داستان های قبل از خواب به رشد ذهنی و رفتاری کودک شما کمک می کند

بیشتر ویژگی‌های رفتاری بچه‌ها در سال‌های ابتدایی زندگیشان شکل می‌گیرد. بنابراین بهتر است والدین از این سالها استفاده کنند و برخی عادات عالی مانند مطالعه را به کودکان بیاموزند. صرف نظر از سن کودک، خواندن کتاب و در سنین پایین‌تر به طور خاص داستان به رشد مغز او، پیوندی که با والدین دارد و ارتقای بسیاری از مهارت‌های مهم زندگی کمک می‌کند. به همین دلیل یک مراسم کوچک کتابخوانی شبانه درازمدت برای فرزندانتان معجزه می‌کند.

از آنجایی که کتاب‌ها بسیار خاص هستند، همه‌ی کودکان نیاز به درک اهمیت کتاب و کتابخوانی دارند. در این مطلب، قصد داریم شما را با تاثیرات داستان بر رشد رفتاری و ذهنی کودک آشنا کنیم.

فواید ارزشمند داستان برای رشد ذهنی و رفتاری کودک:

داستان برای رشد ذهنی و رفتاری کودک فواید بسیاری دارد

1. به کودک شما صبر و شکیبایی می‌آموزد

صبور بودن یک مهارت ارزشمند در زندگی است که ممکن است بسیاری از افراد فاقد آن باشند. خوشبختانه، می‌توان این مهارت را از سنین بسیار پایین به بچه‌ها آموزش داد. گوش دادن به داستان‌هایی که برای آنها خوانده می‌شود، بچه‌ها را صبورتر می‌کند. توسعه مهارت صبر باعث می‌شود کودک شما در گوش دادن بهتر عمل کند. به این ترتیب، در آینده، کودک شما شنونده خوبی خواهد بود که به مردم احساس شنیده‌شدن و با ارزش بودن می‌دهد.

2. دایره واژگان کودک شما را غنی می‌کند

داستان‌خوانی نه تنها برای خودمان عالی است، بلکه می‌تواند برای کودکانمان نیز مفید باشد. بر اساس مطالعه‌ای که در بیمارستان رودآیلند واقع در آمریکا انجام شد، کودکانی که برایشان داستان خوانده‌ می‌شد، می‌توانستند کلمات بیشتری را نسبت به دیگر کودکان متوجه شوند. نتایج نشان داد که با این کار دایره لغات کودکان تا 40 درصد افزایش یافته‌است، درحالیکه دایره لغات گروهی دیگر از کودکان که برایشان دادستان خوانده نشده‌بود، تنها 16 درصد افزایش یافت.

3. قوه تخیل کودک شما را تقویت می‌کند

از تاثیرات داستان بر رشد کودک تقویت قوه تخیل است

یکی از تاثیرات داستان بر رشد کودک تقویت قوه تخیل است. هر چه بیشتر برای فرزندانمان داستان بخوانیم، تصور آن کلمات و داستان‌ها برای آنها آسان‌تر می‌شود. این تمرین مداوم ذهن، قوه‌ تخیل کودک را قوی و خلاقیت او را افزایش می‌دهد. همچنین کودک را برای نسبت به ایده‌های جدید انعطاف‌پذیرتر می‌سازد.

4. حس همدردی کودک شما را تقویت می‌کند

شاید تصور می‌کنید که کتاب و حس همدردی با هم ارتباطی ندارند، اما اینطور نیست. حس همدردی مهارتی بسیار مهم است که می‌توانیم از سنین پایین به فرزندمان آموزش دهیم. وقتی برای بچه‌ها داستان خوانده می‌شود یا خودشان داستان می‌خوانند، این فرصت را دارند که آن داستان را از دیدگاه شخصیت‌ها ببینند و تجربه کنند. به این ترتیب، آنها می‌توانند بفهمند که چه اتفاقی برای آن شخصیت‌‌ها افتاده‌است، تجربیات آنها را تجربه کرده و احساسات آنها را درک کنند.

5. مهارت‌های گفتگوی کودک شما را بهبود می‌بخشد

یکی دیگر از فواید داستان برای رشد کودک این است که داستان‌خوانی توانایی کودک برای تعامل و برقراری ارتباط را بهبود می‌بخشد. اگر در حین خواندن داستان برای کودکتان مدام حرف شما را قطع می کند، از این موضوع ناراحت نشوید زیرا این مورد نشان می‌دهد که کودکتان با داستان ارتباط برقرار کرده‌است. به سؤالات او پاسخ دهید و برای او توضیح دهید. آنچه در داستان اتفاق می‌افتد را به چیزی که ممکن است در زندگی واقعی برای شما اتفاق افتاده بیفتد متصل کنید. با پرسیدن اینکه شخصیت‌ها چه احساسی دارند و بعداً چه اتفاقی می‌افتد، به آنها کمک کنید تا درگیر داستان شوند.

6. توجه‌ کردن را به کودک شما می‌آموزد

آموزش توجه کردن به کودک

به طور کلی حواس بچه‌ها و به خصوص در سنین پایین‌تر، خیلی راحت پرت می‌شود؛ بنابراین داستان خواندن برای آنها می‌تواند تمرکز و توجه را به آنها بیاموزد. آنها باید یک جا بنشینند و گوش کنند تا داستان را درک کنند، که موجب اوقات تلخی کمتری می شود. مزایای دیگر داستان‌ خوانی برای رشد کودک عبارتند از: درک مطلب بهتر، نظم و انضباط بهتر، تمرکز بیشتر و حافظه بهتر. اینها همه مهارت هایی هستند که برای فرزندان شما در مدرسه و زندگی به بسیار مفید هستند.

7. عشق به مطالعه را در کودک شما شکل می‌دهد

داستان خواندن برای فرزندانتان در زمانی که هنوز کودک هستند، به آنها کمک می‌کنید تا به کتاب و مطالعه اشتیاق پیدا کنند. هنگامی که کودکان بت کتاب آشنا شود، احتمالاً آن را به بازی‌های ویدیویی، تلویزیون و سایر اشکال سرگرمی ترجیح می‌دهد و این موضوع حتی وقتی بزرگتر شود نیز ادامه می‌یابد.

آیا برای فرزندانتان کتاب می‌خوانید؟ آیا تا کنون متوجه تأثیر داستان بر رشد کودک خود ش؟ کتاب مورد علاقه کودک شما چیست؟

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.