خلاقیت کودکان

پرورش و حمایت از خلاقیت کودکان : چگونه کودکانی خلاق و پرسش‌گر داشته باشیم؟

کودکان به طور طبیعی نابغه‌های کوچکی هستند که دارای خلاقیت بالایی بوده و ذهنی بسیار قوی دارند. اما راه‌هایی برای بهره‌گیری و هدایت این خلاقیت وجود دارد که بر هوش کودکان تاثیر خواهد داشت. در ادامه چگونگی پرورش خلاقیت کودکان را شرح خواهیم داد.

حمایت از خلاقیت کودکان

یک مطالعه نشان داده است که تصورات کودکان به آن‌ها کمک می‌کند تا با درد بهتر کنار بیایند و این قابلیت به لطف خلاقیت کودکان صورت می‌گیرد. خلاقیت همچنین به بچه‌ها کمک می‌کند تا اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند، مهارت‌های اجتماعی خود را توسعه دهند و بهتر یاد بگیرند. اما این خلاقیت باید مورد حمایت قرار گیرد و در ادامه چگونگی تشویق خلاقیت فرزندان را در اختیارتان قرار خواهیم داد. در واقع قصد داریم بگوییم که چگونه به خلاقیت کودکان توجه کنید و این خلاقیت را حمایت و هدایت کرده باشید.

خلاقیت کودکان

۱) محیطی خلاقانه در اتاق یا محیط خانه ایجاد کنید تا کودکان سرگرم شوند و در محیط خانه نیز اعتماد به نفس داشته باشند. از سوی دیگر محیط خانه باید محیطی باشد که کودکان در آنجا راحت باشند و بدون شرم و خجالت فعالیت‌های خلاقانه خود را انجام دهند.

۴) کودکان را تحت نظر داشته باشید یا از آن‌ها بپرسید که در کجا و در چه لحظاتی خلاقیت بیشتری دارند. در واقع لحظه‌ی اوج خلاقیت فرزندانتان را پیدا کنید و مدام شرایط را برای ایجاد خلاقیت بیشتر برایشان فراهم کنید.

۵) کودکان توانایی شگفت‌انگیزی در بازی‌های ذهنی و لحظه‌ای دارند و به سرعت می‌تواند در ذهن خود یک ساختار جدید ایجاد کنند. در نتیجه سعی نکنید هنگام بازی آن‌ها را مدیریت کنید بلکه اجازه دهید در بازی‌ها کاملا رها باشند و نهایت انرژی خود را به کار گیرند.

۶) کودکان با بازی کردن در خلوت خود و به تنهایی چیزهای زیادی یاد می‌گیرند. در واقع در بازی‌های تنهایی، احساسات و عواطف کودکان رشد پیدا خواهد کرد، استدلال‌های اخلاقی کشف می‌کنند و خلاقیتشان روز به روز از این طریق افزایش خواهد یافت. در نتیجه خلوت کودکان را بهم نزنید و تنهایشان بگذارید.

۷) کودکان را با زمینه‌های مختلف آشنا کنید تا علایق خود را پیدا کنند و خلاقیت خود را در زمینه‌ی علایق خود توسعه ببخشند. برای مثال علایق کودکان به سنگ‌ها، موضوعات تاریخی، حیوانات، ماشین‌ها، زمین‌شناسی، گیاهان، کشورها، فضا و فضانوردی و دیگر موارد این چنینی باید در همان سنین پایین کشف شود و خلاقیت‌هایشان در این مسیرها شکل داده شود.

۸) خودتان خلاق باشید و مقابل کودکان فعالیت‌هایی مانند نقاشی، ساخت کاردستی، رنگ‌آمیزی، مطالعه و دیگر موارد این چنینی را انجام دهید تا از شما فعالیت‌هایی خلاقانه را یاد بگیرد.

بیشتر بخوانید: کشف استعداد کودکان، راهی برای جلوگیری از تحصیل بی‌هدف و کاهش بیکاری

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.