احساس خستگی

آیا همیشه احساس خستگی دارید؟ چگونه احساس خستگی را در خود از بین ببریم؟

اگر همیشه احساس خستگی می کنید بدانید که در این احساس تنها نیستید. اما باید راهی بری افزایش انرژی خود پیدا کنید. قطعا احساس خستگی مداوم برایتان آزاردهنده است و همیشه این سوال را از خود می کنید که چرا همیشه در طول روز احساس خستگی دارید. در واقع احساس خستگی به عوامل زیادی بستگی دارد که می توان به میزان استرس، میزان فشار کار، میزان خواب روزانه، عادات بد غذایی و موارد این چنینی اشاره کرد. در این مطلب به کمک شما در این زمینه خواهیم آمد و راهکارهایی را در این زمینه در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

مشکلات سلامتی بدن علتی برای احساس خستگی

علت احساس خستگی مختلف است که بخشی از آن به سبک زندگی و بخشی دیگر به سلامت و مشکلات سلامتی مربوط است. در نتیجه اگر این مسئله به سلامت شما ربط داشته باشد با استراحت قابل حل نخواهد بود و باید حتما به پزشک مراجعه کنید تا این مشکل شما شناسایی و برطرف شود. ممکن است این مشکل مربوط به هورمون هایتان باشد یا بدنتان دچار کم آبی شده باشد. از سوی دیگر کمبود شدید ویتامین باعث احساس بی حالی و خستگی خواهد شد و کم خونی و عدم سلامت روحی نیز این حس را به همراه خواهد داشت. در نتیحه اگر این حالت شما به سلامت بدنتان مرتبط باشد باید حتما به پزشک مراجعه نمایید. در غیر این صورت می توانید یکی از راهکارهای زیر را برای رهایی از احساس خستگی خود انتخاب کنید.

در هفته یک برنامه استراحتی برای خود داشته باشید

آرامش و استراحت بهترین راه حل برای کاهش استرس روزانه است. اما رسیدن به آرامش و استراحت دادن به خود در افراد مختلف متفاوت است. اما برای رسیدن به آرامش می توانید از مطالعه، نقاشی، ورزش، یوگا، مدیتیشن یا هم نشینی با دوستان استفاده کنید. در واقع این موارد ذکر شده برای رسیدن شما به آرامش درونیتان کمک زیادی خواهد کرد و میزان استرس و هورمون های استرس را کاهش خواهد داد در نتیجه خواب خوبی را در شب تجربه خواهید کرد و این موضوع در نهایت باعث می شود تا در طول روز احساس کم خوابی و خستگی کمتری داشته باشید.

در هفته به طور منظم ورزش کنید

ممکن است زیاد انعطاف پذیر و اهل ورزش نباشید اما فراموش نکنید که ورزش کردن به بدن شما انرژی بیشتری می دهد و احساس کسلی را از شما دور خواهد کرد. ورزش شما می تواند فقط شامل نرمش های روزانه شود. از طرفی ورزش خواب خوبی را در شب برایتان به ارمغان خواهد آورد و سطح اکسیژن رسانی را در بدن تنظیم خواهد کرد. از سوی دیگر ورزش باعث تقویت روحیه خواهد شد و بر الگوهای رفتاری و سبک زندگی شما تاثیر خواهد گذاشت. در نتیجه بهتر است یک ورزش را انتخاب کنید و روزانه یا به صورت هفتگی برای آن برنامه ریزی کنید و مطمئن باشید که تاثیر خوبی بر احساس کسلی شما خواهد داشت.

احساس خستگی

در روز به محیط بیرون بروید و هوای تازه بگیرید

این روزها بیشتر کارها مخصوصا کارهای اداری در محیط های بسته صورت می گیرد در نتیجه یک هواخوری عالی می تواند شما را سرحال کند. نکته ای که وجود دارد این است که کمبود هوای تازگی باعث احساس بی حالی و کسلی خواهد شد. در نتیجه در خانه یا در دفتر کارتان هر زمان که احساس کسلی و خستگی داشتید پنجره ها را باز کنید و یا به بیرون بروید تا هوایی تازه تنفس کنید. از سوی دیگر کمبود نور خورشید می تواند همین حس را برایتان ایجاد کند در نتیحه این فرصن را برای خود ایجاد کنید که به بیرون بروید و در هوای بیرون نفس بکشید و حتی نور بگیرید. کمبود ویتامین D بدن باعث بی حالی خواهد شد به همین دلیل برخی در زمستان احساس کسلی دارند. همچنین می توانید در روزهای تعطیل به دل طبیعت بروید و هوایی تازه بگیرید. در نهایت متوجه خواهید شد که هوای تازه حس و حالتان را تغییر خواهد داد.

به میزان لازم بخوابید و استراحت کنید

بسیاری از افراد در شبانه روز به میزان خواب خود اهمیت نمی دهند و همیشه احساس بی حالی دارند. بزرگسالان باید بین 7-9 ساعت خواب بی وقفه داشته باشند و خواب کمتر از این مقدار سیستم بدن را تغییر خواهد داد و باعث چرت زدن در طول روز خواهد شد. فراموش نکنید که وقت خواب فقط باید بخوابید و گوشی های هوشمند خود را بیرون از اتاق خوابتان قرار دهید تا وقت خوابتان را با گوشیتان هدر ندهید. از یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب از خود خداحافظی کنید و با یک تکنیک آرامش ذهن خود را ریلکش کنید تا خوابتان ببرد. شب ها زودتر بخوابید تا صبح ها با احساس بهتری از خوابی بیدار شوید. اگر عادت کنید به دیر خوابیدن، احساس خستگی از شما جدا نخواهد شد.

احساس خستگی

رژیم غذایی خود را ارزیابی کنید

یک رژیم غذایی سالم به سلامت و شادابی شما کمک خواهد کرد. میزان قند، میزان کربوهیدرات و تمام مواد موجود در یک ماده غذایی در وضعیت جسمی تاثیر دارد. اگر در رژیم غذایی شما، آهن به مقدار لازم وجود نداشته باشد احساس بی حالی در شما نمایان خواهد شد. همچنین اگر تغذیه باعث کم خونیتان شود همین احساس در شما ایجاد خواهد شد. از سوی دیگر کمبود ویتامین B باعث کاهش سطح انرژی شما خواهد شد. در نتیجه خوب است که تمامی مواد مورد نیاز را از طریق تغذیه به بدن برسانیم تا کاستی ها را برطرف کنیم و در عین حال مشکل احساس بی حالی را برطرف نمایید. تغذیه رابطه مستقیم با میزان انرژی و نشاط ما خواهد داشت. مصرف انواع میوه، غلات، آجیل، انواع توت، زیتون، سبزیجات، جو و دیگر موارد این چنینی بهترین تاثیر و نتیجه را در بدن شما خواهد داشت.

میزان مصرف کافئین خود را بررسی کنید

قهوه ممکن است باعث افزایش موقت انرژی جسمی و روحی شود، اما احساس شادابی و نشاط آن در زمان کمبود کافئین از بین خواهد رفت و احساس خستگی جایگزین آن خواهد شد. در نتیجه کافئین به شما انرژی نمی دهد بلکه ماسکی است بر روی خستگی شما و احساسی موقت را برایتان به ارمغان خواهد آورد. در نتیجه باید مصرف کافئین خود را به حداقل برسانید و بدنتان را از وابستگی به کافئین برهانید. هر روز سعی کنید تعداد کمتری قهوه مصرف کنید و تعدا فنجان های قهوه خود را بشمارید. سعی کنید کم کم قهوه و به طور کلی کافئین را کنار بگذارید و در نهایت خواهید دید که سطح انرژی بدن شما افزایش خواهد یافت. در واقع تنها یک فنجان قهوه در صبحانه برای تمام روز کافی است.

احساس خستگی

مقدار بیشتری آب بنوشید

آب یک نوشیدنی ارزان و در دسترس است و هر زمان که بخواهید می توانید بنوشید در نتیجه این فرصت را از دست ندهید. کم آبی بدن باعث کندی و خستگی خواهد بود در نتیجه یک بطری یا یک فلاسک آب همیشه در کنارتان داشته باشید و هر زمان که نیاز داشتید آب بنوشید. اگر نمی توانید در روز مقدار زیادی آب بنوشید تنها کافی است تا به احساس تشنگی در روز بیشتر فکر کنید و یا کمی لیمو و چند برگ نعنا به آب اضافه کنید. سعی کنید صبح که از خواب بیدار می‌شوید بدنتان را آب روشن کنید. حتی اگر شکمتان خالی باشد می‌توانید آب بنوشید و سپس صبحانه بخورید. یک لیوان آب سرد به‌کلی بدن را از خواب بیدار می‌کند و سیستم گردش خون را فعال خواهد کرد.

سیگار را ترک کنید

نیازی نیست که بعد از این همه سال همچنان در رابطه با ضررهای سیگار و تاثیر بد آن بر بدن صحبت کنیم اما بدانید که سیگار باعث احساس ضعف و خستگی خواهد شد. کشیدن سیگار، جذب اکسیژن را کاهش خواهد داد و احساس خواب را در شما تقویت خواهد کرد. تاثیر نیکوتین چیزی شبیه به تاثیر کافئین است زیرا باعث افزایش ضربان قلب و افزایش فشار خون خواهد شد. ترک سیگار کار ساده ای نیست اما راه های مختلفی برای آن وجود دارد و به محض ترک سیگار خواهید دید که انرژی و نشاطتان چندین برابر شده و از احساس کسلی مداوم خبری نخواهد بود.

بدون امتیاز
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.