این حقایق علمی عجیب و غریب، احتمالاً شما را شگفت زده خواهد کرد!

حتی اگر شما از آن دسته افراد نبودید که در کلاس علوم مدرسه هیجان‌زده می‌شدید، اکنون به عنوان یک بزرگسال ممکن است از برخی حقایق علمی شگفت‌زده شوید. فقط یک لحظه بایستید و به این فکر کنید که طبیعت و فناوری قادر به انجام چه کارهایی هستند. به احتمال زیاد شما فقط بخش کوچکی از حقایق علمی جالب و کاملاً عجیب و غریبی را که دانشمندان تاکنون کشف کرده‌اند، می‌دانید.

از این گذشته، دانشمندان همیشه در حال یادگیری چیزهای جدید هستند. چیزی که امروز نمی دانیم، فردا قابل کشف است. بنابراین ما همیشه می‌توانیم دانش خود را گسترش دهیم. البته باید مراقب آن دسته حقایق علمی که در واقع نادرست هستند و فقط برای تحت تاثیر قرار دادن افراد منتشر می‌شوند نیز باشید‌.

18 مورد از حقایق باورنکردنی علمی

1.معده انسان می‌تواند تیغ‌ها را حل کند

حقیقت علمی باورنکردنی

اگر زمانی تیغ را قورت دادید، وحشت نکنید. توانایی بدن انسان بیش از آن چیزی است که فکر می‌کنید. اسیدها در مقیاسی از 0 تا 14 رتبه‌بندی می‌شوند -هر چه سطح pH کمتر باشد، اسید قوی‌تر است. اسید معده انسان معمولاً 1.0 تا 2.0 است، به این معنی که PH فوق‌العاده قوی دارد. در مطالعه‌ای که در مجله Gastrointestinal Endoscopy منتشر شد، دانشمندان دریافتند که “قسمت فلزی تیغه یک‌لبه” پس از دو ساعت غوطه‌ور شدن در اسید معده حل می‌شود.

2.اکسیژن زمین توسط اقیانوس تولید می‌شود

حقیقت علمی باورنکردنی:اکسیژن زمین توسط اقیانوس تولید می‌شود

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که اکسیژن از کجا می‌آید؟ اولین موردی که به ذهن شما خطور می‌کند، احتمالا یک جنگل بارانی است، اما در اینجا یک واقعیت علمی جالب برای شما وجود دارد: به گزارش سرویس ملی اقیانوسی، ما باید از گیاهان دریایی برای هوای تازه تشکر کنیم. پلانکتون‌ها، جلبک‌های دریایی و سایر فتوسنتز‌کننده‌ها بیش از نیمی از اکسیژن جهان را تولید می‌کنند.

3.حیوانات دریایی از میدان مغناطیسی زمین برای جهت‌یابی استفاده می‌کنند

حقیقت علمی باورنکردنی:اکسیژن زمین توسط اقیانوس تولید می‌شود

حیوانات خشکی که گم می‌شوند، ممکن است نتوانند راه خانه خود را پیدا کنند، اما حیوانات دریایی در این مورد تواناترند. به گفته سازمان زمین شناسی ایالات متحده (USGS)، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد برخی از حیوانات، مانند لاک‌پشت‌های دریایی و ماهی قزل‌آلا، توانایی درک میدان مغناطیسی زمین را دارند و می‌توانند از این حس برای جهت‌یابی استفاده کنند. اگرچه این مورد ممکن است شبیه داستان‌ها یا فیلم‌های علمی تخیلی به نظر برسد، اما در واقع یکی از حقایق علمی است.

4.یک ابر ممکن است حدود یک میلیون پوند وزن داشته باشد

یک ابر ممکن است حدود یک میلیون پوند وزن داشته باشد

شاید باورنکردنی بنظر برسد، اما رویاهای دوران کودکی شما برای شناور شدن روی یک ابر ممکن است. طبق گزارش USGS، یک ابر کومولوس متوسط ​​می‌تواند تا یک میلیون پوند ( حدود 453592 کیلوگرم) وزن داشته باشد. این وزن تقریباً به اندازه بزرگ‌ترین جت جهان همراه با بار و مسافر است.

5.خاک پر از زندگی است

خاک پر از زندگی است

تنها در یک قاشق چای‌خوری خاک، میکروارگانیسم‌های بیشتری نسبت به تعداد افراد روی کره زمین وجود دارد. طبق گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده، میلیون‌ها گونه و میلیاردها موجود زنده اعم از باکتری‌ها، جلبک‌ها، حشرات میکروسکوپی، کرم‌های خاکی، سوسک‌ها، مورچه‌ها، کنه‌ها، قارچ‌ها و موارد دیگر در خاک زندگی می‌کنند. این موضوع، باعث می‌شود که خاک بیشترین غلظت زیست‌توده را نسبت به هر نقطه از کره زمین داشته باشد.

6.وقتی موش‌ها را قلقلک می‌دهید آنها می‌خندند‌

حقیقت علمی مربوط به موشها

این موجودات پویاتر از آن چیزی هستند که ما فکر می‌کنیم. وقتی موش‌ها را قلقلک می‌دهند، آنها توانایی «خندیدن» دارند. ویدئویی از نشنال جئوگرافیک نشان می‌دهد که موش‌ها به قلقلک دادن پاسخ مثبت می‌دهند و حتی دست محقق را با بازیگوشی تعقیب می‌کنند.

7.موز رادیواکتیو است

حقیقت علمی در مورد موز

در اینجا یک واقعیت عجیب در مورد یکی از میوه‌های مورد علاقه شما وجود دارد. موز حاوی پتاسیم است و از آنجایی که پتاسیم تجزیه می‌شود، میوه زرد را کمی رادیواکتیو می‌کند. اما نگران نباشید! به گفته جو شوارچ، دکتری از دانشگاه مک گیل، برای مرگ در اثر مسمومیت از تشعشعات ناشی از موز، باید ده میلیون موز را یکباره بخورید!

8.آب گرم سریعتر از آب سرد یخ می‌زند

حقیقت  علمی در مورد آب

این مورد ممکن است غیرمنطقی به نظر برسد، اما به آن اثر Mpemba می‌گویند. دانشمندان اکنون بر این باورند که این مورد به دلیل سرعت ذرات آب در هنگام گرم بودن که به آنها اجازه می‌دهد راحت‌تر منجمد شوند، اتفاق می‌افتد. بر اساس تحقیقات دانشگاه کارلوس سوم مادرید، اگر صحت آن ثابت شود، این یافته می‌تواند در موارد روزمره مانند خنک کردن دستگاه‌های الکترونیکی نیز اعمال شود.

9.تعداد درختان روی زمین از ستاره‌های کهکشان ما بیشتر است

حقیقت علمی در مورد تعداد درختان

یک واقعیت فضایی جالب وجود دارد که به احتمال زیاد درباره آن نمی‌دانید: کارشناسان ناسا معتقدند که در کهکشان راه شیری احتمالا از ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد ستاره وجود دارد. با این حال، مقاله‌ای که در سال 2015 که در مجله نیچر منتشر شد، تخمین زد که تعداد درختان در سراسر جهان بسیار بیشتر است: چیزی حدود 3.04 تریلیون.

10.انسان‌ها دارای ژن‌هایی از گونه‌های دیگر هستن

حقیقت علمی در مورد ژنهای انسان

ما دوست داریم انسان را برتر از سایر موجودات زنده بدانیم، اما واقعیت این است که ژنوم ما از 145 ژن تشکیل شده و این ژن‌ها از باکتری‌ها، قارچ‌ها، سایر موجودات تک‌سلولی و ویروس‌ها جهش یافته‌اند.

11.ممکن است در سیارات دیگر الماس ببارد

ممکن است در سیارات دیگر الماس ببارد

اتمسفر نپتون، اورانوس و زحل چنان فشار شدیدی دارند که می‌توانند اتم‌های کربن را متبلور کرده و آنها را به الماس تبدیل کنند. حالا آیا این حقیقت علمی قابل اثبات است؟ بله، محققان توانستند شرایط مشابهی را در آزمایشگاه ایجاد کنند تا ثابت کنند این اتفاق در نپتون و اورانوس رخ می‌دهد. محققان حدس می‌زنند که ممکن است سالانه 2.2 میلیون پوند الماس در بخش‌هایی از زحل ببارد.

12.تقریباً 2.5 میلیارد تی‌رکس بر روی زمین وجود داشت، اما نه به طور همزمان

تقریباً 2.5 میلیارد تی‌رکس بر روی زمین وجود داشت، اما نه به طور همزمان

زمانی که انسان‌ها اسکلت کامل تی‌رکس را کنار هم قرار دادند، از اندازه آن شگفت زده شدند. اکنون، به لطف تحقیقاتی که در آوریل 2021 منتشر شد، دانشمندان تصور بهتری از این دارند که دقیقاً چند تی‌رکس زمانی در زمین زندگی می‌کردند. به گفته تیم دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، تقریباً 2.5 میلیارد از این دایناسورها در بیش از 127000 نسل وجود داشته‌اند. آنها با در نظر گرفتن اندازه بدن دایناسور، بلوغ جنسی و نیازهای انرژی به این تخمین رسیدند.

13.آب می تواند همزمان در سه حالت وجود داشته باشد

حقیقت علمی درمورد حالت سه گانه آب

این ویژگی، نقطه جوش سه‌گانه نامیده می‌شود و دما و فشار خاصی است که در آن مواد به طور همزمان به صورت گاز، مایع و جامد وجود دارند. به گفته دانشگاه کالیفرنیا، سانتا کروز، نقطه سه گانه، که تنها موقعیتی است که در آن هر سه حالت ماده می‌توانند همزیستی داشته باشند، برای هر ماده متفاوت است. آب درست در بالای نقطه انجماد (0.1 درجه سانتیگراد) و در فشار 0.006 اتمسفر به نقطه سه گانه خود می‌رسد.

14.شراره‌های خورشیدی فوق‌العاده قدرتمند هستند

شراره‌های خورشیدی فوق‌العاده قدرتمند هستند

به گفته ناسا، انرژی آزاد شدن شراره‌های خورشیدی معادل انفجار یکباره میلیون‌ها بمب اتمی 100 مگاتنی است. بنابراین جای امیدواری است که جو زمین از ما در برابر تشعشعات آنها محافظت می‌کند.

15.پلاستیک می‌تواند به طعم‌دهنده‌ وانیل تبدیل شود

حقیقت علمی در مورد پلاستیک

بر اساس مطالعه‌ای که در سال 2021 در مجله Green Chemistry منتشر شد، محققان نحوه تبدیل بطری‌های پلاستیکی را به طعم‌دهنده وانیل بوسیله باکتری‌های مهندسی ژنتیکی یافته‌اند. نویسندگان این مطالعه توضیح می‌دهند که تقاضا برای وانیلین به سرعت در حال رشد است‌. زیرا وانیلین در طیف گسترده‌ای از محصولات غذایی، آرایشی، دارویی، پاک‌کننده و علف‌کش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما انتظار نداشته باشید که به این زودی بستنی با طعم بطری پلاستیکی بخورید: این تحقیق فقط نشان داد که این تبدیل ممکن است، نه اینکه برای مصرف انسان بی‌خطر است یا خیر.

16.احتمال کوررنگی مردان بیشتر از زنان است

احتمال کوررنگی مردان بیشتر از زنان است

موسسه ملی چشم توضیح می‌دهد که ژن‌های مسئول شایع‌ترین نوع کوررنگی در کروموزوم X یافت می‌شوند. حتی اگر زنان در یکی از دو کروموزوم X خود دارای این ژن باشند، ژنی که عملکرد مناسبی در کروموزوم دیگر دارد، این از دست دادن را جبران می کند. اگر مردان این ژن را در تنها کروموزوم X خود به ارث ببرند، کوررنگ خواهند شد.

17.خفاش‌ها از بیشتر ویروس‌ها بیمار نمی‌شوند

حقیقت علمی مربوط به خفاش ها

و بله! این شامل ویروس‌ کرونا نیز می‌شود. خفاش‌ها می‌توانند ویروس‌ها را منتشر کنند، اما طبق تحقیقات انجام شده توسط کمیسیون اروپا، آنها دارای ژن‌های زیادی هستند که مسئول فعالیت ضد ویروسی هستند و آنها را از خطر دور نگه می‌دارند. یک استثنا در این مورد، هاری است. اگرچه به گفته توماس کپلر، دکترای میکروبیولوژی دانشگاه بوستون، خفاش‌ها گهگاه به هاری مبتلا می‌شوند، اما به ندرت از بیماری می‌میرند.

18.انسان قادر به تولید سم است

انسان قادر به تولید سم است

باور کنید یا نه، در حالیکه انسان‌ها در حال حاضر زهر تولید نمی‌کنند، از نظر فنی قادر به انجام آن هستند. بر اساس مقاله‌ای که در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده‌است، در واقع، همه خزندگان و پستانداران این قابلیت را دارند. اساساً، ما تمام ابزارهای مورد نیاز را داریم. اما این موضوع که چه حدی از تکامل لازم است که ما را به نقطه فعالسازی برساند، مشخص نیست.

ما در دینو امیدواریم که این حقایق علمی برای شما جالب بوده باشد. آیا هیچکدام از موارد بالا را می‌دانستید؟ به نظر شما کدام مورد عجیب‌تر بود؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

۲ دیدگاه

  1. Avatar ana گفت:

    خیلی خوب بود ولی بیشترشون تکراری بودن
    یکم جدیدتر بزارین مرسی

  2. Avatar ستار گفت:

    سلام،اگه جوانان ما میتونستن اینقدر موز بخورن خطر سیل اومدن و آبگرفتگی معابر بیشتر از رادیواکتیو کشورمون رو تهدید میکرد
    واقعا خسته نباشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.