حیات در سیاره زهره

کشف نشانه‌هایی از حیات در سیاره زهره و ابرهای آن دانشمندان را متعجب کرد

روز گذشته دانشمندان و ستاره‌شناسان خبر جدیدی از سیاره فروزان زهره منتشر کردند که می‌تواند برای شناخت سرگذشت انسان بسیار امیدوار کننده باشد. کشف نشانه‌هایی از حیات در سیاره زهره و ابرهای آن دانشمندان را متعجب کرد. در ادامه با جزییات بیشتر همراه دینو باشید.

موقعیت سیارات در منظومه شمسی

حیات در سیاره زهره

با اکتشاف جدید دانشمندان به نظر می‌رسد اسرار بسیاری در ابرهای بالاتر از سطح خفه کننده نزدیک‌ترین همسایه سیاره‌ای ما زهره، پنهان شده است. محققان ناسا اعلام کرده‌اند که ردپایی از «فسفین» (Phosphine) – مولکولی که به طور بالقوه توسط موجودات زنده تولید می‌شود – را در میان ابرهای این سیاره پیدا شده است. دانشمندان مدت‌ها است که حدس می‌زنند فضای ابری ناهید می‌تواند میزبان حیات باشد. با این وجود سطح این سیاره با دمای بالاتر از 800 درجه فارنهایت، مساعد زندگی نیست. تا کنون هیچ کاوشگری با این حرارت بالا بیشتر از چند ساعت زنده نمانده است؛ اما، جو این سیاره که از لایه‌های مخلوط ابرهای اسید سولفوریک تشکیل شده، می‌تواند گهواره‌ای منحصر به فرد برای شکل‌گیری روند رشد زندگی باشد. ستاره‌شناس «جین گریو» (Jane Greave) از دانشگاه کاردیف در ولز، در بیانیه‌ای از پیش ضبط شده توسط انجمن نجوم سلطنتی اعلام کرد:

ما می‌دانیم که مولکول فسفین یک نشانگر زیستی روی زمین است. نظریات جدید احتمال می‌دهند که در عرشه‌های ابری زهره نشانه‌هایی از زیستگاه‌های احتمالی وجود دارد و ممکن است میزبان اشکال کمی از زندگی باشد.

این آخرین کشف از حیات در سیاره زهره به صراحت وجود زندگی در دنیای دیگر را تایید نمی‌کند؛ اما می‌تواند نزدیک‌ترین احتمالی باشد که تا کنون در نظر داشته‌ایم. محققان یافته‌های خود را در مجلات Nature Astronomy و Astrobiology منتشر کردند و در این باره می‌گویند که تنها توضیح منطقی برای وجود این مولکول در سیاره زهره، این است که یا توسط یک موجود زنده تولید می‌شود یا از طریق برخی فرآیندهای شیمیایی که در حال حاضر برای علم ناشناخته است، ظهور می‌کند.

خورشید گرفتگی توسط سیاره زهره
حیات در سیاره زهره

مولکول زندگی

دانشمندان هنوز موفق نشده‌اند به طور دقیق نحوه ایجاد این ترکیب را که می‌تواند در آزمایشگاه نیز تولید شود، مشاهده کنند. فسفین برای بسیاری از حیوانات سمی است و از این گاز قابل اشتعال بی‌رنگ در جنگ‌های شیمیایی و همچنین توسط کشاورزان برای از بین بردن آفات مقاوم استفاده می‌شود. فسفین (PH3) از یک اتم فسفر تشکیل شده که در بالای سه اتم هیدروژن گیر کرده است. گریوز درباره این اتم توضیح می‌دهد:

من دوست دارم فسفین را به عنوان پسرعموی شرور آمونیاک در نظر بگیرم. برای مقایسه بهتر باید بدانید که آمونیاک از یک اتم نیتروژن تشکیل شده که توسط سه اتم هیدروژن احاطه شده است. میکروب‌های بی‌هوازی که در محیط‌های فاقد اکسیژن روی زمین رشد می‌کنند، می‌توانند فسفین نیز تولید کنند.

این مولکول قبلا در جای دیگری از منظومه شمسی، در هسته سیارات مشتری و زحل وجود داشته؛ اما، حضور آن در شرایط فعلی ناهید بسیار تعجب‌آور است. گرمای خفه کننده و فشار خرد کننده روی این سیاره به قدری قدرتمند است که می‌تواند اتم‌های هیدروژن و فسفر را با هم له کند و در نتیجه گرما و فشار کافی برای تشکیل فسفین به این شکل وجود ندارد. غلظت فسفین بین 5 تا 20 قسمت در میلیارد تخمین زده شده که چیزی بیش از مقدار موجود در جو زمین است. با این حال برخی از محققان نسبت به یافته‌های فعلی تردید دارند و معتقدند که ممکن است در نحوه جمع‌آوری داده‌ها، اشتباهی صورت گرفته باشد.

تاییدیه نهایی

متاسفانه به دلیل همه‌گیری جهانی ویروس کرونا، مشاهدات دقیق‌تر برای تایید این ادعا به زمان بیشتری نیاز دارد. ستاره شناسان «هارولد مرویتس» (Harold Morowitz) و «کارل ساگان» (Carl Sagan) در سال 1967 در مجله Nature نوشتند:

شرایط موجود در ابرهای پایین زهره بیشتر از هر محیط فرازمینی دیگری که تا کنون شناخته شده، به شرایط موجود در کره زمین شبیه است. با وجود این، به دلیل چالش‌های لجستیکی رسیدن به آن جا و دمای بسیار بالای سطح سیاره، جستجوی نشانه‌های حیات در آن تا به امروز نادیده گرفته شده است.

شما درباره حیات در سیاره زهره چه نظری دارید؟ آیا این اکتشاف جدید از گذشته‌های درخشان سیاره سوزان خبر می‌دهد؟ آیا این نشانه‌ها نوعی جدید از زندگی را معرفی می‌کنند؟ در نظرات با ما همراه باشید.

منبع: DW

بیشتر بخوانید: در سیاره ناهید یک روز چند ساعت و یک سال چند روز است؟

بیشتر بخوانید: عکس جدید دیوانه کننده هابل از عمق کهکشان‌های دور و ستاره‌های فروزان

امتیاز: 4.5 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.