عطر هوش مصنوعی

استفاده از هوش مصنوعی برای ساخت عطر، حتی بدون حس بویایی

آیا حس بویایی مهمترین وسیله برای ساخت یک عطر نیست؟ با اینکه این حس بی اهمیت نیست، اما بخش زیادی از ساخت عطر به آنالیز و بررسی داده‌ها مربوط می‌شود و هوش مصنوعی یکی از بهترین ابزارها برای این کار است. با همکاری بخش تحقیقاتی IBM و سیمرایز (Symrise) اولین عطر ساخته شده با استفاده از هوش مصنوعی در برزیل عرضه شده است. سیمرایز شرکت معروف تولید کننده عطر و ادکلن در کشور آلمان است که برندهای آون (Avon)، کوتی (Coty)، دونا کاران (Donna Karan) و استی لادر (Estee Lauder) از مشتریان آن هستند.

فیلیرا

Philyra نام هوش مصنوعی‌ای است که که آی بی ام برای این کار طراحی کرده است. فیلیرا با همکاری طراح ارشد ساخت عطر، دیوید آپل (David Apel)، دو عطر جدید برای کمپانی آرایشی O Boticário (او بوتیکاریو) در برزیل تولید کرده است. این عطر به مناسبت تعطیلات ولنتاین برزیل ساخته شده و به طور خاص برای جوانان و نوجوانانی که سن کمتری داشته و به هوش مصنوعی علاقه بیشتری دارند بازاریابی شده است. به این ترتیب می‌توان گفت که به طور رسمی همکاری هوش مصنوعی و صنعت عطرسازی آغاز شده است.

فیلیرا چطور کار می‌کند؟

یک عطر ساز با حدود 1300 رایحه مختلف می‌تواند عطر و رایحه دلخواه خود را تولید کند. شرکت سیمرایز پایگاه داده‌ای شامل 1.7 میلیون فرمول ساخت عطر با استفاده از این رایحه‌های مختلف را با فیلیرا به اشتراک گذاشته است. همچنین اطلاعات آماری فروش مربوط به جنیست‌ها، کشورها و گروه‌های مختلف سنی به فیلیرا داده شد. پس از تجزیه و تحلیل این اطلاعات با الگوریتم‌های یادگیری عمیق، سیستم هوش مصنوعی فرمول‌های جدیدی ارائه داد که پیش از این ساخته نشده بودند. یکی از مزایای هوش مصنوعی نسبت به انسان در ساخت عطر، عدم وجود پیش زمینه‌های ذهنی مربوط به جنسیت، سن، تجربه یا سلیقه شخصی است. فیلیرا با استفاده از اطلاعاتی که داشته هر عطر را به طور مشخص برای گروهی خاص از خریداران ارائه داده است. پس از این مرحله، دیوید آپل فرمول‌های جدید را بررسی و کمی اصلاح کرده است. نکته مهم در این بین الگوریتم کاری فیلیرا است، این سیستم به مرور نحوه ترکیب رایحه‌های مختلف را آموخته و فرمول‌های ساخته شده توسط آن هیچ ارتباطی به برنامه نویسی انسانی ندارند. این هوش مصنوعی با تحلیل اطلاعات فرمول‌هایی ارائه می‌دهد که پیش از این به فکر انسان‌ها نرسیده است.

الگوریتم هوش مصنوعی فرایندهای لازم را فرا گرفته و به این نکات توجه دارد:

  • تازگی و به روز بودن یک عطر در مقایسه با عطرهای موجود در بازار
  • جایگزین کردن مواد اولیه و پیشنهاد مکمل‌هایی برای آن
  • مقدار مورد استفاده مواد اولیه
  • پیش‌بینی واکنش انسان‌ها

فیلیرا با کمک دیوید آپل، سه عطر متفاوت برای کمپانی او بوتیکاریو برای عرضه در روز ولنتاین برزیل طراحی کردند. یکی از عطرها به طور کامل توسط هوش مصنوعی ساخته شده است، فرمول محصول دوم نیز توسط فیلیرا ساخته شده اما آپل تغییراتی در آن اِعمال کرده و محصول سوم بیشتر توسط آپل ساخته شده و هوش مصنوعی تنها ایده اولیه را به این عطرساز داده است. تمامی این محصولات مورد بررسی قرار گرفتند و اکثریت قاطع تست کنندگان، نسخه 100% ساخته شده توسط هوش مصنوعی را انتخاب کردند.

عطرهای Egeo ON Me و Egeo ON You

عطرهای Egeo ON Me و Egeo ON You

تولیدات فیلیرا و آپل برای شرکت او بوتیکاریو با نام‌های Egeo ON You و Egeo ON Me در 12 ژوئن به مناسبت روز ولنتاین برزیل وارد بازار شدند. مدل ON Me عطری زنانه و ON You بیشتر مردانه محسوب می‌شوند، اما شرکت به خریداران پیشنهاد کرده تا بدون توجه به این نکته هر عطری که با سلیقه آنها جور در می‌آید را انتخاب کنند. در این عطرها از رایحه‌های میوه‌ها، گل‌ها، چوب‌ها، کارامل و شیر استفاده شده است.

هوش مصنوعی در عطرسازی

همانند سایر صنایع، استفاده از هوش مصنوعی در عطرسازی نیز سوالاتی را در مورد نیروی انسانی شاغل در این حرفه به وجود آورده. به نظر آبل هوش مصنوعی راهی ارتباطی بین انسان و ماشین‌هاست و نباید به چشم تهدید به آن نگاه کرد. به هر حال به نظر می‌رسد که ماشین‌های می‌توانند مرزهای خلاقیت انسان‌ها را جلو برده و ایده‌های جدید ارائه دهند. به علاوه در حالت عادی برای ساخت یک عطر جدید به شش ماه تا چهار سال زمان نیاز است، اما با استفاده از هوش مصنوعی این زمان به میزان زیادی کاهش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: آثار هنری هوش مصنوعی در یک حراجی در لندن به فروش خواهد رسید!

امتیاز: 5.0 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.