تاثیر غذاهای ناسالم و فوق فرآوری شده بر سلامت جسمی و روحی

بر اساس یک مطالعه جدید، مصرف غذاهای فوق فرآوری شده که معمولا به عنوان غذای ناسالم شناخته می‌شود، با خطر بالای بیش از 30 پیامد نامطلوب سلامت روحی و جسمی مرتبط است. این تحقیق طیف گسترده‌ای از مشکلات سلامتی را با خوردن این نوع غذاها نشان می‌دهد.

معمولا به ما گفته می‌شود که برای حفظ سلامتی، باید خوب غذا بخوریم که شامل یک رژیم غذایی متعادل با غذاهای کمتر فرآوری شده است که شامل محصولات پخته‌شده بسته‌بندی شده و تنقلات، نوشیدنی‌های شیرین مصنوعی و گازدار، آب نبات، غلات شیرین و محصولات آماده مصرف می‌باشد. در حالی که بسیاری از ما به خوبی از خطرات سلامتی مرتبط با خوردن غذاهای فوق‌ فرآوری‌ شده (UPF) آگاه هستیم، ممکن است متوجه این نباشیم که چقدر می‌توانند مضر باشند.

غذاهای فراوری شده

تاثیر غذاهای ناسالم بر روح و جسم:

تعداد کل شرکت‌کنندگانی که در این مطالعه گنجانده شده‌اند، نزدیک به 10 میلیون نفر است. تمام متاآنالیزها در سه سال گذشته منتشر شده و هیچ کدام توسط شرکت‌هایی که UPF تولید می‌کنند، تامین مالی نشدند. محققان شواهد را به عنوان شواهد قانع کننده، بسیار پیشنهادی، پیشنهادی، ضعیف یا بدون شواهد دسته بندی کردند. آنها همچنین کیفیت شواهد را بالا، متوسط، کم یا بسیار پایین ارزیابی کردند. به طور کلی، یافته‌ها نشان داد که خوردن UPF به طور مداوم با افزایش خطر 32 پیامد نامطلوب سلامتی مرتبط است که شامل مرگ و میر، سرطان و پیامدهای سلامت روحی، تنفسی، قلبی عروقی، گوارشی و متابولیک می‌شود.

شواهد قانع‌کننده نشان می‌دهد که مصرف بیشتر UPF با حدود 50 درصد افزایش خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی، 48 تا 53 درصد بیشتر خطر اضطراب و اختلالات رایج سلامت روان و 12 درصد بیشتر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است. شواهد بسیار پیشنهادی نشان داد که مصرف بالاتر UPF با 21 درصد بیشتر خطر مرگ به هر دلیلی، 40 تا 66 درصد افزایش خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی، چاقی، دیابت نوع 2 و خواب ضعیف مرتبط است و 22 درصد با افزایش خطر افسردگی ربط دارد.

شواهد محدودی وجود دارد که UPF را با آسم، سلامت دستگاه گوارش، برخی سرطان‌ها و عوامل خطرساز متابولیک قلبی مانند چربی خون بالا و سطوح پایین کلسترول «خوب» مرتبط می‌کند.

اما چرا برخی افراد UFP یا غذاهای فوق فرآوری شده می‌خورند؟

برای برخی از افراد، مانند افرادی که در شیفت شب کار می‌کنند، به دلیل عدم دسترسی به مواد غذایی سالم و زمان بر بودن پروسه آشپزی، به این غذاهای ناسالم روی می‌آورند. برخی از عوامل کلیدی موثر در مصرف غذاهای فوق فرآوری شده عبارتند از: راحتی، تأثیرات اجتماعی، غذا خوردن احساسی و تبلیغات. اما همین افراد با کاهش میزان مصرف غذاهای فوق‌فرآوری‌شده تاثیر مثبت و قابل توجه‌ای را در سلامت روح و جسم خود مشاهده کردند.

نظرات خود را در مورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

بدون امتیاز
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.