آیا سلول های بدن شما واقعاً هر 7 سال یکبار خود را جایگزین می‌کند؟

متاسفانه این ایده که هر هفت سال یکبار سلول ‌های بدن ما جایگزین می‌شوند و ما تبدیل به یک ادم جدیدی می‌شویم، افسانه‌ای بیش نیست! به احتمال زیاد نمی‌توانید به یاد بیاورید که این جمله‌ را از کجا شنیده‌اید، اما حقیقت این است که افسانه هفت ساله حتی میانگین طول عمر هر سلول نیست.

تولد یک سلول

جایگزین کردن سلول بدن

برای درک اینکه سلول های شما هر چند وقت یک‌بار خودشان را جایگزین می‌کنند، ابتدا باید بدانید که سلول‌ها چگونه به وجود می‌آیند. بدن شما می‌تواند به چند روش سلول‌های جدید بسازد:

  • اول، سلول‌های بدن می‌توانند از طریق یک فرآیند نسبتا ساده به نام میتوز تقسیم شوند. در طی میتوز، یک سلول والد به دو سلول جدید تقسیم می‌شود. این سلول‌های جدید که سلول‌های دختر نامیده می‌شوند، کپی‌هایی از سلول‌های اصلی هستند.
  • راه دوم ساختن سلول‌ها از سلول‌های بنیادی است. سلول‌های بنیادی سلول‌های خاصی هستند که در سرتاسر بدن وجود دارند ، اگرچه تعداد آنها کم است. آنها نه تنها می‌توانند از طریق میتوز کپی‌هایی از خود بسازند، بلکه می‌توانند سلول‌های “تخصصی” جدیدی نیز بسازند. سلول‌های تخصصی شامل سلول‌های خونی و سلول‌های عصبی هستند که نمی‌توانند از خود کپی‌برداری کنند.

در نتیجه برای کنترل رشد سلول‌های جدید، سلول‌های قدیمی نیز باید بمیرند.

تفاوت‌های سلولی

اما طول عمر هر سلول یکسان نیست. به عنوان مثال، سلول‌های معده شما می‌توانند هر دو روز یکبار به سرعت تجدید شوند، زیرا با اسید گوارشی معده در تماس هستند. یا سلول‌های تشکیل دهنده پوست شما هر دو تا سه هفته یکبار جایگزین می‌شوند زیرا پوست شما به عنوان محافظ اصلی در برابر شرایط محیطی، باید در بهترین حالت باشد.

در همین حال گلبول‌های قرمز خون حدود چهار ماه دوام می‌آورند. گلبول‌های سفید، بازیگران اصلی در مبارزه با عفونت‌ها، می‌توانند از چند روز تا کمی بیش از یک هفته دوام بیاورند. در مقابل، سلول‌های چربی شما برای مدت نسبتاً طولانی زندگی می‌کنند، تقریبا میانگین سنی 10 سال. استخوان‌های بدن شما نیز تقریباً هر 10 سال یکبار بازسازی می‌شوند.

اگر فکر می‌کنید 10 سال زمان زیادی است، باید بدانید که سایر اعضای بدن شما به اندازه شما پیر هستند. به عنوان مثال، شما فقط یک مغز دارید. سلول‌های مغز با افزایش سن بازسازی نمی‌شوند، اگرچه مطالعات اخیر نشان می‌دهد که سلول‌های هیپوکامپ شما، بخشی که مسئول حافظه است، می‌توانند دوباره رشد کنند. مینای دندان شما هرگز جایگزین نمی‌شود و عدسی چشم شما نیز مادام العمر با شماست.

بدن شما از سلول‌های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام عملکردها و طول عمر متفاوتی دارند. پس همانطور که باید لاستیک‌های خودرو را بیشتر از گیربکس تعویض کنید، برخی از قسمت‌های بدن شما نیز باید زودتر از سایرین تجدید شوند.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.