جدا شدن کوه یخی از قطب جنوب

جدا شدن یک کوه یخی با مساحتی تقریبا دو برابر شهر تهران از قطب جنوب

یک کوه یخی با ابعادی بزرگتر از لس آنجلس یا لندن و حومه آن، از سکوی یخی آمری (Amery) در قطب جنوب جدا شد. این بزگترین کوه یخی است که طی نیم قرن گذشته از جنوبگان جدا شده است.

این کوه یخ که فعلا توسط دانشمندان با نام D-28 شناخته می‌شود در روز 26 سپتامبر از قطب جنوب جدا شد. مساحت این پهنه وسیع 1363 کیلومتر مربع ( 1.8 برابر مساحت 730 کیلومتر مربعی شهر تهران)، ضخامت آن 210 متر و وزن آن حدود 315 میلیارد تن است.

این احتمال وجود دارد که دی-28 باعث بروز اختلالاتی در عبور و مرور کشتی‌های این منطقه از زمین شود، به همین دلیل حرکت آن به دقت زیر نظر گرفته شده است.

دانشمندان برنامه قطبی استرالیا، موسسه اقیانوس نگاری اسکریپس و موسسه مطالعات دریایی و قطبی، از اوایل شروع قرن بیست و یکم و با مشاهده ایجاد یک شکاف، تغییرات این سکوی یخی را در نظر داشته‌اند.

به گفته هلن آماندا فریکر، یکی از یخ شناسان موسسه اسکریپس، محققین پیش بینی کرده بودند که یک جدایش یخی بین سال‌های 2010 تا 2015 اتفاق خواهد افتاد. تقریبا 50 سال پیش، در سال 64-1963 برای آخرین بار چنین جدایشی با این ابعاد در جنوبگان اتفاق افتاده بود.

وضعیت این جدایش در روز 25 سپتامبر
وضعیت این جدایش در روز 25 سپتامبر

مدت زمان زیادی بود که دانشمندان منتظر مشاهده یک جدایش یخی در این منطقه بودند. به دلیل شکل ظاهری و نوع اتصال این قسمت به سکوی یخی، این محل با نام “دندان لق” شناخته می‌شد.

دانشمندان اعتقاد دارند که این جدایش یخی یک پدیده طبیعی بوده و ارتباطی به گرمایش زمین ندارد.

به گفته فریکر، این رویداد یک قسمت طبیعی در سیکل عادی سکوهای یخی بوده و هر 60 تا 70 سال چنین اتفاقی می‌افتد.

گفته شده که جدایش هفته گذشته تاثیری در افزایش سطح دریاها نخواهد داشت. طبق اطلاعاتی که توسط صفحه توییتر موسسه اقیانوس نگاری اسکریپس منتشر شده، به دلیل اینکه سکوهای یخی شناور بر روی آب هستند، تاثیری در سطح دریاها ندارند. با اینکه مشکلات و نگرانی‌های زیادی در مورد قطب جنوب وجود دارد، اما جدا شدن این پهنه یخی از جنوبگان باعث نگرانی نیست.

بیشتر بخوانید: رکورد از بین رفتن یخ‌های گرینلند شکسته شد؛ 12.5 میلیارد تن در یک روز

امتیاز: 5.0 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.