مزایای سلامتی نارنگی یافا

آشنایی با مرکبات: مزایای سلامتی نارنگی یافا که شما را شگفت‌زده می‌کند

نارنگی یافا یا «کلمنتین» (Clementine) نوعی از مرکبات است که غالبا با پرتقال اشتباه گرفته می‌شود. در واقع این میوه نارنجی، از نظر محتوای تغذیه‌ای بسیار مشابه آن بوده و دارای خواص بسیار مفیدی برای بدن است. این مزایای سلامتی نارنگی یافا را در ادامه با همراهی دینو بخوانید.

کلمنتین

کلمنتین در حقیقت میوه ترکیبی نارنگی و پرتقال شیرین بوده که از لحاظ اندازه، کوچک‌تر و بسیار بیشتر از سایر مرکبات شیرین است. عموما به عنوان «پرتقال ریز» شناخته می‌شود و پوست کندن آن با دست بسیار آسان است. از همه مهم‌تر، کلمنتین‌ها بدون هسته هستند و از ماه نوامبر تا فوریه، در فصل زمستان رشد می‌کنند. از آن جایی که پوست آن‌ها به راحتی کنده می‌شود، اغلب به عنوان غذای سالم یا میان وعده استفاده می‌شوند.

کلمنتین

مزایای سلامتی نارنگی یافا

از لحاظ دارا بودن خواص مفید برای سلامتی، کلمنتین‌ها سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان هستند. در این جا با مزایای سلامتی نارنگی یافا آشنا شوید:

مزایای سلامتی نارنگی یافا

کاهش التهاب

آنتی‌اکسیدان‌ها که شامل ویتامین C، هسپریدین، ناریروتین و بتاکاروتن هستند، وظیفه مبارزه با رادیکال‌های آزاد را بر عهده دارند. این مبارزه آسیب سلولی را متوقف کرده که خود باعث کاهش التهاب می‌شود. آن‌ها همچنین از ایجاد دیابت نوع 2، نارسایی قلبی و سایر شرایط التهابی جلوگیری می‌کنند. مطالعات آزمایشگاهی روی حیوانات در مورد هسپریدین و ناریروتین نشان می‌دهد که دارای خاصیت ضد‌التهابی هستند؛ اما برای قطعیت در مورد انسان‌ها، نیاز به تحقیقات بیشتری هست.

مواد مغذی سرشار از فیبر

یک عدد کلمنتین، حاوی 1 گرم فیبر برای تغذیه باکتری‌های خوب روده – لازم برای نرم کردن مدفوع و کاهش یبوست – است. همچنین مشخص شده که فیبر میوه باعث کاهش دیابت نوع 2، کلسترول و افزایش وزن سالم بدن می‌شود.

سلامت پوست

ویتامین C از آسیب پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کند و در عین حال، رشد کلاژن مورد نیاز برای حفظ سلامت پوست را نیز تقویت می‌کند. با افزایش سن پوست، حفظ تعادل مناسب کلاژن در مقابل الاستین دشوار می‌شود؛ بنابراین تعادل بیشتری برای سلامتی آن لازم است.

کمک به جذب آهن

آهن Nonheme در منابع گیاهی یافت شده و جذب آن برخلاف آهن Heme که از حیوانات تهیه می‌شود، قدری مشکل است. مخلوط کردن آن با سالاد اسفناج، فلفل دلمه‌ای و غذاهای غنی از ویتامین C حداقل به جذب آهن Nonheme حداقل 3 تا 6 برابر کمک می‌کند.

سلامت استخوان

از دست دادن استخوان بخشی از روند پیری در انسان است. با افزایش سن، تشکیل استخوان‌های جدید در بدن کاهش می‌یابد. ترکیب بتا کریپتوکانتین موجود در کلمنتین، باعث افزایش توده استخوانی می‌شود. مطالعات بالینی و اپیدمیولوژیکی انسان، بر این واقعیت تاکید دارند.

اهمیت مصرف مرکبات

با حضور فصل زمستان و هوای سرد در کنار شیوع ویروس کرونا، نیاز به تقویت سیستم ایمنی بدن بیش از پیش احساس می‎شود. به این منظور، مرکبات یکی از بهترین گزینه‌های موجود هستند. ویتامین C موجود در آن‌ها در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش به سزایی دارد. با توجه به مزایای سلامتی نارنگی یافا و در دسترس بودن در این فصل، آن را به سبد خرید خود اضافه کنید. نظرات خود را نیز با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Medical Daily

بیشتر بخوانید: چرا پرتقال یکی از بهترین میوه‌های فصل زمستان به حساب می‌آید؟

بیشتر بخوانید: لیموشیرین میوه‌ای با خواص جادویی و بهترین دارو در زمستان

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.