ساخت خانه با تخم مرغ

معماری پایدار بومی و مصالح محلی: ساخت خانه با تخم مرغ و شکر زرد در هندوستان

در زمینه معماری پایدار بومی و مصالح محلی، یک مهندس معمار در تامیل نادو هندوستان مشغول ساخت خانه با تخم مرغ و شکر زرد است. در ادامه با جزییات این روش غیرمتعارف در معماری همراه دینو باشید.

معماری پایدار بومی و مصالح محلی

امروزه مردم غالبا برای ساخت خانه‌های پایدار به استفاده از بامبو و گیاهان روی آورده‌اند و شکی نیست که چنین روندی به این زودی از بین نخواهد رفت. با این حال، چه کسی تصور می‌کرد که می‌توان با استفاده از شکر زرد و تخم مرغ نیز خانه ساخت؟ یکی از اهالی ولاکویل در منطقه تیروپور تامیل نادو هندوستان به نام «جواهر سی» (Jawahar C) در حال حاضر نظارت بر 3200 فوت مربع ساختمان خود را بر عهده دارد که با مصالح محلی سفیده تخم مرغ و شکر زرد ساخته می‌شود.

ساخت خانه با تخم مرغ و شکر زرد در هندوستان

ساخت خانه با تخم مرغ و شکر زرد

به گفته Good News جواهر سی در حال ساخت خانه با تخم مرغ و شکر زرد است. او در کار خود استفاده از معماری پایدار بومی و مصالح محلی را هدف قرار داده و این روش غیرمتعارف را در ساختمان‌هایش به کار می‌برد. او درباره کار خود توضیح می‌دهد:

اجداد ما در خانه‌های دوستدار محیط زیست زندگی می‌کردند که دارای تهویه مناسب بوده و با استحکام بالا، تمام نیازهای آن‌ها را برآورده می‌کرده است. من از آن‌ها بسیار الهام گرفتم و می‌خواستم کاری مشابه انجام دهم. علاوه بر این، فعالیت‌های ساختمانی می‌توانند برای محیط زیست بسیار آلوده کننده باشند. به هر حال ما با کمبود شدید منابع طبیعی روبرو هستیم، پس چرا باید زمین را بیشتر تحت فشار قرار دهیم؟

جواهر در این مسیر از خواهرزاده‌اش «آراویند مانوهاران» (Aravind Manoharan) کمک گرفت تا ایده او را ملموس‌تر کند. مهندس مانوهاران 27 ساله، یک شرکت ساخت و ساز پایدار به نام «Pizhai Azhagu» را در سال 2018 تاسیس کرده است. او در این شرکت ساختمان‌هایی را با استفاده از تکنیک‌های سنتی و مواد محلی موجود طراحی و اجرا می‌کند.

ساخت خانه با تخم مرغ
ساخت خانه با تخم مرغ - جدا کردن سفیده و زرده
ساخت خانه با تخم مرغ - معماری پایدار بومی و مصالح محلی

چگونگی ساخت خانه با تخم مرغ و شکر زرد

جواهر و مانوهاران در ابتدا ایده‌ای برای مواد اولیه ساختمان خود نداشتند و با معمارهای محلی و افراد مسن منطقه که مشغول فعالیت بودند، مشورت کردند. در کمال تعجب متوجه شدند که بسیاری از خانه‌های قدیمی منطقه با حیاط‌های سنتی، توسط لجن و موادی مانند شکر زرد به عنوان یک عامل الزام‌آور ساخته شده است. شکر زرد به عنوان یک ملات عالی عمل می‌کند و سفیده تخم مرغ در گچ، ظاهری صیقلی به دیوارها می‌دهد.

ساخت این خانه در هفته آخر فوریه 2019 آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری به اتمام برسد. در ساخت دیوارها از آجر سنتی استفاده می‌شود. فقط به جای سیمان، مخلوطی از ملات آهک، ماسه، شکر زرد، کادوکای (Kadukkai) خرد شده (هلیله سیاه) و آب با هم ترکیب شده و چسب نهایی را تشکیل می‌دهند. گچ‌کاری روی آجرها به نحوی انجام می‌شود که به اطمینان از تنفس ساختمان با اکسیژن بیشتری در داخل کمک نماید. سقف‌ها نیز از چوب بازیافت شده که از بازار چوب قدیمی Karaikudi در نزدیکی آن منطقه تهیه می‌شود، ساخته خواهند شد. در بین این چوب‌ها و آجرها نیز برگ‌های چنار یا نیلوفر آبی قرار می‌دهند تا از حمله موریانه‌ها جلوگیری شود. در انتهای کار نیز ار سنگ‌های بتهامچرا در کفپوش‌ها استفاده خواهد شد تا ساخت این بنا را کامل کند.

استفاده از برگ‌های چنار یا نیلوفر آبی برای جلوگیری از حمله موریانه
چوب بازیافت شده بازار چوب قدیمی Karaikudi
ساخت خانه با تخم مرغ و شکر زرد در هندوستان و معماری پایدار بومی

به نظر شما آیا ساخت خانه با تخم مرغ و شکر زرد و همچنین گسترش آن، می‌تواند یک معماری پایدار حقیقی باشد؟ آیا این روش از آسیب به محیط زیست جلوگیری خواهد کرد؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: The Quint

بیشتر بخوانید: معماری مردمی: این کابین‌های A – شکل با کمک بچه‌ها ساخته شده‌اند

بیشتر بخوانید: ایده برج‌های شبکه‌ای با طراحی عجیب و با هدف کاهش آلودگی هوا

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

یک دیدگاه

  1. Avatar نرگسی گفت:

    بله من حمام قدیمی رو دیدم که بجای کاشی از تخم مرغ و آهک استفاده کرده بودن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.