دانستنی‌های علمی کره ماه از گذشته تا به امروز

ماه خود را چقدر می‌شناسید: دانستنی‌های علمی کره ماه از گذشته تا به امروز

از کره ماه چه می‌دانید؟ احتمالا بخش عمده‌ای از دانش شما در زمینه سیارات و قمرهای آن‌ها، از کتاب‌های علوم دوران مدرسه می‌آیند. باید بدانید که در سال‌های اخیر دانشمندان تحقیقات بسیاری انجام داده و به نتایج قابل توجهی در زمینه سیارات منظومه خورشیدی ما به دست آورده‌اند. در ادامه دینو را همراهی نمایید تا با 20 مورد از دانستنی‌های علمی کره ماه از گذشته تا به امروز آشنا شوید.

دانستنی‌های علمی کره ماه

در این بخش برای افزایش آگاهی نجومی شما، 20 مورد از دانستنی‌های علمی کره ماه را آورده‌ایم که از گذشته تا به امروز به اثبات رسیده‌اند. این موارد را با ما بخوانید:

دانستنی‌های علمی کره ماه

1. بیکن بخشی از اولین وعده غذایی خورده شده روی کره ماه بود. در طول ماموریت آپولو 11، اولین وعده غذایی که توسط فضانوردان خورده شد، شامل چهار برش بیکن، کوکی، قهوه و آبمیوه بود.

2. هنگامی که فضانوردان آپولو 12 روی ماه فرود آمدند، ضربه حاصل از آن باعث شد سطح ماه به مدت 55 دقیقه بلرزد.

3. کل مدت زمان صرف شده توسط فضانوردان در خارج از ماژول قمری در طول تمام ماموریت‌های آپولو، تقریبا 80 ساعت است.

4. اولین فضاپیمایی که به ماه رسید، «لونا 1» (Luna 1) در سال 1959 بود.

5. در مجموع تا به امروز 12 مرد روی ماه قدم گذاشته‌اند.

6. قطر کره ماه تنها 3475 کیلومتر (2159 مایل) است.

7. یک روز قمری کمی بیشتر از 27 روز کره زمین است. ماه در هر 27 روز کمی در محور خود می‌چرخد. این چرخه چرخش همان مدت زمان مورد نیاز کره ماه برای تکمیل گردش به دور مدار زمین است.

8. ماه هیچ گونه میدان مغناطیسی سراسری ندارد.

9. گرانش روی سطح ماه نزدیک 17٪ کره زمین است.

10. کره ماه نیز زلزله دارد؛ اما، بسیار خفیف و کوتاه هستند.

11. برخلاف تصور عامه که می‌گوید: «ماه جو ندارد»، کره ماه دارای جو است؛ اما، بسیار نازک.

12. کره ماه پنجمین قمر طبیعی بزرگ در منظومه شمسی است. «تایتان» (قمر سیاره زحل) دقیقا بعد از «گانیمد» (قمر سیاره مشتری) در جایگاه دوم قرار دارد.

13. در خط استوای کره ماه می‌تواند از +100 درجه سانتیگراد فراتر رود. دمای هوای این ناحیه همچنین در شب می‌تواند تا -173 درجه سانتیگراد (-279 درجه فارنهایت) کاهش یابد. این در حالی است در طول روز دمای هوا به +127 درجه سانتیگراد (+261 درجه فارنهایت) صعود می‌کند.

14. روی ماه آب وجود دارد. در سال 2018، دانشمندان وجود یخ در قطب‌های کره ماه را تایید کردند.

15. کره ماه به میزان 3.78 سانتی‌متر (1.5 اینچ) در هر سال به آرامی از کره زمین دور می‌شود.

16. حدود یک و نیم ثانیه طول می‌کشد تا نور از ماه به زمین برسد.

17. سطح کره ماه با حداقل 300000 دهانه آتشفشانی غول‌پیکر پوشانده شده است. قطر بزرگ‌ترین دهانه ماه 144 مایل در طول آن است.

18. دهانه‌های آتشفشانی و کوه‌های عظیم کره ماه از روی اسامی فیلسوفان، دانشمندان، ریاضیدانان و کاشفان معروف نامگذاری شده‌اند.

19. قسمت تاریک ماه وجود دارد و واقعی است. چرخش مداری کره ماه به صورتی است که یک طرف آن را همیشه از دید ما پنهان نگه می‌دارد. با این حال، نور خورشید همچنان می‌تواند به کل سطح ماه برسد.

20. کره ماه در اولین فیلم علمی-تخیلی تاریخ به عنوان بازیگر ایفای نقش کرد. فیلم «سفری به ماه» (Le Voyage dans la Lune) اثر «ژرژ ملیس» (Georges Méliès) در سال 1902 روی پرده بزرگ سینما رفت.

اطلاعات بیشتر خود در زمینه دانستنی‌های علمی کره ماه را با ما و همراهان همیشگی دینو در میان بگذارید. منتظر نظرات و دیدگاه‌های ارزشمند شما هستیم.

منبع: Espresso

بیشتر بخوانید: کشفیات جدید در نیمه پنهان ماه توسط کاوشگر چینی Chang’e-4

بیشتر بخوانید: ناهنجاری فلزی در اعماق ماه: اکتشاف جدید دانشمندان در کیلومترها پایین‌تر از سطح سیاره

امتیاز: 4.7 از 5 (9 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

۷ دیدگاه

  1. Avatar M o r d a b گفت:

    درود بر شما
    خیلی ممنونم از بابت مطالب خوبتون در حوزه فضا، اختر شناسی و نجوم،من که از خوندنشون واقعا لذت میبرم
    اما دوتا سوال داشتم گه دوست دارم نظر شمارو در موردش بدونم
    اول به نظر شما آیا در سال 1969 نیل آرمسترانگ واقعا به ماه سفر کرد؟
    و دوم اینکه چرا سالهاست(فکر کنم از سال 1972) دیگه هیچ انسانی به ماه سفر نکرد؟

    • Avatar Me گفت:

      خیلی ها در واقعی بودن ماموریت های آپولو و سفر انسان به ماه شک دارند که اصلی ترین دلیلشان این است که چرا پس از آن و با این پیشرفت عظیم علوم مواد و کامپیوتر تا به حال کسی موفق به رفتن به کره ی ماه نشده است.
      به نظر من اصلی ترین دلیلش هزینه ی این کار است. آمریکایی ها در بحبوحه ی جنگ سرد و جنگ فضایی با شوروی این پروژه را انجام دادند که هزینه ی سرسام آور 25.4 میلیارد دلاری که با پول الآن می شود حدود 152 میلیارد دلار، در بر داشت. انجام چنین پروژه ای شاید در آن زمان توجیه داشته (برای عقب نیافتادن از شوروی و حفظ وجهه ی آمریکا) اما در طول این سال ها برای کشورهای دیگر هیچ توجیه اقتصادی ای نداشته است چرا که در ماه خبری و منابعی نیست.
      دستاورد آمریکایی ها از سفر به ماه 3-4 تکه سنگ بوده که از ماه آوردند و دیگر هیچ. البته خودشان برای توجیه پرداخت این هزینه ی کلان می گویند که این پروژه ی آپولو که ده ها شرکت آمریکایی از جمله موتورولا، جنرال الکتریک، هانی ول، پرَت اند ویتنی و … در آن شرکت کردند باعث افزایش سرعت پیشرفت دانش و فناوری در آمریکا شده است.
      بنابراین دلیل نرفتن به ماه، نپرداختن هزینه های سنگین برای هیچ است.
      البته در آینده ای نزدیک قرار است که ژاپن، هند، چین و اروپا، کاوشگرهایی بدون سرنشین (شبیه آنچه اکنون در مریخ است) برای پژوهش های علمی به ماه بفرستند. (البته با هزینه هایی بسیار بسیار کمتر از پروژه ی آپولو)

      • Avatar M o r d a b گفت:

        با سپاس از شما کاربر گرامی،اما خوشحال میشم اگر دیدگاه نویسنده این مطلب رو هم در این مورد بدونم.

      • Avatar لیلا میرزاخان گفت:

        همراه عزیز خیلی ممنون از توضیحات مفید و کامل شما بله این صحبتها درست هستن و عمده ترین دلیلی ک برای انجام دوباره این سفر مطرح میشه، هزینه های کلان بدون توجیه اقتصادیه متشکرم از همراهیتون👍👍👍✨

    • Avatar لیلا میرزاخان گفت:

      دوست عزیز خیلی متشکرم بابت انرژیهای مثبت و نظرات ارزشمندتون🙏✨ برای ما باعث افتخار و خوشحالیه ک از مطالب لذت ببرید💝
      در جواب سوالاتتون باید بگم ک ب همون اندازه ای ک برای سفر ب ماه دلیل و مدرک وجود داره، برای نرفتنش هم هست! ب همین خاطر هم هیچ کس نمیتونه با قطعیت بگه! البته هیچ وقت هم نباید بازی های سیاسی کشورها رو نادیده بگیریم. تصاویر زیادی جای پای فضانوردا روی ماه وجود داره حتی گفته میشه این ردپاها با تلسکوپ های قوی قابل مشاهده هست اما در عین حال، چیزی هم نیست ک نشه با فوتوشاپ درستش کرد!! سوال دوم شما هم دقیقا موردی هستش ک افرادی ک ادعا میکنن سفر ب ماه ساختگی و دروغه، مطرحش میکنن و خب منطقیه! در جوابش هم چیزی ک گفته میشه این هستش ک واقعا پروژه بسیار هزینه بره و با وجود کاوشگرهایی ک روی سطح ماه هستن و امکان جمع آوری نمونه و ارسال تصویر رو دارن، هنوز نیازی احساس نمیشه ک بخوان دوباره سفر انسانی ب ماه داشته باشن و خب داریم میبینیم ک تمرکز اصلی الان روی سفر ب مریخ هست برای این ک آینده و امیدی ب اسکان وجود داره.
      در نهایت باید گفت ک واقعی بودن یا نبودن سفر ب ماه، چیزیه ک عقیده شخصی شما رو میطلبه!😊 ممنونم از همراهی شما🌌

      • Avatar M o r d a b گفت:

        خیلی ممنونم از توضیحات شما چون واقعا دوست داشتم نظر شمارو به عنوان یه کارشناس توی این حوزه در این مورد بدونم، واقعا قصد تعریف ندارم ولی میزان احترام شما به کاربران وپاسخگویی به نظراتشون ستودنیه.

        • Avatar لیلا میرزاخان گفت:

          نظر لطف شماست دوست عزیز ممنونم از شما🙏😊 البته من در جایگاه کارشناس نیستم به هیچ وجه! این هستی و جریاناتش ب قدری عظیم و گسترده هستن ک واقعا نمیشه جایگاهی رو در مقابل عظمتش تعیین کرد، امیدوارم این کنجکاویه خوبتون همیشه شما رو ب مسیر آگاهی و رشد روحی هدایتتون کنه 👌🌟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.