تفاوت اپیدمی و پاندمی

ویروس کرونا: تفاوت اپیدمی و پاندمی یک بیماری را بیشتر بشناسیم

از تفاوت اپیدمی و پاندمی یک بیماری چه می‌دانید؟ در ادامه با بررسی این موضوع درباره ویروس کرونا همراه دینو باشید. می‌خواهیم بدانیم که شرایط فعلی این بیماری در جهان و امکان گسترش و خطری که با آن روبرو هستیم، به چه صورت است.

تفاوت اپیدمی و پاندمی

طبق تعریف تخصصی WHO، سازمان جهانی بهداشت (World Health Organization)، سلامت عبارت است از برخورداری از آسایش کامل جسمی، روانی و اجتماعی و نه فقط نداشتن بیماری و نقص عضو. بر این اساس به تعاریف زیر نیز توجه کنید:

  • اپیدمی: همه‌گیری Epidemic یک بیماری، میزان وقوع بیش از حد انتظار که با مقدار مشابه در سال گذشته یا در یک دوره زمانی مشابه دیگر سنجیده می‌شود.
  • پاندمی: همه‌گیری جهانی Pandemic ‌یک بیماری، گسترش موارد ابتلا به طور ناگهانی در تمام نقاط یک کشور و یا بخشی از یک قاره یا حتی کل جهان. مثل وبا، آنفلوآنزا، طاعون، تیفوس و ایدز.
تفاوت اپیدمی و پاندمی

گسترش ویروس کرونا

افزایش شدید ابتلا و مرگ و میر ویروس کرونا در کشورهای مختلف، نگرانی‌ها از پاندمی و همه‌گیری جهانی آن را افزایش داده است. در ماه‌های اخیر شیوع ویروس کشنده کووید 19 که بیشتر مناطق چین را گرفتار کرده، همچنین به انگلیس و سرزمین اصلی اروپا نیز رسیده است. روزانه موارد جدید ابتلا به این ویروس در سراسر جهان گزارش می‌شود که شامل کشورهایی چون ایتالیا، کره جنوبی، ایران و حتی کشورهای عرب زبان در خاورمیانه نیز هست. در صورت گسترش این وضعیت، خطر یک پاندمی بزرگ کل جهان را تهدید می‌کند.

طبق سیستم قدیمی، پاندمی زمانی اعلام می‌شد که بیماری جدیدی به چندین کشور وارد شده و انتقال پایدار بین انسان را نشان دهد. برخی از کارشناسان می‌گویند که این به وضوح درباره ویروس کرونا اتفاق افتاده است. با این حال سخنگوی سازمان بهداشت جهانی WHO در مورد این ویروس از اصطلاح رسمی «پاندمی» استفاده نمی‌کند. او معتقد است که کرونا فعلا در وضعیت «اضطراری بین‌المللی» قرار دارد. تا کنون تمام موارد گزارش شده از انگلیس با موارد شناخته شده از آسیا مرتبط بوده است.با این حال، کارشناسان نگران افرادی هستند که هیچ گونه تماس واضحی با فردی از کشورهای درگیر آسیا نداشته‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که بیماری توسط افراد فاقد علائم نیز منتقل می‌شود. میزان موارد جدیدی که در سطح جهانی و در اروپا گزارش شده، حاکی از آن است که امکان دارد با یک پاندمی بزرگ روبرو شویم.

تفاوت اپیدمی و پاندمی - طغیان ویروس کرونا در ایران
فاصله گرفتن افراد به صورت اجتماعی

آینده تفاوت اپیدمی و پاندمی ویروس کرونا

در حالی که سازمان جهانی بهداشت به کشورها توصیه کرده که در زمینه مهار ویروس کار کنند، گام بعدی کاهش تاثیر انتقال مداوم خواهد بود. این اقدامات شامل فاصله گرفتن افراد به صورت اجتماعی نظیر تعطیلی مدارس، مهدکودک‌ها، مسابقات ورزشی و اماکن کاری است. همچنین درخواست از مردم برای ماندن در خانه و جلوگیری از حمل و نقل عمومی نیز بسیار ضروری و موثر خواهد بود. سیستم‌های بهداشتی نیز باید برنامه‌های درمانی خود را تقویت کنند و برای احتمال وقوع یک همه‌گیری جهانی آماده باشند. کارشناسان اکنون به طور فزاینده‌ای نگران این هستند که ویروس توسط افراد بدون علامت پخش شود و یا مدت زمان نهفتگی آن بیشتر از 14 روز باشد. دکتر «سیمون کلارک» (Simon Clarke)، استادیار میکروب شناسی سلولی در دانشگاه ریدینگ، اظهار داشت:

  • با توجه به این که بیشتر افراد آلوده علائم سبکی داشته و یا اصلا علائمی ندارند، گسترش این ویروس بسیار گسترده خواهد بود. اگر شرایط همین طور باقی بماند، چنین گسترش غیرقابل کنترلی، خطری جدی را برای افراد آسیب‌پذیر ایجاد می‌کند.

به دنبال جهش در موارد گزارش شده ایران، سازمان بهداشت جهانی هشدار داده که به زودی امکان تبدیل اپیدمی به یک پاندمی جدی وجود دارد. شما درباره تفاوت اپیدمی و پاندمی یک بیماری چه می‌دانید؟ به نظر شما در مواجهه با ویروس کرونا در نهایت به چه مرحله‌ای خواهیم رسید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

آینده تفاوت اپیدمی و پاندمی ویروس کرونا
پاندمی ویروس کرونا

منبع: Evening Standard

بیشتر بخوانید: افزایش نگرانی‌ها در جهان با شیوع ویروس کرونا در ایران کره جنوبی و ایتالیا

بیشتر بخوانید: ویروس کرونا چیست و منشا این بیماری مرگ‌بار از چه بوده است؟

امتیاز: 4.2 از 5 (9 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

۱۴ دیدگاه

  1. Avatar Saeed گفت:

    انتقام طبیعت تازه شروع شده

  2. Avatar حمید گفت:

    در بهترین حالت 2% کل مردم ایران را میکشه

    • Avatar لیلا میرزاخان گفت:

      مرگ و میرهای خیلی بیشتر از این هم هست متاسفانه بی مسئولیتی مردم باعث میشه ک نشه جلوش رو گرفت. کرونا ب خودی خود زیاد ترسناک نیس

  3. Avatar امینه گفت:

    خدا به دادمون برسه🙏

    • Avatar لیلا میرزاخان گفت:

      وقتی مردم رعایت نمیکنن خدا هرکاری هم بکنه بی فایده است!

      • Avatar علی گفت:

        سلام.
        بهتر بود بگیم :
        خداوند از سنت هایش تخطی نمیکند.
        نمیشه که مردم گند بزنن ، بعدش خدا بیاد و گندکاریهای مردم رو درست کنه.

        إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم ۗ وَإِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَومٍ سوءًا فَلا مَرَدَّ لَهُ ۚ وَما لَهُم مِن دونِهِ مِن والٍ﴿۱۱﴾
        برای انسان، مأمورانی است که پی در پی، از پیش رو، و از پشت سرش او را از فرمان خدا [= حوادث غیر حتمی‌] حفظ می‌کنند؛ (امّا) خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملّتی) را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند! و هنگامی که خدا اراده سوئی به قومی (بخاطر اعمالشان) کند، هیچ چیز مانع آن نخواهد شد؛ و جز خدا، سرپرستی نخواهند داشت!

        • Avatar علی گفت:

          خدا خیرت دهد.کاش مردم خداپرست بودند.نه دنیا پرست.
          #بی حجابی
          #خودرو مجلل
          #عمل زیبایی
          وتا دلت بخواد.آری ما هم به آتش اینها میسوزیم.

      • Avatar روح الله گفت:

        سلام مردم بدون پشتوانه کاری نمی توانند انجام دهند من اگر امروز تاکسی ام را متوقف کنم ویا مغازه الکتریکیم راباز نکنم یا سرساختمان نروم یابا موتورم پیتزا یا بسته لباس یاپارچه جابجا نکنم یا بساط روسری وجورابم را پهن نکنم یا……انجام ندهم حداکثر ۵روز جوابگوی هزینه سرسام آورزندگیم خواهم بود بعدش چه کنم

        • Avatar لیلا میرزاخان گفت:

          همراه عزیز متشکریم از شما. حرف شما کاملا درست و صحیح هستش. 👌🏼 تمام دنیا برای اجرای قرنطینه، از سمت دولت به روشهای مختلف مستقیم یا غیرمستقیم کمک مالی دریافت کردند، بدون پشتوانه و با شرایط اقتصادی فعلی، امکان قرنطینه خانگی وجود نداره.☘

  4. Avatar امین گفت:

    به نظر من کرونا پتانسیل تبدیل به پاندمی ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.