قارچ‌های منطقه چرنوبیل

قارچ‌های منطقه چرنوبیل با تغذیه از تشعشعات محیطی می‌توانند از فضانوردان محافظت کنند

دانشمندان به تازگی کشف کرده‌اند که نوعی ارگانیسم زنده در چرنوبیل وجود دارد که از اشعه تغذیه می‌کند. آن‌ها معتقدند قارچ‌های منطقه چرنوبیل می‌توانند در آینده از فضانوردان محافظت نمایند. برای اطلاع از جزییات این کشف جدید، در ادامه با دینو همراه باشید.

تغذیه قارچ‌های منطقه چرنوبیل

کشفیات اخیر نشان می‌دهند که نوعی ارگانیسم زنده می‌تواند برای محافظت از انسان و تجهیزات در ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده شود. به گزارش روز پنجشنبه Express، دانشمندان کشف کرده‌اند که یک رشته قارچ در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل وجود دارد که از تشعشعات منطقه تغذیه می‌کنند. این قارچ‌ها برای اولین بار در سال 1991، پنج سال پس از انفجار رآکتور هسته‌ای یافت شدند؛ اما، دانشمندان به تازگی دریافتند که خواص قارچ‌های منطقه چرنوبیل می‌تواند به محافظت از افراد در برابر اشعه کمک نماید.

ویژگی‌های قارچ‌های منطقه چرنوبیل

گونه شناخته شده‌ای از این قارچ‌ها «کریپتوکوکوس نئوفورمانس» (Cryptococcus Neoformans) نامیده می‌شوند که عملکردشان برای اولین بار در دهه 1890 مشخص شد. این نوع قارچ، می‌تواند یک میکروارگانیسم نامطبوع برای انسان باشد و در صورت میزبانی فردی که سیستم ایمنی بدنش ضعیف است، سلامت آن را به خطر بیاندازد. همچنین احتمال ایجاد عفونتی موسوم به «کریپتوکوکوزیس» (Cryptococcosis) در میزبان آن بسیار زیاد است. با این حال به نظر می‌رسد که می‌تواند همچنین برای انسان مفید نیز باشد. خصوصا در فضا. این قارچ‌ها حاوی مقادیر زیادی ملانین، رنگدانه‌ای که باعث تیرگی پوست می‌شود هستند. بر اساس نتایج مطالعاتی که برای اولین بار در سال 2007 منتشر شد، این ملانین تابش را جذب نموده و آن را به انرژی شیمیایی تبدیل می‌کند. عملکرد قارچ‌های منطقه چرنوبیل همانند چگونگی تبدیل دی اکسید کربن و کلروفیل به اکسیژن و گلوکز از طریق فتوسنتز است. جذب ملانین یک خاصیت جذاب می‌باشد که می‌تواند برای محافظت از فضانوردان در فضا استفاده شود.

قارچ‌های منطقه چرنوبیل

کاربردهای کشف جدید

دانشمندان ناسا در حال جستجوی احتمال استخراج ملانین از Cryptococcus به عنوان یک روش مقرون به صرفه در تولید یک ضدآفتاب تایید شده در فضا هستند. در نوامبر 2019 دانشمندان دانشگاه جان هاپکینز ملانین حاصل از قارچ‌های منطقه چرنوبیل را به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال کردند. قرار است ملانین به دلیل تواناییش در محافظت از تشعشع در فضا مورد آزمایش قرار بگیرد. «رادامز جی.بی. کوردرو» (Radamés J.B. Cordero)، محقق دانشکده بهداشت عمومی جان هاپکینز بلومبرگ و رهبر این پروژه در این زمینه توضیح می‌دهد:

ما می‌دانیم که اشعه فضایی بسیار خطرناک است و به مواد آسیب می‌رساند. اگر بتوانیم ماده‌ای داشته باشیم که به عنوان سپر در برابر تشعشعات عمل کند، نه تنها می‌توانیم از افراد و ساختارهای موجود در فضا محافظت کنیم؛ بلکه، از آن برای مردم روی کره زمین نیز می‌توانیم بهره فراوان ببریم.

انتظار می‌رود نتایج نهایی این تحقیقات ظرف چند ماه آینده منتشر شود. به نظر شما قارچ‌های منطقه چرنوبیل می‌توانند آینده‌ای جدید را برای فضانوردان رقم بزنند؟ نظرات خود را در این باره با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Cnet

بیشتر بخوانید: دانشمندان نوعی ماده معدنی جدید را که هرگز در طبیعت دیده نشده بود به طور رسمی پیدا کردند

بیشتر بخوانید: تاریکترین ماده جهان به نام سیاه‌ترین سیاه توسط دانشمندان MIT ساخته شد

امتیاز: 5.0 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.