با 10 کشور شاد دنیا طبق رتبه بندی سازمان ملل در سال 2023 آشنا شوید

بیش از 10 سال از انتشار اولین گزارش کشور های شاد جهان در سال 2012 می‌گذرد. از آن زمان سازمان ملل متحد رتبه‌بندی کشور های شاد جهان را به صورت سالانه منتشر می‌کند، کشورهایی که مردم آن‌ها به طور متوسط، رضایت بیشتری نسبت به کشورهای دیگر دارند. این تحقیق که در روز دوشنبه 20 مارس 2023 (که روز جهانی شادی نیز هست) منتشر شد، شش عامل کلیدی موثر بر شادی را در نظر می‌گیرد: حمایت اجتماعی، درآمد، سلامت، آزادی، سخاوت و میزان فساد.

شادترین کشور دنیا کدام است؟

بار دیگر فنلاند برای ششمین سال متوالی به عنوان شاد ترین کشور جهان در صدر قرار گرفته است.

این 10 کشور شاد ترین مردم دنیا را دارند:

10. نیوزلند

نیوزلند شاد ترین کشور دنیا

یکی از عواملی که در گزارش شادترین کشورها در نظر گرفته شده است، عدم وجود فساد است. نیوزیلند در رتبه‌بندی بین‌المللی اعتماد به خدمات عمومی رتبه بالایی دارد. مطالعه عدم فساد در سال 2022، نیوزیلند را در رتبه دوم جهان از نظر اعتماد اجتماعی و نهادی قرار می‌دهد.

9. لوکزامبورگ

لوکزامبورگ شاد ترین کشور دنیا

یکی دیگر از موارد مورد مطالعه برای این گزارش درآمد است. همه ما شنیده‌ایم که پول نمی‌تواند خوشبختی بیاورد اما حقیقت این است که پول به طور مستقیم بر شادی مردم تاثیر می‌گذارد. متوسط درآمد خانواده‌ها در لوکزامبورگ به طور قابل توجهی بالاتر از رقیبان خود است.

8. سوئیس

 سوئیس شاد ترین کشور دنیا

سوئیس در بسیاری از زمینه‌های تحقیقاتی از جمله درآمد، آموزش، بهداشت و کیفیت محیط ‌زیست به طور مداوم از میانگین جهانی بهتر عمل می‌کند. براساس برخی مطالعات امید به زندگی در سوئیس 84.25 سال است که این کشور را در بین 5 کشور برتر جهان قرار می‌دهد.

7. نروژ

نروژ شاد ترین کشور دنیا

اساساً کشورهایی که در آن مردم احساس قوی عدالت، توانایی ایجاد و حفظ دوستی و شخصیت شهروندی قوی دارند، احتمالاً شادتر از سایر کشورها خواهند بود. خوشبختی ما از بعضی جهات به رفتار افرادی که اطرافمان را احاطه کرده‌اند بستگی دارد چه به صورت فردی و چه از نظر نهادی. بنابراین داشتن سطوح بالای رفتار و حمایت اجتماعی مهم است.

6. سوئد

سوئد شاد ترین کشور دنیا

سوئد با رتبه 6 هنوز هم یکی از شاد‌ترین‌های دنیاست. جالب توجه است که شکاف بزرگی در نحوه مدیریت این کشور برای همه‌گیری کرونا در مقایسه با همسایگان شمال اروپا وجود داشت. سوئد تنها کشور شمال اروپا بود که در ابتدای همه‌گیری، شیوع بیماری را سرکوب نکرد.

5. هلند

هلند شاد ترین کشور دنیا

یکی از عواملی که در امتیاز هر کشور تأثیر می‌گذارد، اثربخشی دولت است که با توانایی خود در جمع آوری پول، ارائه خدمات، اجتناب از سرکوب و جنگ داخلی و موارد دیگر اندازه‌گیری می‌شود. این معیارها با رضایت از زندگی مرتبط است و هلند یکی از کشور های شاد دنیا است که از این نظر توانسته دو امتیاز از رقیبان خود جلو بزند.

4. اسرائیل

اسرائیل شاد ترین کشور دنیا

اسرائیل در مقایسه با مطالعه سال گذشته که در آن رتبه نهم را کسب کرده بود، پنج پله صعود کرده و رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است. طبق گزارش OECD، اسرائیل در زمینه سلامت، ارتباطات اجتماعی و رضایت از زندگی نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر برتری دارد.

3. ایسلند

ایسلند شاد ترین کشور دنیا

کشورهای اسکاندیناوی (دانمارک، ایسلند، فنلاند، نروژ و سوئد) همگی رتبه‌های بالایی برای شادی و برابری دارند و ما می‌دانیم که برابری به رضایت عمومی از زندگی بسیار کمک می‌کند.

2. دانمارک

دانمارک شاد ترین کشور دنیا

وقتی صحبت از کشورهای شمال اروپا می‌شود، سه کشور رتبه برتر را در این میان دارند که دانمارک در این گزارش رتبه دوم را دارد و رتبه خود را نسبت به سال گذشته حفظ کرده است. این کشور به عنوان کشوری که مالیات زیادی می‌گیرد در جهان شناخته می‌شود اما این منجر به دسترسی گسترده مردم به خدمات عمومی با کیفیت بالا شده است که باعث می‌شود جمعیت آن به طور مداوم به عنوان یکی از شادترین ها در جهان رتبه بندی شود.

1. فنلاند

فنلاند شاد ترین کشور دنیا

فنلاند برای ششمین سال متوالی به عنوان شادترین کشور جهان انتخاب شد. مواردی مانند سخاوت (به عنوان مثال در فنلاند مردم به احتمال بسیار زیاد کیف پول‌های گم شده برمی‌گردانند)، درآمد، آزادی انتخاب و امید به زندگی در این کشور در سطح بالایی قرار دارد و می‌تواند نشان دهد که چرا این کشور همچنان در صدر قرار دارد.

کشور مورد علاقه شما کدام است؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 5.0 از 5 (4 رای)
کمی صبر کنید...

۲ دیدگاه

  1. Avatar علی گفت:

    اسرائیل شاده؟ تقلبات
    از ترس هی میرن پناهگاه چطور می تونن شاد باشند.
    متقلب ها

  2. Avatar مهمان گفت:

    شاید بشه گفت که مهم ترین عوامل عدالت اجتماعی و رفتار جمعی که متاسفانه کشور و حکومت ما که مثلا داعیه دار عدالت و اسلام هست درش جایگاه خوبی نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.