روند ذوب یخچال‌های هیمالیا

خطر بزرگ: دلیل دو برابر شدن روند ذوب یخچال‌های هیمالیا چیست

نتایج مطالعات جدید بر روی یخچال‌های رشته کوه هیمالیای مرکزی در هند، چین، نپال و بوتان در مجله «پیشرفت‌های علمی» منتشر شده است. یافته‌ها نشان می‌دهند که این ناحیه در قرن 21 ام، دو برابر 25 سال گذشته یخ‌های خود را از دست داده است. محققان افزایش دمای زمین را عامل اصلی دو برابر شدن روند ذوب یخچال‌های هیمالیا می‌دانند. با جزییات همراه دینو باشید.

اهمیت دو برابر شدن روند ذوب یخچال‌های هیمالیا

باید بدانید که به عنوان «قطب سوم زمین»، تجمع یخ در این ناحیه بسیار زیاد است. روان‌آبی که از ذوب یخ‌ها باقی می‌ماند، یکی از پرجمعیت‌ترین ملیت‌های روی زمین را تغذیه می‌کند. بنابراین سرنوشت این یخچال‌ها، با توانایی این ناحیه در تحمل رشد فزاینده جمعیت و جلوگیری از درگیری بر سر منابع پرتنش آبی، در هم آمیخته است. مطالعات منتشر شده شفاف‌ترین سند ممکن در مورد ارتباط مستقیم گرم شدن هوا و دو برابر شدن روند ذوب یخچال‌های هیمالیا است که تا کنون بر ما ناشناخته بود. دکتر «جوزف شیا» (Joseph Shea) از دانشگاه بریتیش کلمبیای شمالی چنین می‌گوید:

حتی یخچال‌های بلندترین کوه‌های جهان نیز از افزایش دمای هوای جهانی ناشی از احتراق سوخت‌های فسیلی، تاثیر پذیرفته‌اند.

 افزایش روند ذوب یخچال‌های هیمالیا - مرز سیکیم، هندوستان و نپال شرقی ثبت شده در 20 دسامبر 1975

اقدامات انجام شده

این تحقیق 650 یخچال هیمالیا را در امتداد یک برش عرضی 1243 مایلی از محدوده کوهستانی، تجزیه و تحلیل کرد که 55 درصد از کل حجم یخ منطقه را شامل می‌شد. محققان از ترکیبی از تکرار عکس‌های ماهواره ناسا و عکس‌های غیرمحرمانه ماهواره جاسوسی جنگ سرد، استفاده کردند. آن‌ها توانستد برای هر یخچال، یک مجموعه از مدل‌های سه بعدی ارتفاعی دیجیتال بسازند. همچنین تغییرات جرم یخچال‌ها را در گذشت زمان معین نمایند. این کار با بررسی تفاوت‌های بین توان بازسازی در طول تاریخ و اندازه‌گیری سطح امروزی یخچال‌ها و توسط ماهواره‌های مدرن انجام شد.

یافته‌های مطالعات روند ذوب یخچال‌های هیمالیا

از کل حجم یخ موجود در منطقه در سال 1975، 87 درصد آن در سال 2000 هنوز باقی بود. همین طور تنها 76 درصد آن مقدار، طی 16 سال بعد نیز نمایان است. نویسنده اصلی مقاله از دانشگاه کلمبیا توضیح می‌دهد:

بخش اصلی هیمالیا به طور میانگین هر ساله 4 میلیارد تن یخ را بین سال‌های 1975 تا 2000 از دست داده است. این در حالی است که در طی دوره زمانی 2000 تا 2016، یخچال‌ها به طور میانگین سالیانه 8 میلیارد تن یخ را از دست داده‌اند.

پیش‌زمینه مطالعه

در مطالعه‌ای جداگانه که در مجله Nature منتشر شد، آمده که آب جاری حاصل از ذوب برف یخچال‌های بالادست هیمالیا، 1.6 برابر مقدار مورد نیاز می‌باشد. این مقدار برای حفظ تعادل یخچال‌ها و میزان بارش برف بسیار زیاد است. در صورتی که انتشار گازهای گلخانه‌ای به صورت قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا نکند، هیمالیا تا دو سوم یخچال‌های خود را تا سال 2100 از دست می‌دهد. هنوز هم تردیدهای مبهمی در مورد عاملی که باعث دو برابر شدن روند ذوب یخچال‌های هیمالیا می‌شود وجود دارد زیرا هنوز هم بعضی از یخچال‌های خارج از محدوده مطالعه، روند متعادلی را نشان می‌دهند. همانند یخچال‌هایی که به طور نسبی ثابت باقی می‌مانند، یا حتی مقدار کمی رشد می‌کنند.

نظر شما در این باره چیست؟ آیا گرم شدن کره زمین می‌تواند عامل اصلی دو برابر شدن روند ذوب یخچال‌های هیمالیا به میزان دو برابر باشد؟ دانش خود را با ما سهیم شوید.

منبع: The Independent

بیشتر بخوانید: آیا امکان دارد که تمام آب اقیانوس‌های زمین تبخیر و خشک شود؟

بیشتر بخوانید: گرم‌ترین ماه ژوئن تاریخ ثبت شد: مشکل بزرگ‌تری هم وجود دارد

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.