8 نکته ضروری در مورد مراقبت از نوزاد که همه والدین باید بدانند

احتمالا حضور یک نوزاد هر خانه‌ای را پر از از شادی و هیجان می‌کند. اما گاهی چالش‌هایی که در مسیر مراقبت از نوزاد وجود دارد، باعث می‌شود به خودتان و انتخاب‌هایتان شک کنید. البته از آنجاییکه کسی در مورد پدر و مادر بودن به ما نمی‌آموزد، باید یاد بگیریم که چگونه به طور همزمان به نیازهای خود و انتظارات فرزندانمان پاسخ دهیم. از سوی دیگر، برخی راه‌حل‌های عملی ممکن است به شما کمک کند تا بهتر با شرایط کنار بیایید و در ارتباط با فرزندتان اعتماد بیشتری به دست آورید.

مراقبت از نوزاد

در این مطلب، توصیه‌هایی برای همه والدین داریم، هم آن دسته از والدین که تجربه اولشان است و هم دسته‌ی دیگر که در این مسیر باتجربه‌تر هستند. این توصیه‌ها به والدین کمک می‌کند تا راحتتر مراحل اولیه زندگی نوزاد خود را پشت سر بگذارند و بهتر از او مراقبت کنند.

8 ترفند کاربردی برای مراقبت از نوزاد:

1.محدوده ثابتی از زمان بیداری

زمانی که نوبت به چرت زدن و یا خواب شبانه برای نوزادان شما می‌رسد، زمان‌بندی بسیار مهم است. البته پیداکردن زمان مناسب بیداری ممکن است نیاز به آزمون و خطا داشته باشد. اگر کودک شما بین 0 تا 12 ماهه است، زمان بیداری او را بین 30 تا 90 دقیقه تنظیم کنید. وقتی کودک نوپا در زمان مناسب سن خود می‌خوابد، کیفیت خواب او افزایش می‌یابد و در نتیجه شادتر و سرحال‌تر می‌شود.

2.حلقه کردن سرهمی نوزاد

حلقه کردن سرهمی نوزاد  برای مراقبت از او

برای اولین بار والدین بودن ممکن است استرس‌زا و طاقت‌فرسا باشد، بنابراین استفاده از یک ترفند کاربری، یک راه هوشمندانه برای کاهش فشار در این دوران است.

احتمالا زمانی که در حال تعویض پوشک نوزاد هستید، کودک بی‌قراری میکند و دست‌های او دائما در حال تکان خوردن هستند، سعی کنید سرهمی کودکتان را بالا بکشید و دست‌های او را داخل آن فرو کنید. سپس پشت سرهمی را مانند تصویر به جلو بچسبانید تا بازوهای کودکتان ایمن نگه دارید و محدود کنید.

3.استفاده از حوله مرطوب

استفاده از حوله مرطوب برای مراقبت از نوزاد

حمام کردن کودک ممکن است برای والدین و نوزادان یک تجربه دراماتیک باشد. شما باید کودک خود را گرم نگه دارید، از انداختن او خودداری کنید و او را آرام و راضی نگه دارید. علاوه بر این، شما هر کاری که می‌توانید انجام می‌دهید تا خیس نشوید. هنگام شستن نوزادان خود، آنها را در یک حوله مرطوب در وان بپیچید. این کار باعث می‌شود که در حین حمام کردن آنها گرم نگه داشته شوند و احساس آرامش بیشتری داشته باشند.

4.متوقف کردن گریه

متوقف کردن گریه  نوزاد

گریه اولین راه ارتباطی برای نوزادان است. اگر گرسنه و خسته باشند یا نیاز به چک کردن پوشک داشته باشند، از این راه به شما اطلاع خواهند داد. وقتی فرزندتان گریه کردن را متوقف نمی‌کند و از پاسخ دادن به شما امتناع می‌کند، برای مقابله با این موقعیت‌ دشوار به تاکتیکی کاربردی نیاز دارید.

یکی از مفیدترین و پرکاربردترین روش‌ها این است که دست‌های کودک را روی سینه‌اش ضربدری کنید، سپس به آرامی آن‌ها را بالا و پایین بچرخانید؛ قسمت بالایی بدن او را با دست چپ خود و قسمت پایین بدن او را با دست راست بگیرید.

5.دستمال مرطوب سرد روی شکم

احتمالاً هنگام تعویض پوشک کودک، نگران هستید که همان لحظه ادرار کند. با این حال، راه‌های مختلفی وجود دارد که از ادرار کردن نوزادتان جلوگیری می‌کند.

بنظر می‌رسد که سرما باعث می‌شود نوزاد تازه متولد شده تمایل به ادرار کردن داشته باشد. قبل از تعویض پوشک کودک، دستمال مرطوب را روی ناف کودک خود بکشید. احتمالا کودک قبل از تعویض پوشک به دلیل دمای پایین دستمال مرطوب ادرار می‌کند و از کثیف شدن بیش از حد همه چیز جلوگیری می‌شود.

6.تمیز کردن لثه و زبان

اگرچه بسیاری این موضوع را نمی‌دانند، اما بهداشت دهان و دندان از دوران نوزادی به بعد ضروری است. حتی اگر کودکان نوپا دندان ندارند، لثه و زبان آنها نیاز به تمیز کردن منظم دارد تا از عفونت و رشد باکتری جلوگیری شود.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که ابتدا دست های خود را کاملا بشویید، سپس کمی گاز یا پارچه را دور انگشت خود بپیچید و آن را در آب گرم خیس کنید. پس از آن، به آرامی دهان کودک را باز کنید و شروع به مالیدن سطح لثه و زبان کنید.

7.سطح آب هنگام استحمام

کنترل سطح آب هنگام استحمام برای مراقبت از نوزاد

حمام کردن نوزاد برای اولین بار، یک وظیفه چالش‌برانگیز است که هر والدینی باید با آن روبرو شود. ممکن است نگران باشید زیرا می‌ترسید مرحله‌ای را اشتباه انجام دهید و فرزند خود را به خطر بیندازید.

شما باید هر کاری که می‌توانید انجام دهید تا کودکتان هنگام حمام کردن احساس راحتی کند. آب گرم مهمترین مورد است. با این روش، نوزاد تازه متولدشده احساس می‌کند که در رحم است و لذت می‌برد. جدای از آن، هنگام حمام کردن، پر کردن آب تا سطح کمر کودک در هنگام نشستن بسیار مهم است.

8.نویز سفید برای خواب نوزاد

اکثر نوزادان با کمی سر و صدای پس‌زمینه بهتر از سکوت کامل می‌خوابند. بسیاری از افراد استفاده از نویز سفید را برای کمک به استراحت نوزاد توصیه می‌کنند. نویزهای سفید از فرکانس های بسیار کم تا بسیار زیاد متغیر هستند.

چرخش پنکه نمونه‌ای از نویز سفید است که ممکن است به خواب نوزاد شما کمک کند. دستگاه‌های با نویز سفید محیطی آرام‌بخش برای نوزادان ایجاد می‌کنند، گریه را کاهش می‌دهند و باعث می‌شوند که نوزاد راحت‌تر و سریع‌تر به خواب رود.

آیا تاکنون از این راه‌حل‌ها استفاده کرده‌اید؟ آیا ترفندهای کاربردی دیگری برای مراقبت از نوزاد می‌شناسید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با دینو به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.