اولین دریافت ‌کننده پیوند قلب خوک در جهان، دو ماه پس از جراحی درگذشت

بیمارستان مریلند که این عمل جراحی را انجام داده‌ بود، روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اولین دریافت ‌کننده پیوند قلب خوک اصلاح‌شده ژنتیکی دو ماه پس از این آزمایش پیشگامانه درگذشت. دیوید بنت 57 ساله که پیوند خود را در 7 ژانویه دریافت کرده‌ بود، در 8 مارس درگذشت.

درگذشت دریافت ‌کننده  قلب خوک، بنت

پسر بنت گفت: ما امیدواریم این جراحی آغازی برای امیدواری باشد و نه پایانی برای آن. امید داریم که تجربیات این جراحی به نفع بیماران آینده باشد و روزی به کمبود عضو اهدایی که سالانه جان بسیاری از افراد را در سراسر جهان می‌گیرد، پایان دهد.

پیوند قلب خوک به انسان، این امیدواری را ایجاد کرد که پیشرفت‌ها در اهدای عضو بین‌گونه‌ای می‌تواند روزی کمبود مزمن اعضای انسانی در‌دسترس برای اهدا را برطرف کند. تیم پشت این عمل می‌گویند که نسبت به موفقیت آینده آن “خوش‌بین” هستند.

علت مرگ

سخنگوی بیمارستان اعلام کرد که هیچ دلیل واضحی برای درگذشت بنت، که اولین دریافت ‌کننده پیوند قلب خوک در جهان بود، شناسایی نشد. با این حال، محمدمحی‌الدین، مدیر برنامه پیوند قلب دانشگاه، در یک بیانیه ویدیویی اعلام کرد که بنت “قسمت‌های عفونی” داشته است. او گفت: «ما در حفظ تعادل بین سرکوب سیستم ایمنی و کنترل عفونت او مشکل داشتیم»

وضعیت بنت چند روز پیش شروع به وخامت کرد. پس از اینکه مشخص شد او بهبودی نخواهد یافت، تحت مراقبت‌های تسکینی دلسوزانه قرار گرفت. در بیانیه بیمارستان آمده‌است که او در آخرین ساعات زندگی خود توانست با خانواده خود ارتباط برقرار کند. بیمارستان اضافه کرد که پس از عمل جراحی، قلب پیوند‌شده برای چندین هفته بدون هیچ نشانه‌ای از پس زدن، عملکرد بسیار خوبی داشته‌است.

بنت توانست زمانی را با خانواده بگذراند و حتی در فیزیوتراپی نیز شرکت کرد. او اغلب در مورد تمایل به رفتن به خانه برای دیدن سگش لاکی صحبت می‌کرد.

بارتلی گریفیث، جراحی که رهبری این عمل را بر عهده داشت، گفت: بنت ثابت کرد که یک بیمار شجاع و نجیب است که تا انتها مبارزه کرد. ما صمیمانه‌ترین تسلیت‌های خود را به خانواده او ابراز می‌کنیم.

بنت در اکتبر 2021 به بیمارستان ایالت مریلند، در شرق ایالات متحده آمد. او از بیماری قلبی وخیم رنج می‌برد، روی تخت خوابیده‌ بود و او را واجد شرایط پیوند انسانی نمی‌دانستند. این تصمیم اغلب زمانی گرفته می‌شود که گیرنده سلامت زمینه‌ای بسیار ضعیفی داشته‌ باشد. او با علم به این که ممکن است این عمل جراحی موفقیت‌آمیز نباشد، داوطلب دریافت قلب خوک شد. او پیش از عمل جراحی گفته‌بود: انتخابی جز مردن یا انجام این پیوند ندارم. می‌خواهم زندگی کنم، می‌دانم که این تیری در تاریکی است اما آخرین انتخاب من است. من مشتاقانه منتظرم که پس از بهبودی از رختخواب بلند شوم.

گزارشی در رسانه‌های ایالات‌ متحده نشان داد که بنت در سال 1988 به دلیل ضربات چاقو به مردی محکوم شد. این ضربات باعث فلج شدن قربانی قبل از مرگش در سال 2005 شده‌ بود. متخصصان اخلاق پزشکی معتقدند که سابقه جنایی گذشته یک فرد به هیچ عنوان نباید تاثیری در درمان آینده آن داشته باشد.

کمبود اعضای بدن انسان

هیچ دلیل واضحی برای درگذشت بنت، که اولین دریافت ‌کننده پیوند قلب خوک در جهان بود، شناسایی نشد

طبق آمار رسمی، در حال حاضر حدود 110000 آمریکایی در انتظار پیوند عضو هستند. همچنین بیش از 6000 بیمار هر ساله قبل از پیوند جان خود را از دست می‌دهند. برای پاسخگویی به این تقاضا، پزشکان مدت‌هاست که روی پیوند خارجی یا بیگانه تحقیق می‌کنند.

اگر این نوع پیوند در درازمدت موفقیت‌آمیز باشد و اندام‌های بیگانه توسط میزبان انسانی رد نشود، این روش ممکن است گزینه‌ای برای بسیاری از بیماران در سراسر جهان باشد.

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

۳ دیدگاه

  1. Avatar علی گفت:

    سلام.
    انا لله و انا الیه راجعون.
    همه می دانیم که روزی به عالَمی دیگر خواهیم رفت ، اما برای رفتن به آنجا ، خودمان را آماده نمی کنیم.
    انگار که مرگ اصلا سراغ ما نخواهد آمد!
    هر چه قدر هم که تلاش کنیم که بیشتر زنده بمانیم و از آن فرار کنیم ( حتی از فکر کردن به آن ) ، ولی بالاخره همه ما محکوم به مرگ هستیم .
    و این عاقبت همهء موجودات عالم است.

  2. Avatar سیمین نوربخش گفت:

    عه.. آخی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.