردی مشابه ویتامین A دارند. رتینوئیدها به دلیل توانایی خود در بهبود بافت پوست و به حداقل رساندن چین و چروک‌ها شناخته شده‌اند.

رتینوئیدها مانند رتینول می‌توانند به تقویت عملکرد محافظتی اپیدرم (خارجی‌ترین لایه پوست) و سلول‌های آن و محافظت از کلاژن (پروتئینی که از پوست محافظت می‌کند) کمک کنند. رتینوئیدها می‌توانند چین و چروک‌ها و حتی لکه‌های تیره‌تر خورشید روی پوست را کم کنند اما ممکن است چند هفته طول بکشد تا متوجه تغییراتی شوید.

کرم دور چشم بزنید

ناحیه ظریف و نازک زیر چشم در اواخر دهه 20 و اوایل دهه 30 زندگی شما شروع به پیر شدن می‌کند. یک کرم دور چشم خوب که به طور روزانه می‌تواند به کاهش تیرگی، کاهش پف و جوانسازی پوست حساس دور چشم کمک کند، مصرف کنید.

ضد آفتاب ضروری است

دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است. اگر قبلاً این کار را نکرده‌اید، سوار این قطار شوید. این را بدانید که کرم ضد آفتاب برای استفاده در تمام طول سال است، نه فقط در تابستان.

طبق گفته انجمن پوست آمریکا، از یک ضد آفتاب که در برابر اشعه‌های UVB و UVA  محافظت می‌کند) با حداقل SPF 30 ) باید استفاده کنید.  SPF 30 از پوست شما در برابر اشعه‌های روزانه که باعث آسیب پوست و پیری زودرس می‌شود، محافظت می‌کند.

 15تا 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و به یاد داشته باشید که حداقل هر دو ساعت یکبار آن را تمدید کنید. اگر شنا می‌کنید یا عرق می‌کنید بیشتر به آن نیاز دارید بنابراین سعی کنید هنگامی که بیرون از خانه هستید یک ضد آفتاب در کیف خود داشته باشید.

هیدراته بمانید

با نوشیدن مقدار زیادی آب و استفاده منظم از مرطوب‌کننده روی پوست خود، پوست خود را به صورت سطحی و عمقی آبرسانی کنید. مصرف آب برای سالم نگه داشتن پوست بسیار مهم است. آب خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ می‌کند و باعث درخشش پوست شما می‌شود. اگر به اندازه کافی مایعات ننوشید، پوست شما می‌تواند دچار لکه شود.

استفاده از مرطوب کننده‌ها به شدت نادیده گرفته می‌شود. هر بار که حمام می‌کنید، مقداری از روغن‌ها و مرطوب‌کننده‌های طبیعی پوست شما از بین می‌روند و در این حالت باید با کرم یا لوسیون‌های حاوی سرامید (لیپیدها یا چربی‌هایی که به طور طبیعی به حفظ رطویت پوست شما کمک می‌کند) پوست خود را مرطوب کنید.

لایه برداری گلیکولیک، سالی سیکلیک یا لایه برداری موضعی دیگر

سلول‌های مرده پوست روی پوست می‌نشینند و آن را کدر می‌کنند و ظاهر پوست را پیر نشان می‌دهند و همچنین خطوط و منافذ ریز پوست را تقویت می‌کنند.

با افزایش سن، روند طبیعی بازسازی سلول‌های پوست کند می‌شود. استفاده از لایه برداری موضعی می‌تواند به لایه برداری یا حذف سلول‌های مرده پوست از لایه بیرونی پوست کمک کند. حتماً محصول را به آرامی با استفاده از حرکات دایره‌ای و کوچک روی پوست خود بمالید و با آب ولرم (نه داغ) بشویید.

اگر بریدگی‌های باز دارید یا آفتاب سوخته هستید از لایه برداری موضعی استفاده نکنید. علاوه بر این، ترکیب لایه‌بردار با کرم‌های رتینوئید یا محصولات حاوی رتینول یا بنزوئیل پراکسید، می‌تواند خشکی پوست را بدتر کند یا به جوش آکنه منجر شود.

ورزش کنید

تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش با سطح شدید حداقل چند بار در هفته می‌تواند به محافظت از پوست شما و جلوگیری از پیری زودرس کمک کند.

مطالعه‌ای که در سال 2015 در Aging Cell منتشر شد، داوطلبان کم‌تحرکی را انتخاب کرد و آنها به مدت 30 دقیقه دو بار در هفته با سرعتی نسبتاً شدید دوچرخه‌سواری کردند. پس از سه ماه، لایه‌های داخلی و خارجی پوستشان نشان داد که سال‌ها جوان‌تر به نظر می‌رسند.

علاوه بر این محققان متوجه شدند که نمونه‌های پوستی از ورزشکاران معمولی (کسانی که حداقل چهار بار در هفته با شدت بالا ورزش می‌کردند) نسبت به نمونه‌های بزرگسالانی که یک بار در هفته یا کمتر ورزش می‌کردند، تغییرات مرتبط با سن کمتری داشتند.

قند مصنوعی و الکل را کم کنید

سطوح بالای قند و الکل اضافه شده در رژیم غذایی می‌تواند التهاب پوست شما را افزایش دهد و می‌تواند بیماری روزاسه (یک بیماری پوستی که باعث قرمزی و برآمدگی می‌شود) را در برخی موارد بدتر کند.

مصرف شکر و الکل را محدود کنید؛ سعی کنید این مواد را با غذاهای غنی از آنتی اکسیدان و چربی‌های سالم جایگزین کنید تا به سلامت پوست خود کمک کنید مانند ماهی سالمون، انار و چای سبز.

پاک کننده‌های خشن را حذف کنید

با افزایش سن، پوست توانایی حفظ رطوبت را از دست می‌دهد. به جای استفاده از صابون‌های کف‌کننده خشن برای شستن صورت خود، از پاک کننده‌های آبرسان متناسب با پوست خود استفاده کنید. به خاطر داشته باشید بعد از شست و شو با آب ولرم، به آرامی صورت خود را با یک حوله نرم خشک کنید تا از تحریک بیش از حد و از بین رفتن روغن‌های طبیعی پوست جلوگیری کنید.

نتیجه

برای کمک به کند کردن روند پیری پوست هیچوقت دیر نیست. ترکیب محصولاتی مانند رتینول‌ها، کرم‌های ضد آفتاب، مرطوب کننده‌ها و لایه بردارهای موضعی از ساختار، استحکام و خاصیت ارتجاعی پوست شما حمایت می‌کند. مهمتر از همه این است که مقدار زیادی آب بنوشید، به طور منظم ورزش کنید و غذاهای غنی از آنتی اکسیدان و چربی‌های سالم را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید تا از پوست شما محافظت کند. اگر مطمئن نیستید که کدام محصول برای پوست شما بهترین است حتما با یک متخصص پوست صحبت کنید.

شما چه راه حل دیگری برای جلوگیری از پیری زودرس پوست دارید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.