بیش از 20 درصد از گونه های خزندگان در معرض خطر انقراض قرار دارند

بر اساس اولین ارزیابی بزرگ جهانی از موجودات به اصطلاح خونسرد جهان، حداقل یکی از پنج گونه خزندگان که شامل بیش از نیمی از لاک‌پشت‌ها و کروکودیل‌ها می‌شود، در معرض خطر انقراض قرار دارد.

کاهش فاجعه‌بار در تنوع زیستی سراسر جهان به طور فزاینده‌ای به عنوان تهدیدی برای زندگی روی زمین تلقی می‌شود. این مورد به اندازه تهدید مرتبط با تغییرات آب و هوا اهمیت دارد.

تهدید برای موجودات دیگر به خوبی مستند شده است. بیش از 40 درصد از دوزیستان، 25 درصد از پستانداران و 13 درصد از پرندگان ممکن است با انقراض روبرو شوند. اما تاکنون، محققان تصویر جامعی از نسبت خزندگان در معرض انقراض نداشتند.

در یک ارزیابی جهانی جدید که در مجله نیچر منتشر شده است، محققان 10196 گونه خزنده را مورد ارزیابی قرار دادند. محققان این گونه‌ها را با استفاده از معیارهای فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) از گونه‌های در معرض خطر ارزیابی کردند.

آنها دریافتند که حداقل 1829 گونه (21 درصد) آسیب پذیر یا در معرض خطر انقراض وجود دارد. نیل کاکس، یکی از نویسندگان، که واحد ارزیابی بین‌المللی تنوع زیستی حفاظت IUCN را مدیریت می‌کند و یکی از سرپرستان این مطالعه است، گفت: تعداد گونه‌های در معرض تهدید بسیار زیاد است.

انقراض خزندگان

اکنون که ما از تهدیدات پیش روی گونه‌های خزنده آگاهیم، جامعه جهانی می‌تواند گام بعدی را بردارد. و برای برگرداندن بحران تنوع زیستی که اغلب در حدی که لازم است، مورد توجه قرار نمی‌گیرد و روی آن سرمایه گذاری نمی‌شود، چاره‌ای بیندیشد. کروکودیل‌ها و لاک‌پشت‌ها در میان گونه‌های در معرض خطر قرار دارند. و به‌ترتیب حدود 58 درصد و 50 درصد از آن‌هایی که ارزیابی شده‌اند، در معرض تهدید قرار دارند.

کاکس توضیح می‌دهد که این مورد اغلب به دلیل “استثمار بیش از حد و آزار و شکنجه” اتفاق می‌افتد. او می‌گوید: کروکودیل‌ها به خاطر گوشتشان و حذف آنها از سکونتگاه‌های انسانی کشته می‌شوند‌. در حالی که لاک‌پشت‌ها مورد هدف تجارت حیوانات خانگی قرار می‌گیرند و برای طب سنتی استفاده می‌شوند.

تهدید آب و هوا

تاثیر آب و هوا بر انقراض خزندگان

یکی دیگر از گونه‌های شناخته‌شده در معرض خطر، شاه کبرای ترسناک، بزرگترین مار سمی جهان است. طول آن می‌تواند به حدود 5 متر برسد. و با مارهای دیگر در جنگل‌های پهنه وسیعی از هند تا آسیای جنوب شرقی زندگی می‌کند.

کاکس در یک نشست مطبوعاتی در مورد این تحقیق گفت که این گونه به عنوان آسیب‌پذیر طبقه‌بندی‌ شده است‌. این نشان می‌دهد که شاه کبرای ترسناک بسیار نزدیک به انقراض است.

وی افزود: شاه کبرا یک گونه نمادین واقعی در آسیا است. بسیار شرم آور است که حتی گونه‌ها مانند کبرا نیز رنج می‌برند و در حال زوال هستند. وی ادامه داد که چوب درختان و حملات عمدی انسان‌ها یکی از بزرگترین تهدیدات علیه این مار است.

بروس یانگ، جانورشناس ارشد در NatureServe که در این مطالعه مشارکت داشت، گفت که خزندگان در معرض تهدید عمدتاً در آسیای جنوب شرقی، غرب آفریقا، شمال ماداگاسکار، آند شمالی و دریای کارائیب متمرکز شده‌اند.

او توضیح داد که محققان دریافته‌اند که خزندگان محدود به زیستگاه‌های خشک مانند بیابان‌ها، علفزارها و ساواناها به طور قابل توجهی کمتر از خزندگان موجود در زیستگاه‌های جنگلی در معرض خطر انقراض قرار دارند.

کشاورزی، چوب‌برداری، گونه‌های مهاجم و توسعه شهری از جمله تهدیدات علیه خزندگان هستند‌. علاوه بر این، مردم آنها را برای تجارت حیوانات خانگی مورد هدف قرار می‌دهند. یا حتی آنها را برای تامین غذا و عواملی مثل ترس می‌کشند.

مشخص شده که تغییرات اقلیمی تهدیدی مستقیم برای حدود 10 درصد از گونه‌های خزندگان است. اگرچه محققان ادعا می‌کنند که این درصد آنقدرها هم دقیق نیست و درصد واقعی بیشتر از این رقم است. زیرا تهدیدهای بلندمدت مانند افزایش سطح دریا یا خطرات غیرمستقیم ناشی از اقلیم مانند بیماری را در نظر گرفته نشده است.

محققان متوجه شدند که حفاظت از پستانداران، پرندگان و دوزیستان نیز تا حدی برای خزندگان مفید بوده است. آنها تأکید کردند که این مطالعه نیاز به حفاظت فوری خاص برای برخی گونه‌ها را برجسته می‌کند.

خزدار یا پردار

یانگ گفت که ارزیابی خزندگان که صدها دانشمند از سراسر جهان را در آن شرکت داشتند، به دلیل کمبود بودجه حدود 15 سال طول کشید.

او اضافه کرد که خزندگان، برای بسیاری از مردم، کاریزماتیک نیستند. و همیشه تمرکز بیشتری بر روی حفاظت برخی از گونه‌های خزدار یا پردار از مهره‌داران صورت گرفته است.

محققان امیدوارند که ارزیابی جدید به تحریک اقدامات بین‌المللی برای توقف از دست دادن تنوع زیستی کمک کند.

تقریباً 200 کشور در حال حاضر درگیر مذاکرات جهانی تنوع زیستی هستند تا از طبیعت محافظت کنند. یکی از اهداف مذاکرات جهانی تنوع زیستی محافظت از 30 درصد کره زمین تا سال 2030 است.

یانگ در آخر گفت که از طریق کارهایی مانند این، ما اهمیت این موجودات را تبلیغ می‌کنیم. خزندگان مانند هر موجود دیگری بخشی از درخت حیاتند. و همه‌ی موجودات زنده با نسبتی برابر شایسته توجه هستند.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

یک دیدگاه

  1. Avatar ستار گفت:

    ببخشید ولی مهمترین گونه از قلم افتاد
    همون گونه ای که چند دهه میشه همه کارهای ایران رو به دست گرفتن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.