سیگنال‌های تکرارشونده عجیب

سیگنال‌های تکرارشونده عجیب و غریب از فضای عمیق به تازگی سه برابر شده‌اند

انفجارهای رادیویی سریع اخیرا توجه دانشمندان را بیش از پیش به خود جلب کرده‌اند. همان سیگنال‌های تکرارشونده عجیب و غریب از فضای عمیق. مواردی که اطلاعات بیشتری از جهان هستی در اختیار ما قرار می‌دهند. «دانیل فوتسلار» می‌گوید:

ما در حال دریافت سیگنال‌های بیشتری از فضای عمیق هستیم.

سیگنال‌های تکرارشونده عجیب از سمت دیگر کیهان

سیگنال‌های تکرارشونده عجیب و غریب چه هستند

دانشمندان ناگهان اطلاعات کاملی از یکی از عجیب‌ترین و جدیدترین رازهای موجود در کیهان به دست آورده‌اند. رازی که به اصطلاح به آن انفجارهای رادیویی سریع (FRB) می‌گویند. این انفجارهای زودگذر از امواج رادیویی برای اولین بار در سال 2007 کشف شد. فتصله آن‌ها از زمین هزاران، میلیون‌ها یا حتی میلیاردها سال نوری است. FRBها در طراحی تلسکوپ‌های رادیویی جدید تاثیرگذار بوده‌اند. مواردی مانند آزمایش کانادایی «نقشه‌برداری با شدت هیدروژن» که CHIME نام دارد. اکنون تیمی از محققان کانادایی و آمریکایی که از CHIME استفاده می‌کنند، مجموعه جدیدی از تشخیص‌های FRB را گزارش کرده‌اند. نتایج حاصل می‌تواند درک ما را از این سیگنال‌های مبهم، منشا و عامل ایجادشان گسترش دهد. این گروه می‌گوید که هشت انفجار جدید تکرارشونده کشف شده است. «رایان مک کینون» یکی از محققان مستقر در دانشگاه تورنتو و مؤلف مقاله‌ای در مورد FRBها توضیح می‌دهد:

تکرار FRBها از منظر مطالعات مشاهده‌ای بسیار ارزشمند هستند. از آنجا که ماهیت تکراری آن‌ها باعث می‌شود کاندیداهای بهتری برای شناخت کهکشان‌های میزبان خود و مشاهدات پیگیری طول موج‌های چندگانه باشند. مشاهدات پیگیری می توانند در تعیین اینکه آیا FRBها طول موجی غیر از رادیو ساطع می‌کنند یا خیر، به ما پاسخ دهند. این مشاهدات می‌توانند جزئیاتی در مورد منشا انفجارهای عجیب و غریب نیز ارائه دهند.

هرچه اندازه نمونه FRBهای تکرارشونده برای مطالعه بزرگ‌تر باشد، می‌تواند دانشمندان را در پاسخ به یکی از سوالات بارز در مورد FRBهای یگانه بیشتر یاری نماید. آیا آن‌ها واقعا می‌توانند FRBهایی را تکرار کنند که هنوز به عنوان یک انفجار تکرارشونده شناخته نشده است؟

پیشینه سیگنال‌های تکرارشونده عجیب و غریب

در حالی که ده‌ها FRB در طول 12 سال گذشته شناسایی و فهرست شده‌اند، تنها معدودی از آن سیگنال‌های فضایی عمیق شناخته شدند که خودشان را تکرار می‌کردند. دو مورد از آن‌ها تاکنون در مجلات منتشر شده و با هم بررسی شده‌اند. دو مورد دیگر – یکی از طریق یک تلسکوپ رادیویی روسی، دیگری از طریق استرالیا – گزارش شده‌اند؛ اما، هنوز مورد بررسی قرار نگرفته‌اند. بنابراین با این مجموعه از انفجارها، تعداد موارد تکرارشونده گزارش شده، به سه برابر افزایش یافته است – از 4 به 12. این تیم، یافته‌های خود را در پیش‌نویس مقاله‌ای که به ژورنال اخترفیزیکی ارسال شده، ارائه کرده و این ماه روی سایت Arxiv قرار گرفته است. نویسنده مشترک «مسعود رفیعی راوندی» از موسسه پیرامون فیزیک نظری گفت:

با کشف انواع مختلف FRB با سرعت غیرمنتظره، به زودی پنجره‌های جدیدی را برای درک منشا کیهانی این پدیده‌های نجومی با انرژی بالا باز خواهیم کرد.

فاصله سیگنال‌ها تا زمین

علاوه بر تعداد محض FRBهای تکراری کشف شده در یک دوره، به نظر می‌رسد یکی از نمونه‌های تکرارشونده تازه کشف شده، به زمین نزدیک‌تر از تعداد انگشت شماری از انفجارهایی است که به یک کهکشان منبع ردیابی شده‌اند. تا کنون، به نظر می‌رسد FRBهای قابل ردیابی از منابع سمت دیگر جهان حاصل می‌شوند – ما در حال صحبت کردن با میلیاردها سال نوری هستیم. با این حال، در مقاله جدید، نویسندگان اظهار کرده‌اند که یکی از FRBهای تکراری در واقع می‌تواند در نزدیکی لبه کهکشان راه شیری ما سرچشمه بگیرد، اما هشدار می‌دهند که برای شناسایی بهتر سیگنال، به مطالعه بیشتری نیاز است. «پراگیا چاولا» نویسنده از دانشگاه مک گیل می‌گوید:

با دانستن این که ما هر روز یک تکه از آسمان را مشاهده می‌کنیم که یک بار برای CHIME قابل مشاهده است، کافیست. ما می‌دانیم دیر یا زود یک منبع بسیار نزدیک را کشف خواهیم کرد.

با مطالعه FRBهای نزدیک، امیدوارم دانشمندان بتوانند از آنچه که این سیگنال‌ها بروز می‌دهند، ایده بهتری بگیرند. آن‌ها می‌تواند چیزی، از تصورات دور از ذهن مانند کشتی‌های بیگانه گرفته تا منابع کمتر فانتزی اما قدرتمندتر ستاره‌های نوترونی باشند.

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید: انفجار رادیویی سریع اسرارآمیز از کهکشانی با فاصله 3.6 میلیارد سال نوری ردیابی شد

بیشتر بخوانید: ۷ منطقه مشکوک در فضا که محل زندگی موجودات فضایی است!

امتیاز: 5.0 از 5 (4 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

۴ دیدگاه

  1. Avatar م گفت:

    منجی عالم روی زمین است ونورها درخدمت او هستند . نور به او پیغام می‌دهد ازنشان او عفونت وبیماری سال98 ا سیل وزلزله ها وطوفان های خورشیدی، آلودگی هوا، گلوله های آتش. ونوری ک کل جهان وفضارا احاطه کرده است کلمات او نور است

  2. Avatar °•■ Fāřżãm.ĢĐ ■•° گفت:

    جالبه.. ناسا داره پی FRBهارو می‌گیره.

    منم دارم هر روز کشف می‌کنم که “گیم” بی‌هدف و بی‌پایان، چه‌قد آدمو از کارو زندگی می‌ندازه 😂😂

    حالا کارو زندگی تو ایران یعنی چی؟

    می‌شه از دوستان راحت پرسید 😂😂

    و اکثر می‌گن:
    ینی هیچی.. حروم کردن عمر و
    اتلاف وقت و جون‌کندن
    و در نهایت مرگ و پوچی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.