7 مورد از جالب ترین آداب و رسوم جهان که راجع به آنها نمی‌دانید

اگر به دور دنیا سفر کنید، تقریباً هر کجا که بروید، آداب و رسوم منحصر به فردی را خواهید یافت. اگر می‌خواهید مورد تأیید مردم محلی منطقه‌ای قرار بگیرید، قبل از حرکت تحقیق کنید تا بتوانید به برخی از آداب و رسوم آنها پایبند باشید. زیرا ممکن است از شما دعوت شود تا در برخی از این آداب و رسوم جذاب و گاهی ظالمانه با آنها همراه شوید!

در این مطلب، قصد داریم شما را با برخی از آداب و رسوم جالب از سراسر دنیا آشنا کنیم. «عرف»، روش سنتی و پذیرفته‌شده برای رفتار یا انجام کاری است که مختص جامعه، مکان یا زمان خاصی است.

آداب و رسوم

آنچه که آداب و رسوم را بسیار جالب می‌کند این است که چگونه از هر مکانی به مکان دیگر و گروهی به گروه دیگر متفاوت است. آنچه برای گروهی از افراد در یک جامعه کاملاً قابل‌ قبول است، ممکن است در محیط، دوره‌ی زمانی یا در جامعه‌ای دیگر کاملاً نامناسب باشد.

آداب و رسوم جالب در سراسر دنیا:

1.در چین، شوهران زنان باردار خود را روی ذغال سوزان حمل می‌کنند

در چین رسم بر این است که وقتی زنی باردار می‌شود همسرش او را روی ذغال سوزان حمل می‌کند. این رسم منحصر به فرد چند هدف را دنبال می‌کند. برخی براین باورند که عبور موفق از روی زغال سنگ سوزان باعث می‌شود که زن زایمان آسان و کم‌دردسرتری داشته‌باشد.

برای برخی دیگر این رسم نشان‌دهنده‌ی همبستگی زن و شوهر است. شوهر به خاطر همدردی با همسر باردارش این سختی را به دوش می‌کشد. تصور می‌شود که این نوع نشان دادن عشق، باعث استحکام پیوند خانواده می‌شود.

2.جشن پیرسینگ

تایپوسام از رسوم تایلند

تایپوسام یا جشن پیرسینگ یک رسم در تایلند است. در این جشن، شرکت‌کنندگان قسمت‌هایی از صورت و بدن خود را با شمشیر، سیخ و قلاب سوراخ می‌کنند. آنها گاهی اوقات انواع دیگری از آسیب زدن به بدن را نیز انجام می‌دهند. برخی از شرکت‌کنندگان نیز با قلاب هایی که به سوراخ‌هایشان متصل است، نمایشی از کشیدن اجسام سنگین اجرا می‌کنند.

این جشن توسط تامیل ها در ژانویه یا فوریه برای گرامیداشت مورگان، خدای جنگ هندو، برگزار می‌شود. ظاهراً به مورگان هم نیزه‌ای هدیه داده‌ شده‌بود که او برای شکست دادن شیطان از آن استفاده کرد. عبادت کنندگان به مرگان احترام می‌گذارند و از اون درخواست می‌کنند که به آنها قدرتی برای مقابله با شیطان داخلی و خارجی خود، ببخشد. در واقع، پیرسینگ برای آنها راهی برای نشان دادن فداکاری و قدردانی است.

3.اگر مجبور به دستشویی رفتن هستید، در برنئو ازدواج نکنید!

در برنئو، جزیره‌ای در اندونزی، مرسوم است که زوج‌های تازه ازدواج‌ کرده‌ی قبیله‌ی تیونگ تا سه روز پس از عروسی از دستشویی رفتن خودداری کنند. اما چرا؟

تصور می‌شود که این خودداری‌کردن باعث تقویت پیوند زن و شوهر می‌شود. برخی افراد نیز بر این باورند که اگر این رسم پس از عروسی اجرا نشود، ناراحتی، ناباروری و حتی مرگ اتفاق می‌افتد.

4.انعام ممنوع

انعام ممنوع از رسوم کره جنوبی

اگر به کره جنوبی سفر می‌کنید ممکن است وسوسه شوید که مانند آمریکا در یک رستوران انعام بدهید؛ اما هرگز این کار را نکنید. انعام دادن در کره‌ی جنوبی توهین‌آمیز است.

در کره‌ی جنوبی، کارگران صنایع غذایی دستمزد بسیار منصفانه‌ای دریافت می‌کنند و به کار خود فوق العاده افتخار می‌کنند. تلاش برای انعام دادن به آنها، به احتمال زیاد با خشم روبرو می‌شود علی‌رغم این که شما ممکن است نیت خوبی داشته باشید.

5.در ونزوئلا وقت‌شناس نباشید

در ونزوئلا رسمی وجود دارد که باید درباره‌ی آن بدانید. در ونزوئلا همیشه بهتر است که در یک قرار دیر حاضر شوید. حضور به موقع در ونزوئلا بی‌ادبی محسوب می‌شود.

افرادی که با آداب و رسوم اجتماعی در ونزوئلا آشنا هستند به بازدیدکنندگان توصیه می‌کنند که در قرارهای ملاقات با 15 دقیقه تأخیر حضور پیدا کنند. زودتر رسیدن آنها این تصور را ایجاد می‌کند که آنها حریص یا به طرز نامناسبی مشتاق هستند.

6.مانوپو

مانوپو رسم فیلیپینی

مانوپو یک رسم فیلیپینی است.در واقع نوعی ژست است که برای نشان دادن احترام و درخواست برکت از بزرگ‌ترها استفاده می‌شود. جوانتر به طرف بزرگتر خم می‌شود و پیشانی خود را به دست او می‌فشارد. گاهی اوقات فرد کوچکتر قبل از شروع این حرکت از بزرگتر اجازه می‌گیرد.

7.پرتاب نوزادان در هند

این یکی از صدها رسم منحصربه‌فرد هند است. در مناطق روستایی هند برخی از کشیش‌ها نوزادان را از ارتفاع 30 فوتی به داخل ملحفه‌ای می‌اندازند که توسط جمعیت منتظر پایین نگه‌داشته‌ شده‌است. اما چرا؟

این رسم در زمانی به وجود آمد که مرگ و میر نوزادان در هند بسیار بالا بود. افسانه‌ای می‌گوید که یک قدیس به هندوها و مسلمانان گفته‌بود که نوزادان خود را از پشت‌بام یا زیارتگاه پرتاب کنند تا ایمان خود را به خدا نشان دهند. قدیس به آنها گفته‌بود که خدا به طرزی جادویی ملحفه‌ای برای گرفتن نوزاد فراهم می‌کند. مشخص نیست که در آن زمان چند نوزاد زنده ماندند اما خوشحال‌کننده است که حالا برای انجام این کار حداقل خود ملحفه‌ای فراهم می‌کنند.

شما چه آداب و رسومی از سرار جهان می‌شناسید که از نظرتان عجیب یا غیرقابل‌قبول است؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 4.5 از 5 (16 رای)
کمی صبر کنید...

۳ دیدگاه

  1. Avatar unknow گفت:

    یه آدم عاقل وقتی اینارو می خونه پیش خودش می گه چرا انسان وجود داره چرا همچین موجود مزخرفی وجود داره
    تو یه انیمه یا فیلمی یک جمله ی خیلی جالبی شنیدم
    انسان انقدر موجود مزخرف و ناتوان و ضعیفی هست که حتی از پس از بین بردن خودش هم برنمیاد
    خلاصه معنیش این میشه که بقای نسل ادامه داشت توی هر وضعینی تا الان که جمعیت به 8 میلیارد نفر رسیده

  2. Avatar فاطمه رضائی گفت:

    چقدر جالب، عالی بود😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.