مهمترین خوراکی های آلرژی زا در رژیم غذایی

با مهمترین خوراکی های آلرژی زا در رژیم غذایی خود آشنا شوید

یکی از ناتوان کننده‌ترین و در عین حال خطرناک‌ترین نوع بیماری‌های شناخته شده در جهان، حساسیت و واکنش‌های آلرژیک به انواع مواد غذایی است. این واکنش‌ها می‌توانند به حدی شدید باشند که باعث فلج شدن، ایست قلبی، ناتوانی حرکتی، مشکلات ریوی و تنفسی و سایر عوارض دائمی در فرد مبتلا شوند. بهتر است قبل از بروز چنین مشکلاتی، مواردی را که ممکن است شما را دچار چنین حالت‌های کند، شناسایی کنید و از مصرف دوباره آن‌ها خودداری نمایید. در ادامه همراه دینو با مهمترین خوراکی های آلرژی زا در رژیم غذایی خود آشنا شوید.

مهمترین خوراکی های آلرژی زا در رژیم غذایی

این حقیقت وجود دارد که شما می‌توانید به هر غذایی حساسیت داشته باشید؛ اما، برخی از این آلرژی‌ها بسیار بیشتر و شدیدتر از بقیه هستند. مواردی که بیشترین نوع واکنش منفی را در بدن شما ایجاد می‌کنند، غذاهایی هستند که با 90٪ واکنش‌های آلرژیک شناخته می‌شوند. در این مطلب قصد داریم درباره آلرژن‌های خوراکی مهم، اطلاعاتی در مورد چگونگی جلوگیری از ابتلا و تشدید آن، نام‌های عمومی و برچسب گذاری روی محصولات غذایی، منابع احتمالی آلرژن و نحوه جلوگیری از گسترش آن‌ها صحبت کنیم. با مطالعه این مطلب شما با مهمترین خوراکی های آلرژی زا در رژیم غذایی آشنا خواهید شد که شاید نیاز داشته باشید تغییری اساسی در رژیم غذایی خود ایجاد کنید.

1. سخت پوستان و نرم تنان

مهمترین خوراکی های آلرژی زا در رژیم غذایی - 1. سخت پوستان و نرم تنان

سخت پوستان جانوران آبزی دارای پاهای مفصلی، پوسته‌ای سخت و بدون ستون فقرات هستند که در این دسته می‌توان خرچنگ دریایی، ​​خرچنگ آب شیرین، لابستر، میگو و شاه میگو را نام برد. دسته دوم نرم تنان با پوسته دو بخشی لولایی هستند که شامل حلزون، صدف دو کفه‌ای، صدف خوراکی و گوش ماهی می‌باشند. این گروه‌ها همچنین می‌توانند شامل انواع مختلفی از اختاپوس، حلزون و ماهی مرکب باشند. سخت پوستان و نرم تنان دریایی، از نظر رده بندی بهداشتی جزو مهمترین آلرژن‌ها و مواد حساسیت زا به حساب می‌آیند. این مواد در حقیقت غذاهایی هستند که بیشتر واکنش‌های آلرژیک را برای بدن انسان ایجاد می‌کنند.

بد نیست بدانید که ماهی‌ها (به عنوان مثال قزل آلا و ماهی آزاد)، سخت پوستان (به عنوان مثال خرچنگ دریایی و میگو) و نرم تنان (به عنوان مثال گوش ماهی و صدف) گاهی اوقات در مجموع به عنوان غذاهای دریایی نامیده می‌شوند. این نوع حساسیت عمدتا بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در کودکان خردسال کمتر مشاهده می‌شود و معمولا مادام العمر است. افرادی که به یک نوع غذای دریایی حساسیت دارند، ممکن است به انواع دیگر غذاهای دریایی حساسیت نداشته باشند.

2. تخم مرغ

مهمترین خوراکی های آلرژی زا در رژیم غذایی - 2. تخم مرغ

هر دو قسمت زرده و سفیده انواع تخم مرغ‌ها می‌تواند آلرژی زا باشد. این ماده غذایی نیز جزو مهمترین خوراکی های آلرژی زا در سفره غذایی مردم شناخته می‌شود. البته بد نیست بدانید که این نوع آلرژی می‌تواند پس از چند سال از بین برود؛ اما، هنوز هم برای بسیاری دیگر ممکن است مادام العمر باشد. اگر کودک شما به تخم مرغ حساس است، قبل از این که انواع دیگر را امتحان کنید، حتما از متخصص آلرژی مشورت بگیرید. پروتئین موجود در تخم مرغ درست مانند پروتئین موجود در تخم اردک، غاز، بلدرچین و سایر پرندگان یا مرغ‌ها است. بنابراین، افرادی که به تخم مرغ حساسیت دارند، ممکن است نسبت به تخم مرغ سایر حیوانات نیز واکنش نشان دهند. البته این مورد در برخی از افراد با پخته شدن و گرم کردن آن‌ها از بین می‌رود.

3. ماهی

مهمترین خوراکی های آلرژی زا در رژیم غذایی - 3. ماهی

ماهی نیز جزو آبزیان و در دسته بندی مواد حساسیت زا در نظر گرفته می‌شود که این حساسیت عموما در بزرگسالان بیشتر است. جالب است بدانید در کشورهایی که ماهی یکی از غذاهای اصلی مردم آن به حساب می‌آید، این حساسیت‌ها در میان بزرگسالان و کودکان بسیار شایع است. آلرژی به ماهی معمولا شرایطی مادام العمر دارد که بهتر است رعایت شود. افرادی که به ماهی حساسیت دارند ممکن است نیازی به اجتناب از مکمل‌های روغن ماهی نداشته باشند چرا که این مکمل‌ها در بازار تمیز می‌شوند تا تمام پروتئین‌هایی را که ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک شود از بین ببرند. با این حال، اگر به ماهی حساسیت دارید، قبل از مصرف هر چیزی که با روغن ماهی درست شده، با متخصص آلرژی مشورت کنید.

4. شیر و لبنیات

مهمترین خوراکی های آلرژی زا در رژیم غذایی - 4. شیر و لبنیات

شیر و لبنیات نیز جزو خوراکی‌هایی هستند که بیشترین واکنش‌های آلرژیک را در افراد ایجاد می‌کنند. آلرژی به شیر در اثر واکنش به پروتئین موجود در آن ایجاد می‌شود. پروتئین موجود در شیر گاو بسیار شبیه به پروتئین موجود در شیر بز، گوسفند و سایر پستاندارانی مانند گوزن و گاومیش است. افرادی که به شیر گاو حساسیت دارند، احتمالا نسبت به انواع دیگر شیر نیز واکنش منفی خواهند داشت. برخی از افراد مبتلا به آلرژی به شیر می‌توانند از محصولات داغ و پخته شده حاوی شیر استفاده کنند تا دچار این واکنش آلرژی زا نشوند. حتما به یاد داشته باشید که این نوع حساسیت می‌تواند هم موقتی و هم دائمی باشد و قبل از مصرف دوباره آن، حتما با پزشک مشورت کنید.

5. خردل

مهمترین خوراکی های آلرژی زا در رژیم غذایی - 5. خردل

خردل گیاهی است و از خانواده «شب بویان» یا «کلمیان» است که شامل کلم بروکلی، گل کلم، کلم برگ، جوانه بروسل و شلغم نیز می‌شود. از آن جایی که همگی این گیاهان ارتباط نزدیکی با خردل دارند، دانه‌های آن‌ها حاوی پروتئین‌هایی شبیه به پروتئین‌های موجود در دانه‌های خردل هستند. افرادی که به خردل حساسیت دارند باید از مصرف بذر و دانه‌های جوانه زده سایر اعضای خانواده کلمیان نیز خودداری کنند؛ زیرا، این موارد احتمالا باعث واکنش نامطلوبی در بدن آن‌ها می‌شوند. با این حال، روغن کانولا که به طور معمول بسیار تصفیه شده و حاوی مقادیر بسیار پایین این پروتئین آلرژی زا است، برای افراد مبتلا به آلرژی خردل خطری ندارد. این دانه محبوب همچنین در بسیاری از غذاهای پرطرفدار هندی، کشورهای خاورمیانه، اروپای شرقی و ایتالیا استفاده می‌شود.

6. بادام زمینی

مهمترین خوراکی های آلرژی زا در رژیم غذایی - 6. بادام زمینی

آلرژی به بادام زمینی یکی از رایج‌ترین آلرژی‌های غذایی است. بادام زمینی از خانواده حبوبات است و به مغزهای آجیل درختی ربطی ندارد. یک فرد می‌تواند به بادام زمینی حساسیت داشته باشد ولی به مغز درختان حساسیت نداشته باشد و یا به هر دو حساسیت داشته باشد. لوپین (یا لوپین) ماده‌ای است که به طور فزاینده‌ای در غذاها و به ویژه محصولات فاقد گلوتن استفاده می‌شود. این ماده که از خانواده گیاهی بادام زمینی است و برخی از افراد به آن حساسیت دارند، می‌تواند برای سلامتی شما خطرناک باشد. به هر کسی که حساسیت به بادام زمینی دارد، اکیدا توصیه می‌شود تا زمانی که با متخصص آلرژی خود مشورت نکرده، از مصرف محصولات حاوی لوپین خودداری کند. متاسفانه باید بدانید که تمام آلرژی‌های مربوط به خانواده بادام زمینی مادام العمر هستند.

7. کنجد

مهمترین خوراکی های آلرژی زا در رژیم غذایی - 7. کنجد

کنجد به عنوان یک ماده حساسیت زای شدید در نظر گرفته می‌شود. این گیاه گل دهنده که بذر خوراکی محبوب جهانی را تولید می‌کند، می‌تواند دانه‌های کنجد به رنگ سفید خامه‌ای یا سیاه ذغالی داشته باشد. روغن کنجد تیره رنگ است و معمولا در غذاهای آسیایی بیشتر استفاده می‌شود. در صورت مشاهده واکنش‌های حساسیت زا از مصرف کنجد، حتما با پزشک متخصص مراجعه کنید و قبل از مصرف روغن‌های آن با او مشورت نمایید.

8. سویا

8. سویا

سویا نوعی حبوبات است که دانه‌های آن را می‌توان به آرد، شیر سویا، توفو، روغن و سایر محصولات خوراکی تبدیل کرد. با این حال سویا می‌تواند برای بسیاری از افراد حساسیت زا باشد و ممکن است فردی که به سویا حساسیت دارد، به سایر حبوبات از جمله بادام زمینی حساسیت نداشته باشد. آلرژی سویا بیشتر در نوزادان دیده می‌شود، با این وجود بسیاری از کودکان آلرژی سویا را بعد از چند سال پشت سر می‌گذارند. آلرژی سویا همچنین می‌تواند یک بیماری مادام العمر باشد. اگر کودک شما حساسیت به سویا دارد، با متخصص آلرژی مشورت کنید.

9. آجیل درخت

9. آجیل درخت

آجیل‌های تهیه شده از مغزهای درختی شامل بادام، بادام هندی، فندق، ماکادامیا، اسپن ، آجیل کاج (پیگنولیا)، مغز پسته و گردو هستند. بادام زمینی از خانواده حبوبات است و به عنوان یک مغز درختی محسوب نمی‌شود. برخی از افراد مبتلا به آلرژی مغز درخت ممکن است به بیش از یک نوع آن حساسیت داشته باشند. در حالی که دیگران ممکن است فقط به یک نوع مغز درختی حساس شوند. اگر مطمئن نیستند که کدام آجیل برای شما این واکنش‌های نامطلوب را ایجاد می‌کند، می‌توانند با متخصص آلرژی خود صحبت کنند.

10. گندم و چاودم

10. گندم و چاودم

«تریتیکاله» (Triticale) که با نام گندم یا چاودم شناخته می‌شود، عنصر اصلی غذاهای کامل غنی از فیبر، مناسب برای یک رژیم غذایی متعادل است که در عین حال یک خوراکی آلرژی زا نیز هست. تریتیکاله یک دانه ترکیبی ساخته دست انسان و نتیجه تلاقی ژنوم‌های گندم جنس Triticum و چاودار جنس Secale است. اگر چه این ماده به طور معمول از نظر تجاری در دسترس نیست؛ اما، افرادی که آلرژی به گندم دارند، باید از مصرف تریتیکاله خودداری کنند. آلرژی به گندم معمولا در نوزادان ایجاد می شود و تمایل به رشد بیش از حد دارد. بزرگسالانی که به آلرژی گندم مبتلا می‌شوند احتمالا آن را برای باقی عمر خود حفظ می‌کنند.

شما درباره مهمترین خوراکی های آلرژی زا در رژیم غذایی چه می‌دانید؟ آیا شما نیز جزو افرادی هستید که دچار این نوع واکنش‌های آلرژیک نسبت به برخی از مواد غذایی می‌شوند؟ دیدگاه‌ها و تجربیات ارزشمند خود در این زمینه را با ما و همراهان همیشگی دینو به اشتراک بگذارید.

منبع: Food Allergy Canada

بیشتر بخوانید: کارشناسان تفاوت علائم آلرژی فصلی و ویروس کرونا را برجسته می‌کنند

بیشتر بخوانید: 5 نکته مهم سلامتی بعد از 65 سالگی که باید با پزشک خود در میان بگذارید

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.