هوش مصنوعی و تهدید مشاغل

آیا هوش مصنوعی و تهدید مشاغل سنتی در آینده نزدیک، یک حقیقت است؟

هوش مصنوعی (AI) امروزه به یکی از محبوب‌ترین کلمات کلیدی در صنعت فناوری اطلاعات تبدیل شده است. به طوری که اعتماد به نفس تکنسین‌های فنی افزایش یافته؛ ولی، در این بین ترس را نیز در دل متخصصان حقوق بگیر و صاحبان مشاغل کوچک برانگیخته. برخی از مشاغل معتقدند که فناوری هوش مصنوعی به دنبال تصاحب شغل و شرکت‌هایشان می‌باشد. با این حال، واقعیت چیست؟ آیا این تبلیغات گسترده هوش مصنوعی و تهدید مشاغل سنتی، یک حقیقت است؟ در ادامه با دینو همراه باشید.

حقیقت هوش مصنوعی و تهدید مشاغل

خواه طرفدار اجرای گسترده هوش مصنوعی باشید یا نه، این فناوری با ورود خود، جنبه‌های مختلف زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است. طی چند سال گذشته به طرز چشمگیری بالغ شده، و همراه با راه‌حل‌های عصر جدید در حال حاضر در صنایع مختلف، طراحی و اجرا می‌شود. البته یک مثال خوب هوش مصنوعی، «چت بات»ها هستند. آن‌ها می‌توانند با پردازش تعداد زیادی از جستارها با بازده موثر، تجربه مشتری را به طور چشمگیری بهبود بخشند. همچنین 24 ساعته در 7 روز هفته در دسترس باشند. چیزی که برای دستیابی با مدیران سنتی پشتیبانی مشتری، بسیار چالش برانگیز است. تصور این است که این نوع هوش مصنوعی باعث کاهش هزینه‌های شغلی می‌شود. به گونه‌ای که نسبت به استخدام کارمندان تمام وقت برای اجرای کار، ارزان‌تر خواهد بود.

یک نمونه عالی هوش مصنوعی در عصر حاضر، خودروهای بدون راننده هستند. اتومبیل‌های خودران نسبت به همیشه به واقعیت نزدیک‌اند. آن‌ها قرار است در نهایت نیاز ما به اتومبیل‌های انسانی را برطرف کنند. پروژه‌های مرتبط نیز در سراسر جهان در حال انجام است. غول‌هایی نظیر گوگل و تسلا در حال انجام آزمایش و ارزیابی عملکرد طرح‌های خود برای تولید انبوه این خودروها هستند.

هوش مصنوعی و تهدید مشاغل

هوش مصنوعی و تهدید مشاغل سنتی

دو نمونه از هوش مصنوعی که در بالا درباره آن‌ها صحبت کردیم، پتانسیل آتی گسترش این فناوری را امید می‌بخشند. با این حال، آن‌ها همچنین یک تصویر تاریک، یعنی جهانی را ترسیم می‌کنند که شغل‌های سنتی با برنامه‌های نرم افزاری جایگزین شده‌اند. ماشین‌های بدون راننده، لوازم مجازی مصنوعی، آیا این‌ها وجود دارند؟ پاسخ، متاسفانه، «بله» است. با این وجود، سوال بعدی این است که آیا این پاسخ بدان معنی است که ما باید از امروز نگران از دست رفتن شغل‌ها باشیم؟ شاید نه.

علی‌رغم انواع مختلفی از اخبار که در اینترنت منتشر و با ترس و نفرت از هوش مصنوعی پخش می‌شوند، این فناوری واقعا چیزی نیست که باید از آن ترسید. عنصر «لمس انسان»، حداقل برای مدتی به طور ناگهانی ناپدید نمی‌شود. به عنوان مثال، هنوز هم نیاز به متخصصان برندسازی وجود دارد که می‌توانند سازمان‌های مختلفی را مطالعه نموده و راهنماهای یک ظاهر طراحی شده مناسب را برای وب سایت‌ها و صفحات رسانه‌های اجتماعی یا آژانس‌های بازاریابی دیجیتال پیشنهاد دهند. چیزهایی که می‌توانند به شما کمک نمایند تا استارتاپ خود را به طرح برسانید.

هوش مصنوعی و تهدید مشاغل یا شغل‌های بیشتر

آنچه بسیاری از کارشناسان در مورد تاثیر هوش مصنوعی بر شغل‌ها عنوان کرده‌اند، این است که به جای از بین بردن وضعیت معیشت، آن‌ها را ارتقا می‌بخشد. یک مثال عالی برای درک تاثیرات این گونه فناوری‌ها، دستگاه‌های خودپرداز است. همان طور که به نظر می‌رسد، نوعی فناوری است که می‌تواند شغل انسان‌ها را به خود اختصاص دهد. با این حال، واقعیت این است که در حال حاضر تعداد بیشتری فروشنده نسبت به زمان انتشار ماشین‌ها در بانک‌ها وجود دارد. اما چرا؟ پاسخ آسان است. با راه‌اندازی دستگاه‌های خودپرداز، آن‌ها به بانک‌ها کمک کردند تا هزینه‌های عملیاتی خود را به طرز چشمگیری کاهش دهند. دستگاه خودپرداز به بانک‌ها اجازه می‌دهد تا از وجوه خود برای استخدام فروشندگان بیشتر استفاده کنند.

افق دید

اگر نمونه دستگاه خودپرداز را با دقت ارزیابی کنید، تصور آینده‌ای که ربات‌ها و انسان‌ها در آن زندگی و با هماهنگی کامل کار می‌کنند، برای شما دشوار نخواهد بود. این همان چیزی است که آینده می‌تواند به همراه داشته باشد:

  • برنامه‌های هوش مصنوعی و ربات‌هایی که با کارهای دشوار و خودکار سرو کار دارند.
  • انسان‌هایی که روی مشاغل خلاق تمرکز می‌کنند.
  • هوش مصنوعی ترجمه یک زبان به زبان دیگر. ما به آن نیاز خواهیم داشت.

طبق پیش‌بینی دفتر آمار کار، مشاغل زیادی وجود دارند که هوش مصنوعی به جای محدود کردنشان، رشد شغلی در آن‌ها را تسریع می‌کند. مشاغلی چون توسعه‌دهنده وب، دبیر پزشکی، تکنسین زمین‌شناسی، حسابداران و غیره. از آنجایی که هوش مصنوعی می‌تواند هزینه‌های شغلی را کاهش دهد، ما می‌توانیم شاهد رشد شغلی در آینده‌ای نه چندان دور در زمینه‌های مختلف باشیم. مشاغلی که حضور انسان بتواند ارزش آن را به سازمان‌ها اضافه کند. نظرات خود را درباره هوش مصنوعی و تهدید مشاغل سنتی با ما به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید: تحولات سبک زندگی و تأثیر هوش مصنوعی در زندگی بشر در سال 2018

بیشتر بخوانید: به نظر شما در حال حاضر هوش مصنوعی دنیا در دست کدام کشور است؟

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

۶ دیدگاه

  1. Avatar بنده ی خدا گفت:

    به نظر من هوش مصنوعی تا جایی پیشرفت میکنه که افرادی که ضریب هوشی متوسط و یا ضعیفی که دارن نتونن خودشون رو ارتقا بدن و بروز رسانی کنن مثل امسال بنده رو نابود کنه و آدمایی که نابغه و نخبه هستن شانس زنده ماندن و دووم آوردنشون نسبت به آدم های عادی بیشتره چون شاید بلد باشن که خودشون رو با آن شرایط وفق بدن و سازگار شون و حتی فکر می کنم که هوش مصنوعی غیر قابل کنترل بشه و حتی قاتل انسان هم بشه. این خبر ترسناکی است.

  2. Avatar پرهام گفت:

    به نظر من ربات ها برای انسان ها کار کنند بهتر است

    • Avatar لیلا میرزاخان گفت:

      ممنون از نظر شما دوست عزیز🙏👍 با توجه به پیشرفت هوش مصنوعی ک تا کمتر از 50 سال آینده از انسان باهوشتر میشه، همچین چیزی امکان داره؟

  3. Avatar محمدمهدی گفت:

    یکی از مشاغلی که بشدت تحت تاثیر قرار گرفته تو این چند سال اخیر، حسابداری هستش. با این‌همه نرم افزار های حسابداری قوی و بدون خطا، دیگه برای شرکت ها مقرون به صرفه نیست که نیروی انسانی استخدام کنند.

    • Avatar محمدمهدی گفت:

      و هوش مصنوعی اونجایی قدرتمند (و ترسناک) میشه که برنامه، برنامه تولید کنه

      • Avatar لیلا میرزاخان گفت:

        حداقل تا آینده‌ای دور، نقش انسان حتی به عنوان یک واسطه یا اپراتور ماشین‌ها، جایگاه خودش رو حفظ می‌کنه. ولی کسی از آینده خبر نداره که چقدر مثبت و خوبه!😊👍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.