قوی ترین تلسکوپ ساخته شده، جیمز وب ساعاتی پیش با موفقیت پرتاب شد

قوی ترین تلسکوپ فضایی جیمز وب (James Webb)، ساعاتی پیش در تاریخ 25 دسامبر پرتاب شد. از سال 2004 هزاران دانشمند، تکنسین و مهندس از 14 کشور جهان 40 میلیون ساعت را صرف ساخت این تلسکوپ کرده‌اند. این تلسکوپ سال‌ها تاخیر را متحمل شده بود، از جمله ترکیبی از عوامل ناشی از بیماری همه گیر کرونا و چالش‌های فنی. اما قدرتمندترین رصدخانه فضایی پیچیده جهان به سؤالات مربوط به منظومه شمسی پاسخ خواهد داد،

این تلسکوپ مجهز به آینه‌ای است که می‌تواند 21 فوت و 4 اینچ (6.5 متر) امتداد داشته باشد – طول عظیمی که به آینه اجازه می‌دهد تا نور بیشتری از اجسامی که مشاهده می‌کند، جمع‌آوری کند. هر چه آینه بتواند نور بیشتری را جمع آوری کند، تلسکوپ جزئیات بیشتری را می‌تواند مشاهده کند.

قوی ترین تلسکوپ

این آینه شامل 18 بخش شش ضلعی با روکش طلا است که هر کدام 4.3 فوت (1.32 متر) قطر دارند. به گفته آژانس فضایی، این بزرگترین آینه‌ای است که ناسا تا به حال ساخته‌است، اما اندازه آن یک مشکل منحصر به فرد ایجاد کرد. آینه آنقدر بزرگ بود که داخل موشک جا نمی‌شد. بنابراین تیم ناسا این تلسکوپ را به‌عنوان مجموعه‌ای از قطعات متحرک طراحی کردند که می‌توانند به سبک اوریگامی تا شوند و در فضایی به طول 16 فوت (5 متر) قرار بگیرند. به گفته ناسا، جیمز وب مانند یک کارآگاه مادون قرمز عمل می‌کند، نوری را که برای ما نامرئی است را تشخیص می‌دهد و مناطق پنهان فضا را آشکار می‌کند.

این تلسکوپ پس از ورود به فضا، با استفاده از سیستم هدایتی که توسط آژانس فضایی کانادا ساخته شده‌است، کار خواهد کرد و عملکرد تلسکوپ کاملاً به سیستم هدایت بستگی دارد.

تلسکوپ جدید ناسا

با قوی ترین تلسکوپ ساخته شده چه چیزی را خواهد دید؟

تلسکوپ وب به هر مرحله از تاریخ کیهانی، از جمله اولین رویدادها و درخشش‌های پس از بیگ بنگ که جهان ما را ایجاد کرد و شکل گیری کهکشان‌ها، ستارگان و سیاراتی که امروز آن را پر کرده‌اند، نگاه خواهد کرد. این رصدخانه می‌تواند به سؤالات مربوط به منظومه شمسی پاسخ دهد و سیگنال‌های ضعیف اولین کهکشان‌هایی که 13.5 میلیارد سال پیش تشکیل شده‌اند را بررسی کند.

وب آماده است به ما کمک کند تا منشأ جهان را درک کنیم و شروع به پاسخ دادن به سؤالات کلیدی در مورد وجود خود کنیم، مانند اینکه از کجا آمده‌ایم و آیا در کیهان تنها هستیم یا خیر. داده های جمع آوری‌شده توسط تلسکوپ می‌تواند به دانشمندان بگوید که آیا متان، دی اکسید کربن یا مونوکسید کربن در جو وجود دارد یا خیر. گازهای موجود در این اتمسفرهای بیگانه می‌توانند اجزای سازنده حیات را آشکار کنند.

قدرتمندترین تلسکوپ

تا چه زمانی باید منتظر اولین تصاویر باشیم؟

پس از پرتاب، تلسکوپ حدود یک ماه سفر خواهد کرد تا زمانی که به مداری در حدود 1 میلیون مایلی (1.6 میلیون کیلومتر) زمین برسد. در طول این 29 روز، وب آینه‌های خود را باز می‌کند. این فرآیند شامل هزاران قسمت است که باید به ترتیب درست کار کنند. خوشبختانه، در صورت وجود هر گونه مشکل درهر مرحله، از زمین قابل کنترل است. سپس در سال 2022 شروع به جمع آوری داده‌ها و اولین تصاویر خود می‌کند. هزاران دانشمند سال‌ها منتظر بودند تا ببینند وب چه چیزی می‌تواند به ما نشان دهد.

توماس زوربوخن، معاون مدیر اداره ماموریت علمی در ناسا، می‌گوید:

“علم شگفت انگیزی که با جامعه جهانی به اشتراک گذاشته خواهد شد، جسورانه و عمیق خواهد بود.”

به نظر شما با ساخت این سازه بشر به چه حقایقی خواهد رسید؟ نظرات خود را در مورد این تلسکوپ قدرتمند با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 5.0 از 5 (5 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.