دمای مناسب آب برای نوشیدن: آب سرد بهتر است یا با دمای اتاق؟

طبق تحقیقات، بزرگسالان باید روزانه بین دو تا سه لیتر آب مصرف کنند. با این حال در مورد دمای آب، اختلاف نظر وجود دارد. به عنوان مثال، برخی افراد می‌گویند نوشیدن آب سرد برای شما مضر است و فقط باید آب با دمای اتاق بنوشید. اما حقیقت کمی پیچیده‌تر است; نه آب با دما ی اتاق و نه آب سرد واقعاً برای شما “بد” نیستند. با این حال، هر یک می‌تواند بدن شما را به روش‌های مختلفی تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین، سوال این نیست که کدام یک برای شما بهتر است یا بدتر، بلکه این است که در چه شرایطی باید هرکدام را بنوشید.

دمای آب مناسب برای بدن:

شرایطی که نوشیدن آب سرد بهتر است

آب سرد به روش‌های خاصی بر بدن شما تأثیر می‌گذارد. بنابراین اگر تحت شرایط خاصی آن را بنوشید، می‌تواند فواید بیشتری برای شما داشته باشد:

دما آب مناسب برای بدن

1. در حال تمرین هستید

همانطور که تمرین می‌کنید، دمای بدن شما زیاد می‌شود و باعث می‌شود سریعتر انرژی خود را از دست بدهید و خسته شوید. نوشیدن آب سرد در حین تمرین به شما کمک می‌کند دمای بدن را پایین‌تر نگه دارید. در نتیجه، کمتر خسته می‌شوید که به شما این امکان را می‌دهد مدت بیشتری ورزش کنید.

2. وقتی در گرما عرق می‌کنید

زمانی که در معرض هوای گرم قرار می‌گیرید، بدن شما با تعریق خود را خنک می‌کند. شما در این فرآیند مایعات زیادی از دست می‌دهید و برای جایگزینی باید آب بنوشید. آب سرد می‌تواند شما را تشویق به نوشیدن بیشتر و جلوگیری از کم آبی کند.

3. زمانی که می‌خواهید هوشیاری خود را زیاد کنید

زمانی که برای بیدار نگه داشتن خود نیاز به انرژی دارید، به جای نوشیدن کافئین، یک لیوان آب سرد امتحان کنید. آب سرد به بدن شما کمک می‌کند آدرنالین تولید کند، هورمونی که شما را هوشیارتر می‌کند و عوارض جانبی کافئین را ندارد.

شرایطی که بهتر است آب با دمای اتاق بنوشید

آب در دمای اتاق بر بدن شما تأثیر متفاوتی نسبت به آب سرد دارد. بنابراین، شرایط خاصی هستند که در آن نوشیدن آب گرمتر بیشتر از آب سرد می‌تواند برای شما مفید باشد.

1. زمانی که گرفتگی سینوسی دارید

اگر سرماخوردگی، آنفولانزا یا آلرژی بینی دارید که باعث انسداد سینوس‌های شما می‌شود، نوشیدن آب گرم می‌تواند به کاهش علائم و تسهیل تنفس کمک کند. در مقابل، نوشیدن آب سرد ممکن است با غلیظ شدن مخاط بینی، احساس شما را بدتر کند.

2. زمانی که می‌خواهید هضم را خود را بهتر کنید

اگر یک وعده غذایی سنگین بخورید، معده شما در پردازش آن با مشکل بیشتری مواجه می‌شود. در نتیجه آب با دمای اتاق یا کمی گرمتر به حل شدن این غذاها کمک می‌کند و هضم آنها را آسان‌تر می‌کند.

3. زمانی که می‌خواهید متابولیسم خود را افزایش دهید و کمتر تشنه شوید

نوشیدن آب گرم یا سرد می‌تواند متابولیسم شما را افزایش دهد. با این حال اگر می‌خواهید تشنگی خود را به طور همزمان رفع کنید، بهتر است آب گرم‌تری بنوشید. آب با دمای اتاق در جلوگیری از احساس تشنگی موثرتر است.

آب سرد و گرم تأثیر متفاوتی بر بدن شما می‌گذارد، اما هیچ کدام آسیبی به شما وارد نمی‌کند. بنابراین، اینکه آب خود را سرد بنوشید یا در دمای اتاق، یک موضوع شخصی است. برخی از مردم از طعم آب در دمای اتاق خوششان نمی‌آید، بنابراین خنک شدن، آن را خوش طعم‌تر می‌کند. در واقع نوشیدن آب کافی در طول روز مهمتر از درجه حرارت است.

امیدواریم این اطلاعات در مورد هیدراتاسیون به شما کمک کند در تابستان امسال فعال و سالم باشید.

بدون امتیاز
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.