13 سرنخ زبان بدن که برای شناخت و درک بهتر افراد به کمک شما می آید

ما موجوداتی هستیم که از طریق کلمات توضیح می‌دهیم و اطلاعات بدست می‌آوردیم. اما همیشه استفاده از کلمات شرط لازم برای به‌ دست آوردن اطلاعاتی که می‌خواهیم یا نیاز داریم نیست. گاهی با توجه به ژست‌ها، حرکات و زبان بدن دیگران به عنوان سرنخ می‌توانیم اطلاعات گفتاری را تکمیل و افراد را بهتر درک کنیم.

انسان‌ها یک جهان کامل هستند. بنابراین راه‌های ارتباطی و بیانی گسترده‌ای دارند. در این مطلب، به معرفی نوعی از زبان می‌پردازیم که ممکن است به ندرت مورد توجه قرار گیرد. این سرنخ های زبان بدن از نظر علمی کاملا دقیق نیستند، اما می‌توانند به شما در درک بهتر افرادی که با آنها ارتباط دارید کمک کنند.

زبان بدن

زبان بدن برای درک بهتر افراد

زبان گفتاری تنها راه برقراری ارتباط نیست. زبان بدن یا غیر کلامی نیز راهی برای ارتباط و درک افراد است. منظور از زبان بدن آن دسته از ژست‌ها یا حرکات آگاهانه یا ناخودآگاه است که به شکل تأثیرگذاری قادر به انتقال یک ایده یا پیام هستند.

13 سیگنال زبان بدن برای درک افراد:

1. تقلید

تقلید یک سرنخ زبان بدن برای درک بهتر افراد

گاهی در طی یک مکالمه، یکی از افراد تمایل به کپی، بازتولید یا تقلید حرکات، لحن صدا یا حتی نگرش دیگری دارد. در واقع این مورد نشانه یا علامتی از تحت تاثیر قرار گرفتن علاقه یا جذب شدن فرد تقلیدکننده است. در بیشتر موارد، شخص تقلیدکننده از انجام آن آگاه نیست. به نظر می‌رسد فرد کاملاً ناخودآگاه تقلید را انجام می‌دهد.

2. خاراندن سر

خاراندن سر یک سرنخ زبان بدن برای درک بهتر افراد

خاراندن سر ممکن است یک حرکت بسیار رایج باشد و احتمالا به عت یک خارش ساده است. اما گاهی می‌تواند نشانه چندین مورد دیگر نیز باشد. اگر کسی سر خود را مکررا می‌خاراند، ممکن است نشانه عدم درک، سردرگمی، استرس یا ناامیدی او باشد.

3. زیاد از حد پلک زدن

همه ما پلک می زنیم، زیرا این یک نیاز فیزیولوژیکی است. با این حال، مواقعی وجود دارد که تمایل داریم این کار را بیشتر و بیشتر انجام دهیم. این احتمال نیز وجود دارد که فردی به دلیل استرس، عصبی بودن، نگرانی یا به این دلیل که آنچه به ما می‌گوید دروغ است، این کار را انجام دهد.

4. جمع کردن لب‌‌ها

جمع کردن لب

این ژست یا حرکت دهان و به طور خاص لب، ممکن است رایج باشد؛ اما علل و توضیحات آن متنوع است. شناخته‌شده‌ترین معنای این عبارت، عدم تایید یا نشان دادن نارضایتی است. اما این ژست می‌تواند به نوعی با عصبی بودن، استرس داشتن، قصد سرکوب یا پوشاندن احساسات دیگر نیز مرتبط باشد.

5. دست‌ها روی کمر

دست روی کمر

دیدن شخصی با دستانی روی کمر چیز غیرعادی یا نادری نیست، بلکه یک ژست نسبتاً رایج است که احتمالاً از فرد مقابل از آن تعجب نمی‌کند. برای درک این وضعیت، باید بقیه حرکات همراه با آن را در نظر بگیریم. این ژست می‌تواند نشانه‌ای از سرکشی، عصبانیت یا حالت تدافعی باشد. همچنین این مورد می‌تواند نشان‌دهنده غرور و اعتماد به نفس فرد نیز باشد.

6. گره زدن انگشتان دست به هم

گره زدن انگشتان دست به هم

در حین مکالمه می‌توان دست‌ها را با انگشتانی گره خورده جلوی صورت، روی میز یا جلوی بدن قرار داد. در هر صورت، این ژست معمولاً نشانه‌ی نگرش منفی و تلاش برای سرکوب و پنهان کردن آن است. شخصی که این کار را انجام می‌دهد ممکن است مضطرب یا ناامید باشد، بنابراین سعی می‌کند ناراحتی خود را پنهان کند و فاصله خود را حفظ کند تا احساسش پنهان شود.

7. جایی که به آن نگاه می‌کنیم

جایی که به آن نگاه می‌کنیم یک سرنخ زبان بدن برای درک بهتر افراد

جهتی که افراد هنگام فکر کردن به آن نگاه می‌کنند می‌تواند نشانه چیزهای بسیار متفاوتی باشد. اگر شخصی که با او صحبت می‌کنیم به سمت چپ نگاه کند، می‌توانیم بفهمیم که سعی دارد اتفاقات گذشته را به خاطر بیاورد، درحالیکه اگر به سمت راست نگاه کند احتمالا نشانه‌ی این است که او در حال سرهم کردن چیزی که می‌خواهد ما را با آن گیج کند.

8. مالیدن ابرو

مالیدن ابرو

اگر فرد شروع به مالیدن یکی از ابروهای خود از داخل به بیرون کنند، احتمالا این ژست را با مفهومی مثبت تعییر می‌کنیم. وقتی فردی این حرکت را انجام می‌دهد، می‌تواند به این دلیل باشد که چیزی یا کسی را دوست دارد، به آن جذب شده‌است، موقعیتی خوشایند را تجربه می‌کند یا به موضوعی خوشحال‌کننده فکر می‌کند.

9. کج کردن سر

کج کردن سر

وقتی افرادی که با آنها صحبت می‌کنیم سر خود را به یک طرف خم می‌کنند، به آنچه که ما به آنها می گوییم یا به شرایط آن لحظه علاقه نشان می‌دهند. وقتی سر به سمتی کج شود، گردن در معرض خطر و آسیب است؛ بنابراین می‌توان این حرکت را نشانه احترام به کسی که دوست داریم نیز در نظر گرفت.

10. مردمک های گشاد یا منقبض‌شده

مردمک های گشاد یا منقبض‌شده

مردمک‌ها قابل کنترل نیستند. به طور معمول بسته به میزان نور اطراف قطر انها کاهش یا افزایش می‌یابد، اما دلایل ناخودآگاهی نیز وجود دارد که این پدیده را تجدید می‌‌کند. ظاهراً وقتی به شخص دیگری علاقه‌مندیم و دوستش داریم، مردمک چشممان گشاد می‌شود. درحالیکه وقتی به فردی علاقه نداریم یا از اون بیزاریم، مردمک چشممان منقبض می‌شود.

11. لمس کردن بینی

لمس کردن بینی

این ژست ممکن است یک حرکت بی‌اهمیت یا حتی یک عکس‌العمل ساده در پاسخ به خارش یا ناراحتی در ناحیه باشد. با این حال، لمس بینی می گ‌تواند معانی دیگری داشته باشد. اگر فردی حین مکالمه این کار را انجام دهد، ممکن است به معنای عدم اعتقاد به چیزی، اضطراب یا عصبی بودن او باشد.

12. دست کشیدن روی گردن

دست کشیدن روی گردن

روی گردن ما چندین پایانه‌ی عصبی وجود دارد و ما با مالش این ناحیه معمولا ضربان قلب خود را کاهش داده و آرام می‌کنیم. اگر فردی از این ژست استفاده کند، احتمالاً ناراحت است یا استرس دارد و آگاهانه یا ناخودآگاه در تلاش است تا اعصاب خود را آرام کند.

13. گرفتن یا بازی کردن با اشیاء

گرفتن اشیاء یک سرنخ زبان بدن برای درک بهتر افراد

اگر ایستاده یا نشسته‌ایم و با فرد یا افرادی دیگر صحبت می‌کنیم و شخصی شروع به گرفتن اشیاء، جابجایی و حتی بازی با آنها می‌کند، ممکن است نشانه واضحی از کسالت باشد. همچنین، فرد ممکن است مضطرب، بی‌قرار، بی‌طاقت یا حتی ناامید باشد.

آیا شما برای درک افراد به زبان بدن آنها دقت می‌کنید؟ چه حرکاتی باعث می‌شود به کسی اعتماد کنید یا به او بی‌اعتماد شوید؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 4.9 از 5 (9 رای)
کمی صبر کنید...

یک دیدگاه

  1. Avatar فاطمه رضائی گفت:

    چقدر جالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.