کشف یک گونه ماهی جدید و نامگذاری آن به اسم علی دایی!

به گزارش سایت دینو اسم گونه ماهی تازه کشف شده‌ی حوضه خلیج فارس را به افتخار «علی دایی» و به دلیل فعالیت‌های انسان دوستانه وی پس از زلزله سال 2018 Glyptothorax alidaeii نام گذاری کرده‌اند. این گونه از ماهیان عمدتاً در رودخانه سیمره در مرز دو استان ایلام و لرستان زیست می‌کنند.

هشت سال تحقیق مستمر یک گروه تحقیقاتی بین المللی متشکل از محققان ایرانی و آلمانی بر روی آبریز رودخانه دجله و فرات ایران، ترکیه، عراق و سوریه باعث کشف این گونه جدید از ماهی شد و نتیجه این پژوهش در سایت معتبر zootaxa پخش شد.

گونه ماهی جدید به اسم علی دایی

دکتر حامد موسوی ثابت، عضو هیئت علمی گروه شیلات دانشکده منابع طبیعی دانشگاه گیلان و سرپرست این تحقیق مشترک اظهار کرد: با عنایت به پراکنش این ماهیان در رودخانه های استان های غربی و جنوب غربی کشور، نام علمی یک گونه از این ماهیان که در رودخانه سیمره زیست می‌کند، به پاس فعالیت های انسان دوستانه و میهن پرستانه فوتبالیست و مربی پرآوازه کشورمان بعد از زلزله کرمانشاه به افتخار وی کتفیش علی دایی (Glyptothorax alidaeii) نام‌گذاری شد.

ماهی کت‌فیش یا لجن‌خوار از شاخه «طناب داران»، رده «پرتو بالگان»، راسته «گربه‌ماهی‌سانان» و تیره «مکنده دهانان» هستند و بر اساس رنگ پوست نام‌های مختلفی برای آن‌ها استفاده می‌شود.

همچنین نام گذاری کشفیات زیستی به نام بزرگان کشور پدیده جدید و عجیبی نیست. زیرا پیش از این نام چند ماهی دیگر از جمله ماهی جویباری (حافظ) و ماهی سیاه (سعدی)  را نیز به نام مشاهیر و بزرگان نام گذاری کرده‌اند.

باتوجه به این که این نام‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی خبرساز شده‌است به نظر شما آیا انتخاب درستی بوده‌است؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 5.0 از 5 (4 رای)
کمی صبر کنید...

۹ دیدگاه

  1. Avatar سید مهدی گفت:

    سلام
    به جای اینگوه نامگذاریها، بهتر است یک مدال یا یک نشان ملی تعریف بشه و هر چند سال یکبار به افرادی که در زمینه ورزشی یا اجتماعی کار تحسین برانگیزی مثل خود آقای دایی انجام میدهند، اعطا بشه.
    با سپاس

  2. Avatar امیر گفت:

    این نتیجه‌ی نفرین‌های عباس بوعذاره

  3. Avatar لیلا میرزاخان گفت:

    ب نظرم بیشتر توهینه تا احترام!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.