نور سفید مرموز ناشناخته

عکس جدید از نور سفید مرموز ناشناخته در مریخ چه می‌تواند باشد

ناسا مجموعه‌ای از عکس‌های جدید خود را در پاسادنا کالیفرنیا منتشر کرد. یکی از آن‌ها به طور ویژه‌ای یک نور سفید مرموز ناشناخته را روی مریخ نشان می‌دهد. این عکس گرفته شده توسط کاوشگر ناسا، چه می‌تواند باشد؟ در ادامه با جزییات این معمای جدید فضایی همراه دینو باشید.

نور سفید مرموز ناشناخته در مریخ

این عکس خام سیاه و سفید با استفاده از Navcam که یک دوربین ناوبری می‌باشد ثبت شده است. Navcam در بعضی از کاوشگرهای رباتیک یا فضاپیماها برای گرفتن عکس‌هایی با زاویه دید باز کاربرد دارد که البته به عنوان چشم کاوشگر نیز استفاده می‌شود. این عکس در ساعت 03:53:59 به وقت جهانی روز 16 ژوئن 2019 به ثبت رسیده است. جالب اینجاست که این نور سفید مرموز ناشناخته در عکس‌هایی که بلافاصله قبل و بعد از این عکس (در زمان‌های 03:53:46 و 03:54:12 به وقت جهانی) به ثبت رسیده‌اند، دیده نمی‌شود.

یکی از سخنگوهای ناسا در این باره به «فاکس نیوز» گفته که این شی غیرمتعارف احتمالا بازتابی از نور خورشید است. همچنین عکس‌هایی که چنین جلوه‌هایی ایجاد می‌کنند، تقریبا رایج هستند. نور جدید در عکسی که با چشم راست کاوشگر ثبت شده ظاهر شده است؛ اما در عکسی که توسط چشم چپ کاوشگر چند ثانیه بعد ثبت شده، دیده نمی‌شود. در سال 2014 نیز نور سفید مرموز دیگری توسط کاوشگر در سیاره قرمز مشاهده شده بود. دکتر «جاستین ماکی» (Justin Maki) دانشمند آزمایشگاه پیشران‌های جت، در آن زمان به «هافینگتون پست» چنین گفته بود:

به اعتقاد من این نور می‌تواند یک درخشش از سطح صخره‌ای باشد که نور خورشید را بازتاب می‌دهد.

نور سفید مرموز ناشناخته در مریخ - ساعت 03:53:59 به وقت جهانی در 16 ژوئن 2019 توسط کاوشگر ناسا

کاوشگر ناسا در سطح مریخ

کاوشگر ناسا به اندازه یک خودروی شاسی‌بلند کوچک است. در آگوست سال 2012 روی مریخ فرود آمده و از آن زمان تا کنون در حال ارسال عکس‌هایی از سطح مریخ به زمین است. ماموریت کاوشگر، تعیین مقدار ظرفیت پشتیبانی کره مریخ از حیات میکروبی از گذشته تا به امروز است.

نور سفید مرموز ناشناخته در مریخ - کاوشگر ناسا

یافته‌های ویژه کاوشگر درباره نور سفید مرموز ناشناخته

علاوه بر عکس عجیبی که به طور عمومی انتشار یافت، خبر جذاب دیگری نیز قبلا منتشر شده بود. این کاوشگر همچنین بیشترین مقدار گاز متانی را که تاکنون اندازه گرفته شده در طی ماموریت خود کشف کرده است. دانشمندان می‌گویند این خبر بسیار جذاب بود؛ به این دلیل که حیات میکروبی یکی از منابع مهم گاز متان بر روی کره زمین است. با این حال متان از واکنش بین صخره‌ها و آب نیز می‌تواند تولید شود. دانشمندان به تازگی آزمایش مجددی را انجام داده‌اند. آن‌ها روز دوشنبه دریافتند که سطح متان به شدت کاهش پیدا کرده و به اندازه سطح زمینه‌ای که کاوشگر به طور معمول با آن مواجه می‌شد رسیده است. «آشوین واساوادا» (Ashwin Vasavada) دانشمند پروژه‌ کاوشگر در آزمایشگاه پیشران‌های جت ناساست. او از شهر پاسادنا در ایالت کالیفرنیا توضیح می‌دهد:

معمای گاز متان همچنان ادامه دارد. ما بیشتر از قبل انگیزه داریم، همچنان اندازه‌گیری‌ها را ادامه می‌دهیم و دانسته‌های خود را روی هم می‌گذاریم. هدف ما، پی بردن به چگونگی رفتار گاز متان در اتمسفر سیاره مریخ است.

به نظر شما این نور مرموز حقیقتا چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Fox News

بیشتر بخوانید: مریخ‌نورد آپورچونیتی پس از 15 سال فعالیت بر سطح مریخ خاموش شد!

بیشتر بخوانید: در چالش ناسا شرکت کنید و برنده یک جایزه باورنکردنی شوید

امتیاز: 4.5 از 5 (8 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.