سرچشمه گناه: ما دارای صداقت شهودی هستیم یا به طور طبیعی متقلبیم

ادعا می‌شود که افراد دارای صداقت شهودی هستند. در صورتی که ممکن است به طور شهودی متقلب باشند؛ اما، فقط در صورتی که به دیگران آسیب نرسانند. تصور کنید که در مسیر خود هنگام سر کار رفتن، برای خرید قهوه یک توقف کوچک در فروشگاهی بزرگ داشته باشید. شما تا حدودی عجله دارید و همانطور که در را پشت سر خود می‌بندید، متوجه می‌شوید پول خرد زیادی دریافت کرده‌اید. چه کار می‌کنید؟ آیا پول را نگه می‌دارید؟ یا مبلغ اضافه را برمی‌گردانید؟ در ادامه با پاسخ این سوالات با ما همراه باشید.

صداقت شهودی

وسوسه‌های مشابهی هر روز در زندگی روزمره ما رخ می‌دهند. چیزهایی که به مردم این فرصت را می‌دهند تا برای رسیدن به نفع شخصی، قوانین اخلاقی را نادیده بگیرند. در چنین شرایطی، مردم اغلب پریشان می‌شوند. نگران و مضطرب شده و تحت فشار قرار می‌گیرند. بنابراین، زمان کمی برای سنجش شرایط دارند. چالش اساسی مردم در چنین شرایطی چیست؟ صادق می‌مانند یا متقلبانه عمل می‌کنند؟ آیا واقعا افراد دارای صداقت شهودی هستند؟

بیش از 70 آزمایش مختلف، این سوال را به صورت تجربی مورد آزمون قرار داده‌اند. مقاله‌ای که در شماره ماه جولای مجله «چشم‌اندازهایی به علوم روانشناختی» منتشر شد، اولین شواهد فراتحلیلی را بر اساس این مجموعه بزرگ مطالعاتی ارائه می‌دهد.

آیا گناه سرچشمه است

در ماه مه 2016، دانشگاه آمستردام کارگاهی یک روزه را در مورد این موضوع برگزار کرد: آیا گناه سرچشمه است؟

این کارگاه، محققان برجسته‌ای را دور هم جمع نمود. جلسه با این پرسش که آیا دروغ گفتن در جهت نفع شخصی، شهودی است، آغاز شد. در ادامه این موضوع مطرح شد که آیا صداقت به طور طبیعی کار می‌کند یا خیر. نتیجه شگفت‌آور این کارگاه این بود که یافته‌های تحقیق کاملا متضاد بودند. در حالی که بعضی از نتایج ارائه شده، این دیدگاه را تایید می‌کنند که مردم به طور شهودی صادق هستند. جریان دوم شواهد تجربی، نتایج متضادی را نشان می‌دهد: عدم صداقت شهودی.

به عنوان مثال، در طول کارگاه «برونو ورشوئر» از دانشگاه آمستردام، نتایج تحقیقی را ارائه کرد که نشان می‌دهد صداقت کاملا شهودی است. بعبارت دیگر زمانی که مردم تصمیم می‌گیرند دروغ بگویند، آن‌ها حقیقت را در ذهن دارند. با این توضیح که ساخت دروغ نیاز به تلاش شناختی دارد.

در حالی که «یولا بربی» از دانشگاه بن گوریون نگو و «شاول شلوی» از دانشگاه آمستردام، به نتایج متضادی رسیدند. هنگامی که مردم خسته، تحت فشار زمانی و یا پریشان هستند، به راحتی به دام وسوسه‌های مختلف می‌افتند. این انحراف، حتی اگر آن‌ها نیاز به دروغگویی داشته باشند نیز اتفاق می‌افتد. این دیدگاه معتقد است که عدم صداقت، شهودی است. به علاوه «دیوید رند» از دانشگاه ام آی تی تحقیقی در مورد فرضیه‌های اجتماعی اکتشافی ارائه کرده است. نتایج او نشان می دهند که شهود از خودخواهی درون‌فردی در بازی‌های اقتصادی طرفداری می کند. هنگامی که نتایج را به عدم صداقت تعمیم می‌دهیم، به یک مورد مشخص می‌رسیم. این که صداقت شهودی یا خلاف آن، بستگی به زمینه اجتماعی فرد دارد. یعنی نتیجه یک تصمیم، یا فرد را تحت فشار قرار می‌دهد یا اخلاق را نادیده می‌گیرد.

همکاری متقابل

پس از این کارگاه، نویسندگان تصمیم گرفتند تا در یک همکاری مشارکت کنند. این مشارکت توسط برنده جایزه نوبل «دانیل کانمن» هدایت می‌شد. محققانی که فرضیه‌های رقابتی را در اختیار داشتند، برای دریافت پاسخ‌های جدید شروع به همکاری کردند.

صداقت شهودی

نتیجه شواهد

نتایج اثر عدم صداقت شهودی را تایید می‌کنند؛ اما تنها زمانی که متقلب بودن به قربانیان بیهوده آسیب نمی‌رساند. به عبارت دیگر، در تنظیمات ناشناس که در آن عدم صداقت، هیچ قربانی آشکاری ندارد. برای مثال، جایی که دروغ گفتن برای فرد سود بیشتری را به همراه دارد، در حالی که باعث نشود فرد دیگری چیزی را از دست بدهد. القا مردم به اتکا به شهود آن‌ها، باعث می‌شود افراد بیشتری دروغ بگویند. زمانی که عدم صداقت به دیگران آسیب برساند، هیچ اثری از عدم صداقت شهودی ظاهر نمی‌شود. برای مثال، جایی که کسب سود بیشتر برای فرد باعث شود فرد دیگری چیزی را از دست بدهد.

این نشان می‌دهد که اکتشاف اجتماعی «به هیچ وجه به قربانی آسیب نرسد»، ممکن است ظهور خودخواهانه عدم صداقت شهودی را لغو کند. همانطور که مطالعات بسیار کمی به طور آزمایشی، تاثیر مستقیم آسیب اجتماعی را مورد آزمایش قرار دادند؛ امیدوارم تحقیقات آتی با استفاده از طرح‌های پیشگیرانه ثبت شده، دیدگاه عمیق‌تری در مورد چگونگی پیامدهای اجتماعی دروغ گفتن در رابطه با نقش شهود، کسب کنیم.

خبر خوب این یافته‌ها

مردم به طور شهودی به دیگران اهمیت می‌دهند. به این دلیل که می‌توانند آن‌ها را به وضوح درک کنند. بنابراین، صادق بودن می‌تواند با ایجاد عواقب منفی در عدم صداقت، برجسته‌تر شود. در پاسخ به این سوال که ما دارای صداقت شهودی هستیم یا به طور طبیعی متقلبیم، در نظرات با ما همراه شوید.

بیشتر بخوانید: 15 عبارتی که نشان می‌دهد شما دروغ می‌گویید

بیشتر بخوانید: تست شخصیت شناسی – اولین حیوانی که در تصویر می‌بینید چیست؟

امتیاز: 3.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.