بازگشت ناسا به سیاره زهره

بازگشت ناسا به سیاره زهره بعد از چند دهه برای بررسی بیشتر نشانه های حیات

ناسا اعلام کرده است که قصد دارد بعد از گذشت چند دهه، ماموریتی دیگری را برای بررسی شرایط حیات و سرگذشت سیاره زهره به اجرا درآورد. در ادامه با همراهی دینو درباره بازگشت ناسا به سیاره زهره بعد از چند دهه برای بررسی بیشتر نشانه های حیات بخوانید.

سیاره آتشین زهره

«زهره» یا «ناهید» (Venus) دومین سیاره زمین‌سان منظومه شمسی به ترتیب نزدیکی به خورشید است که در مداری بین مدارهای زمین و عطارد می‌چرخد. از لحاظ مداری، نزدیک‌ترین فاصله به زمین را دارد و پس از ماه، درخشان‌ترین جرم آسمانی طبیعی به حساب می‌آید که به هنگام شب در آسمان زمین دیده می‌شود. زهره، بدون قمر است و در مدار دایره‌واری به دور خورشید می‌گردد. این سیاره از بسیاری جهات مانند اندازه، جرم، گرانش و ترکیبات ساختاری به زمین شباهت زیادی دارد و به دلیل این شباهت‌ها آن را «خواهر زمین» نیز می‌نامند. زهره از نظر جرم و حجم، هفتمین جسم بزرگ و پرجرم و گرم‌ترین سیاره منظومه شمسی و یکی از سیاره‌های سنگی و فشرده و همچنین دارای آتشفشان‌های فعال، زمین‌لرزه و رشته کوه‌های بسیار گسترده‌ای است.

هواکره ضخیم و غلیظ زهره که از کربن دی اکسید تشکیل شده، موجب می‌شود دیدن سطح آن با چشم غیرمسلح، دشوار باشد. وجود کربن دی‌اکسید در هواکره این سیاره، گرما را در سطح نگه می‌دارد و دمای آن را به مقدار بسیار چشم‌گیری (۴۸۱ درجه سلسیوس) می‌رساند.

بازگشت ناسا به سیاره زهره

رسانه خبری دیلی میل انگلستان در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ در حساب توییتری خود اعلام کرد که نشانه‌هایی از حیات (وجود گاز فسفین) در سیاره زهره مشاهده شده است. اکنون ناسا پس از دهه‌ها کاوش در جهان‌های دیگر، در حال بازگشت به نزدیک‌ترین همسایه نادیده گرفته شده ما است. مدیر جدید آژانس فضایی ناسا، «بیل نلسون» (Bill Nelson)، طی اولین سخنرانی مهم خود در روز چهارشنبه، از دو ماموریت رباتیک جدید برای بازگشت ناسا به سیاره زهره و داغ‌ترین سیاره منظومه شمسی خبر داد.

این دو ماموریت مرتبط به یکدیگر، هر دو به دنبال این هدف هستند که بفهمند چگونه زهره به جهانی جهنمی تبدیل شده و گرمای آن قادر به ذوب کردن سرب در سطح خود است.

قرار است یک ماموریت به نام DaVinci Plus، فضای غلیظ و ابری زهره را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد تا مشخص شود که آیا این سیاره جهنمی تا به حال دارای اقیانوس و قابل سکونت بوده است. در این ماموریت، یک ابزار کوچک برای اندازه گیری گازهای موجود، در جو غوطه‌ور می‌شود. این اولین ماموریت تحت هدایت ایالات متحده به جو زهره از سال 1978 تا به امروز است. ماموریت دیگر، Veritas نامیده می‌شود که با نقشه برداری از سطح سیاره سنگی به دنبال یافتن یک تاریخ دقیق زمین شناسی برای شکل گیری آن است. «تام واگنر» (Tom Wagner)، دانشمند ناسا در بیانیه‌ای در این باره گفت:

این که ما در مورد نزدیک‌ترین سیاره به زمین خود اطلاعات بسیار کمی داریم، بسیار عجیب و حیرت انگیز است! به نظر می‌رسد که ما دوباره و به تازگی این سیاره را کشف کرده‌ایم.

پیشینه سفر به زهره

ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی سابق در اوایل سال‌های اکتشافات فضایی در جهان، چندین فضاپیما را به زهره فرستادند. Mariner 2 ناسا اولین پرواز موفق را در سال 1962 انجام داد و Venera 7 شوروی اولین فرود موفقیت آمیز را در سال 1970 روی سطح این سیاره داشت. در سال 1989، ناسا سفینه فضایی Magellan خود را با استفاده از شاتل فضایی به مدار ونوس فرستاد. همچنین آژانس فضایی اروپا در سال 2006 یک سفینه فضایی را در اطراف اسن سیاره وارد مدار کرد.

بازگشت ناسا به سیاره زهره
گرم‌ترین سیاره منظومه شمسی
بازگشت ناسا به سیاره زهره دارای آتش فشان‌های فراوان

ماموریت جدید ناسا

این دو ماموریت جدید انتخاب شده توسط ناسا برای پیشبرد اهداف علمی، زمانی نهایی شدند که ایده و استدلال آن‌ها موفق شد دو پروژه پیشنهادی دیگر را شکست دهد. این پروژه‌های پیشنهادی، ماموریت‌هایی برای رسیدن به قمر مشتری Io و ماه یخی نپتون Triton بودند که در نهایت به سال‌های آینده موکول شدند. «توماس زوربوشن» (Thomas Zurbuchen)، عالی‌ترین مقام علمی ناسا، پروژه جدید را «دهه تازه‌ای برای زهره»نامید. جالب است بدانید که هر کدام از این دو ماموریت مکمل که قرار است بین سال‌های 2028 تا 2030 آغاز شوند، برای توسعه خود تحت برنامه Discovery NASA، معادل 500 میلیون دلار دریافت خواهند کرد.

نظر شما درباره بازگشت ناسا به سیاره زهره چیست؟ برای ما بنویسید که موفقیت این دو پروژه را چطور ارزیابی می‌کنید و در مورد پیدایش و حیات روی سیاره زهره چه ایده‌ای دارید؟ دیدگاه‌های ارزشمند خود را با ما و همراهان همیشگی دینو به اشتراک بگذارید.

منبع: Nasa

بیشتر بخوانید: کشف نشانه‌هایی از حیات در سیاره زهره و ابرهای آن دانشمندان را متعجب کرد

بیشتر بخوانید: ماهیت رشته کوه‌های عجیب و غریب مریخ هنوز برای دانشمندان مشخص نشده است

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.