آیا آب کرفس مفید است؟ در اینجا با فواید آب کرفس و ضرر آن آشنا شوید

آب کرفس حاوی مواد مغذی زیادی است که فواید سلامتی از جمله آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات ضد التهابی دارد. آب کرفس سرشار از مواد مغذی است و نوشیدن آن فواید زیادی برای سلامتی دارد. برخی از مردم فکر می‌کنند که آب کرفس می‌تواند شرایطی مانند سرطان، چاقی، مشکلات تیروئید و آکنه را درمان کند، اگرچه تحقیقات در این زمینه کم است.

فواید آب کرفس

فواید آب کرفس برای سلامتی

زمانی که آب کرفس به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم مصرف شود، می‌تواند فواید زیادی برای فرد داشته باشد:

آبرسان

آب کرفس بیشتر از آب تشکیل شده است و می‌تواند به پوست شما کمک کند تا هیدراته شود. هیدراته ماندن برای بدن حیاتی است اما بسیاری از مردم روزانه آب کافی نمی‌نوشند. هیدراتاسیون مناسب به مدیریت فشار خون، دمای بدن، عملکرد مغز، دفع مواد زائد و سلامت کلیه کمک می‌کند.

قند کم

آب کرفس گزینه سالم‌تری نسبت به نوشیدنی‌های شیرین است. یک فنجان (240 میلی لیتر) فقط 3 گرم قند طبیعی را دارد.

در همین حال نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر مانند نوشابه، نوشیدنی‌های ورزشی و نوشیدنی‌های انرژی‌زا تا 37 درصد قند افزوده‌شده دارند.

انتخاب نوشیدنی‌های کم قند مانند آب کرفس می‌تواند مصرف کلی قند و کالری شما را کم کند.

خواص ضد التهابی

آب کرفس سرشار از ترکیبات گیاهی به نام فیتونوترینت است که می‌تواند التهاب را کاهش دهد.

این ترکیبات به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کنند و به کاهش استرس اکسیداتیو کمک میکنند. استرس اکسیداتیو زمانی اتفاق می‌افتد که مولکول‌های ناپایدار به نام رادیکال‌های آزاد در بدن شما جمع می‌شوند.

رژیم‌های غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان با درصد کمتر بیماری‌های مزمن از جمله بیماری قلبی، دیابت و برخی سرطان‌ها مرتبط است.

آیا آب کرفس می‌تواند به روده کمک کند؟

آب کرفس ممکن است از راه‌های مختلفی بر روده تأثیر بگذارد.

این نوشیدنی حاوی ترکیبات گیاهی مفیدی است

آب کرفس حاوی لوتئولین است، یک ترکیب گیاهی که التهاب روده شما را کم می‌کند. لوتئولین همچنین در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات مانند بروکلی، فلفل و اسفناج پیدا می‌شود.

آب کرفس صاف نشده، فیبر بیشتری دارد

آب کرفسی که می‌نوشید، معمولا از صافی رد می‌شود و فیبر آن با این کار گرفته می‌شود. از آنجایی که فیبر برای روده سالم کلیدی است، بهتر است این نوشیدنی را از صافی رد نکنید.

مواد مغذی آب کرفس

از آنجایی که بیشتر فیبر گیاهی آب مرفس با صافی حذف می‌شود، آب کرفس مواد مغذی بیشتری نسبت به ساقه کرفس دارد.

1 فنجان (240 میلی لیتر) از این نوشیدنی:

کالری: 33

پروتئین: 2 گرم

کربوهیدرات: 7 گرم

شکر: 3 گرم

کلسیم: 7٪ از ارزش روزانه (DV)

منیزیم: 6٪ از DV

فسفر: 5% از DV

پتاسیم: 13 درصد از DV

سدیم: 8 درصد از DV

ویتامین A: 6 درصد از DV

ویتامین C: 8 درصد از DV

ویتامین K: 58 درصد از DV

فولات: 21 درصد از DV

آب کرفس پاک‌کننده قوی است

اگرچه آب کرفس یک نوشیدنی محبوب با فواید خوبی برای بدن است اما آیا باعث پاکسازی بدن ؟ باید کمی به ادعاها شک داشته باشید. زیرا اغلب ادعاها پایه علمی ندارند.

ادعاهای نادرست

محبوبیت آب کرفس تا حدی به خاطر آنتونی ویلیام، یک متخصص سلامت خودخوانده است که هیچ پیشینه رسمی در تغذیه یا پزشکی ندارد.

ویلیام ادعا می‌کند که آب کرفس به دلیل محتوای به اصطلاح «نمک‌های خوشه‌ای کشف‌نشده» خود که باکتری‌های مضر روده شما را از بین می‌برد، درمانی برای بیماری‌های مزمن است.

با این حال هیچ مدرکی وجود این نمک‌ها را تایید نمی‌کند. علاوه بر این، هیچ آزمایش انسانی برای بررسی اثرات آب کرفس بر سلامتی انجام نشده است. این پاکسازی‌های ترند شده در شبکه‌های اجتماعی چیزی به جز کاهش وزن خطرناک، اختلال در غذا خوردن و کمبود بدن برای دریافت مواد مغذی به همراه ندارد.

در نهایت هیچ مدرکی مبنی بر اینکه آب کرفس بدن شما را سم زدایی می‌کند، وجود ندارد. بدن شما سیستم سم زدایی طبیعی خود را دارد که شامل کبد، کلیه‌ها، روده‌ها و ریه‌ها می‌شود و برای سم زدایی نیازی به نوشیدن نوشیدنی‌های خاصی ندارید.

جنبه‌های منفی آب کرفس

اگرچه این نوشیدنی می‌تواند مغذی باشد اما باید به چند نکته منفی توجه کرد.

حاوی سدیم است

یک فنجان (240 میلی لیتر) آب کرفس حاوی حدود 189 میلی گرم سدیم است.

بیشتر بزرگسالان سالم باید مصرف سدیم روزانه خود را به بیش از 2300 میلی گرم محدود کنند. یک یا دو لیوان آب کرفس می‌تواند بحجم زیادی سدیم وارد بدنتان کند.

این امر به ویژه در صورتی صادق است که رژیم غذایی آب کرفس را دنبال می‌کنید، در این رژیم مقدار زیادی آب در روز توصیه می‌شود

فیبر کم

بیشتر آب کرفس برای حذف فیبر آن صاف می‌شود. فیبر یک ماده مغذی سالم است که به سیر نگه داشتن شما کمک می‌کند. بدون آن بدن شما به سرعت آب میوه را هضم می‌کند که می تواند باعث شود بلافاصله پس از نوشیدن آن احساس گرسنگی کنید. فیبر مزایای سلامتی بسیاری دارد مانند حفظ وزن، سلامت روده و کاهش سطح کلسترول و قند خون.

طرز تهیه آب کرفس

اگر می‌خواهید این نوشیدنی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، تهیه آن در خانه آسان است. استفاده از آبمیوه‌گیری ساده‌ترین راه برای تهیه آن است. به سادگی 3 تا 4 ساقه کرفس را بشویید و آنها را در آبمیوه گیری بریزید و با چند تکه‌ یخ میل کنید.

اگر آبمیوه‌گیری ندارید، 3 تا 4 ساقه کرفس شسته‌شده را برش دهید و رنده کنید. کرفس را در صافی پارچه‌ای بریزید و فشار دهید تا تمام آب آن گرفته شود. همچنین ممکن است مقداری فیبر در نوشیدنی نگه دارید. برای کمی طعم و مزه، سیب سبز، زنجبیل تازه، خیار، نعناع تازه یا آب لیمو می‌توانید اضافه کنید.

بهتر است این آبمیوه را با یک وعده غذایی پر از فیبر، چربی‌های سالم و پروتئین بنوشید تا احساس سیری کنید.

سوالات متداول

آیا می توانم با نوشیدن آب کرفس وزن کم کنم؟

متأسفانه، شواهد محکمی وجود ندارد که نشان دهد نوشیدن آب کرفس به خودی خود تأثیر مستقیمی بر کاهش وزن داشته باشد. با این حال، اگر به عنوان یک جایگزین کم کالری برای نوشیدنی‌هایی با کالری بالاتر استفاده شود، آب کرفس می‌تواند بخشی موثری در مدیریت وزنتان داشته باشد

آیا آب کرفس روده‌های شما را پاک می‌کند؟

فیبر موجود در کرفس برای هضم غذا عالی است. با این حال، آب کرفس تمام فیبری را که کرفس دارد از بین می‌برد و هیچ تاثیر خاصی بر روده شما ندارد جز اینکه آب به سیستم شما اضافه می‌کند.

اگر آب کرفس را با معده خالی بنوشید چه اتفاقی می‌افتد؟

فایده اصلی نوشیدن آب کرفس آبرسانی به بدن است و تفاوت کمی بین نوشیدن آن با معده خالی یا پر وجود دارد.

خلاصه

آب کرفس قند کمی دارد و حاوی پتاسیم و ویتامین‌های A، C و K است. با این حال، شما نباید از آب کرفس برای سم‌زدایی بدن خود استفاده کنید.

علاوه بر این، ادعاهایی مبنی بر اینکه این آبمیوه برخی از بیماری‌ها را درمان می‌کند، بی‌اساس است و پشتوانه علمی ندارد.

افراد مبتلا به مشکلات گوارشی مانند IBS، آنهایی که باردار هستند و افرادی که داروهای خاصی مصرف می‌کنند باید قبل از اضافه کردن آب کرفس به روتین صبحگاهی خود با یک متخصص مشورت کنند.

بدون امتیاز
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.