سرد ترین شهر دنیا با سرمای استخوان سوز کجا است؟

امروزه چند هزار نفر – عمدتاً دانشمندان – هر ساله از قطب جنوب بازدید می‌کنند. اگرچه قطب جنوب سردترین قاره است، اما ساکنان شهرهای سایر نقاط کره زمین گاهی دمای هوا را به اندازه قطب سرد می‌بینند. پس سردترین شهر دنیا کدام است؟

سرد ترین شهر در جهان

سرد ترین شهر
Yakutsk

این جایزه متعلق به شهر یاکوتسک(Yakutsk) روسیه است. یاکوتسک که در سیبری، یکی از سرد ترین و کم جمعیت‌ترین مناطق جهان واقع شده‌است، حدود 336200 نفر را در خود جای داده‌است که بسیاری از آنها برای آلروسا، شرکتی که معدن الماس را در این شهر اداره می‌کند، کار می‌کنند.

دمای هوا در یاکوتسک به منفی 76 درجه فارنهایت (منفی 60 درجه سانتیگراد) رسیده‌است. برخی از ساکنان اصرار دارند که روزهای بسیار سردتری را تجربه کرده‌اند، اما نتوانسته‌اند آن را تأیید کنند، زیرا طبق مصاحبه بی‌بی‌سی دما سنج فقط تا 63 درجه سانتیگراد (منفی 81.4 فارنهایت) را نشان می‌دهد.

سرد ترین شهر دنیا
Oymyakon

با این حال، در حالی که یاکوتسک سرد ترین شهر جهان است، اما مکان‌های کم‌جمعیت‌تر دیگری نیز وجود دارند که مردم در ‌آن سکونت دارند و حتی سردتر هستند.‌ Oymyakon، یک سکونتگاه روسی با حدود 500 نفر، در سال 1924 به دمای یخبندان منهای 96.2 فارنهایت (منهای 71.2 درجه سانتیگراد) رسید.

با کمال تعجب، Yakutsk و Oymyakon چندان به هم نزدیک نیستند. 577 مایل (928 کیلومتر) از یکدیگر فاصله دارند و رانندگی از یکی به دیگری حدود 21 ساعت طول می‌کشد.

چرا این دو مکان اینقدر استخوان سوز هستند؟

استاد هواشناسی دانشگاه میلرسویل پنسیلوانیا می‌گوید: سیبری به دلیل “ترکیبی از عرض جغرافیایی بالا و توده زمینی بسیار بزرگ” بسیار سرد است. دمای افراطی جهانی – هم کم و هم زیاد – در قاره‌ها رخ می‌دهد زیرا زمین سریعتر از اقیانوس‌ها گرم و سرد می‌شود. در مورد سیبری، پوشش برف و یخ نیز در این سرما نقش دارند، زیرا با بازتاب تابش خورشیدی، به خنک نگه داشتن منطقه کمک می‌کنند.

در قاره‌هایی با عرض جغرافیایی بالا به دلیل داشتن هوای پایدار، رطوبت کم و آسمان صاف که منجر به دمای بسیار سرد سطح شده‌است، فشار زیادی نیز وجود دارد. این به این دلیل است که رطوبت کم و آسمان صاف به امواج بلند (مادون قرمز و مایکروویو) ساطع شده از زمین اجازه می‌دهد تا به بالای اتمسفر برسد و در فضا منتشر شود و در نتیجه دمای سطح سرد شود.

در شرایط جوی یاکوتسک و اویمیاکون، توپوگرافی نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. مدرس ارشد مؤسسه تحقیقات جو و سیستم زمین (INAR) در دانشگاه هلسینکی فنلاند توضیح داد: «این مکان‌ها در دره‌های محلی قرار دارند که توسط زمین‌های مرتفع احاطه شده‌اند.»

پس چرا مردم به زندگی در این مکان‌ها ادامه می‌دهند؟

کارا اوکوباک، انسان شناس زیست شناسی و مدیر آزمایشگاه انرژی انسانی دانشگاه نوتردام می‌گوید: “من فکر می‌کنم مردم به جایی که زندگی می‌کنند و نبوغی که برای بقا و زندگی موفق در مکان‌های سخت دارند، افتخار می‌کنند”.

از این گذشته، در نقطه مقابل طیف، گرم‌ترین شهرها کراچی پاکستان و اهواز در ایران هستند که هر دو به طور معمول شاهد افزایش دمای بالای 101 درجه فارنهایت (40 درجه سانتیگراد) هستند. آنها به ترتیب به رکورد 118 فارنهایت (47.8 درجه سانتیگراد) و 129.2 فارنهایت (54 درجه سانتیگراد) رسیده‌اند.

وقتی صحبت از دمای شدید می‌شود، آیا ترجیح می‌دهید در مکانی بسیار سرد زندگی کنید یا بسیار گرم؟ نظرات خود را در مورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 4.3 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...

یک دیدگاه

  1. Avatar حميدرضا غلامی گفت:

    گرما را به سرما ترجیح میدهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.