نقص فنی پرواز کاسپین

نقص فنی پرواز کاسپین: خروج یک هواپیمای مسافربری از باند هنگام فرود در بندر ماهشهر

نقص فنی پرواز کاسپین صبح امروز دوشنبه 7 بهمن ماه 1398 باعث خروج یک هواپیمای بوئینگ ام دی 88 این شرکت از باند، هنگام فرود در بندر ماهشهر خوزستان شد. برای اطلاع از جزییات این خبر در ادامه همراه دینو باشید.

نقص فنی پرواز کاسپین

به نقل از خبرگزاری دولتی ایرنا، صبح امروز نقص فنی در پرواز شماره 6963 مسیر تهران – ماهشهر هواپیمایی کاسپین، باعث خروج یک بوئینگ ام دی 88 این شرکت از باند، هنگام فرود در بندر ماهشهر خوزستان شد. این هواپیما پس از فرود در مقصد، از باند فرودگاه خارج و وارد اتوبان می‌شود. این حادثه تلفات جانی به همراه نداشته است. ایرنا به نقل از مقامات هواپیمایی کشوری اعلام کرد که نقص فنی پرواز کاسپین باعث تاخیر در فرود هواپیما و بروز چنین موردی می‌باشد. «رضا جعفرزاده»، مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به این سانحه، اظهار کرد:

این اتفاق هنگام به زمین نشستن پرواز شرکت هواپیمایی کاسپین از مبدا فرودگاه مهرآباد به مقصد بندر ماهشهر در فرودگاه این شهر اتفاق افتاده و هواپیما از باند خارج شده است. خوشبختانه همه مسافران هواپیما در سلامت هستند و موضوع و علت حادثه در دست بررسی است.

نقص فنی پرواز کاسپین
نقص فنی پرواز کاسپین
خروج از باند هواپیمای کاسپین در بندر ماهشهر

گزارش سانحه ناشی از نقص فنی پرواز کاسپین

به گزارش خبرگزاری مهر، در گزارش اولیه سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص خروج هواپیمای مسافربری شرکت کاسپین از باند فرودگاه ماهشهر، جزییات حادثه شرح داده شده است:

صبح امروز ساعت ۰۶:۴۲، پرواز شرکت هواپیمایی کاسپین با هواپیمای بوئینگ ام دی ۸۸ از تهران به ماهشهر برنامه‌ریزی شده بود. پس از انجام هماهنگی‌های لازم این هواپیما با ۱۳۶ مسافر و ۸ خدمه پروازی در ساعت ۰۶:۴۲ از باند ۲۹ چپ فرودگاه مهرآباد به پرواز در آمده و پس از حدود ۵۰ دقیقه پرواز و اوج‌گیری تا ارتفاع ۳۲ هزار پایی، آماده فرود در باند ۱۳ فرودگاه ماهشهر می‌شود. در این زمان هدایت پرواز به عهده خلبان بوده و پس از فرود در ساعت ۰۷:۳۶ به وقت محلی، هواپیما از انتهای باند خارج شده و پس از برخورد با فنس حفاظتی از محیط فرودگاه نیز عبور می‌کند. سرانجام هواپیما در ابتدای بلوار اصلی ماهشهر به بندر امام خمینی در فاصله ۱۰۰ متری باند متوقف می‌شود.

تمامی ۱۴۴ سرنشین هواپیما در سلامت کامل از هواپیما تخلیه شده و با اعلام وقوع سانحه از سوی واحد برج فرودگاه، تیم‌های امدادی در اسرع وقت در محل حادثه حضور یافته و اقدامات مقتضی صورت پذیرفته است. تنها به 2 نفر از سرنشینان آسیب اندکی وارد شده که نیازمند اقدامات پزشکی جدی نبوده و برای بررسی‌های تکمیلی به بیمارستان انقال داده شده‌اند. همچنین در بخشی از این گزارش با اشاره به بررسی وضعیت فرودگاه ماهشهر، مستندات اولیه و مصاحبه با خلبان و پرسنل فرودگاه جمع‌آوری شده است. بر اساس اعلام سازمان هواپیمایی کشوری، گزارش نهایی و تکمیلی این سانحه برابر آئین‌نامه بررسی سوانح و حوادث هوایی، مصوبه هیئت وزیران و همچنین استانداردهای ضمیمه شماره ۱۳ پیمان شیکاگو اعلام خواهد شد.

سانحه نقص فنی پرواز کاسپین و صدمات وارده

تصاویر این هواپیما، شماره ثبت EP-CPZ را که متعلق به یک مک دونل داگلاس MD-83 ساخته شده در سال 1994 ملقب به بوئینگ ام دی است، نشان می‌دهند. «محمدرضا رضایی»، مدیرعامل فرودگاه‌های خوزستان در خصوص این حادثه به ایرنا گفت:

این هواپیما آتش نگرفت و همه مسافران و خدمه آن با خیال راحت هواپیما را ترک کردند.

ویدئوی ثبت شده از تخلیه مسافران هواپیما در وسط بزرگراه ماهشهر که در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است، تاییدی بر این موضوع می‌باشد. همچنین گزارش‌های رسیده از روابط عمومی شرکت عملیات غیرصنعتی و خدمات صنایع پتروشیمی، حکایت از سلامت تمام مسافران این پرواز و خدمه آن دارد. در هر صورت، طی حادثه ناشی از نقص فنی پرواز کاسپین، ظاهرا به هواپیما آسیب‌هایی وارد آمده است. آن گونه که تصاویر نشان می‌دهند، بر اثر سانحه، ارابه فرود هواپیما آسیب دیده و بدنه پرنده کاملا روی زمین کشیده شده است. خوشبختانه این اصطکاک موجب بروز خطرات دیگر نشده و در نهایت تمام سرنشینان به سلامت هواپیما را ترک نموده‌اند.

نقص فنی پرواز کاسپین و تخلیه مسافران
نمایی از بلوار اصلی ماهشهر به بندر امام خمینی

سومین سانحه این هواپیما در دو سال اخیر

جالب است بدانید هواپیمای ام دی متعلق به شرکت هواپیمایی کاسپین که صبح امروز بر اثر نقص فنی در ماهشهر دچار سانحه شد، در سه سال اخیر دو سانحه دیگر را نیز پشت سر گذاشته است! هم اکنون شاهد تاریخچه‌ای نگران کننده برای این هواپیمای 26 ساله که بارها و بارها در میان شرکت‌های هواپیمایی مختلف در چند نقطه از کره خاکی دست به دست شده، هستیم. این هواپیمای پیر، امروز سومین سانحه هوایی خود را پشت سر گذاشت. همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، روز شنبه یک فروند هواپیمای ایرانی در مسیر تهران – استانبول نیز به دلیل مشکل فنی، فرود اضطراری داشته است. مقامات کشور درباره عدم توانایی نوسازی ناوگان هوایی فرسوده، آمریکا و تحریم‌های وضع شده علیه ایران را مقصر اصلی حوادث اخیر می‌دانند. نظر شما در این باره چیست؟ نظرات خود را با ما و خوانندگان دینو به اشتراک بگذارید.

نقص فنی پرواز کاسپین

منبع: MSN

بیش‌تر بخوانید: اطلاعیه ستادکل نیروهای مسلح درباره سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین

بیش‌تر بخوانید: آیا پرواز با هواپیما ایمن‌تر از رانندگی با اتومبیل است؟ (بررسی ایمنی پرواز)

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.