علت احساس سرما چیست و چرا برخی از افراد بیشتر از دیگران احساس سرما می‌کنند؟

دانشمندان زیادی تاکنون دریافتند که ظرفیت انسان‌ها در مقابل سرما متفاوت است و دراین‌بین می‌توان به چارلز داروین نیز اشاره کرد که نظریاتی در این زمینه داشته است. اما علت این تفاوت احساس سرما چیست؟

علت احساس سرما

احساس سرما درواقع زمانی شروع می‌شود که عصب‌های پوست پیغام دمای پوست را به مغز ارسال کنند و در نتیجه میزان حس سرما در هر فرد به میزان دمای پوستش بستگی خواهد داشت که در افراد مختلف متفاوت است. بنابراین زمانی که دمای پوست کاهش یابد احساس سرما شروع می‌شود. به همین دلیل وقتی وارد آب سرد می‌شوید به دلیل کاهش دمای پوست احساس سرما خواهید کرد و وقتی چند دقیقه در آب سرد می‌مانید تحمل سرما برایتان راحت‌تر می‌شود زیرا دمای بدن پایین آمده ولی ثابت است. رفتار شدید عصب‌ها پس از کاهش ناگهانی دمای پوست به مغز هشدار می‌دهد تا دمای عمومی بدن را کاهش دهد و اگر این هشدار به‌درستی اعمال نشود موجب مرگ ناگهانی براثر هیپوترمی (کاهش ناگهانی گرمای بدن) خواهد شد.

آب سرد

احساس سرما در بدن افراد مختلف

احساس سرما در زنان و مردان یا افراد جوان و مسن نیز متفاوت است. از سویی افراد مسن دمای بدنشان به دلیل اینکه رگ‌های خونی‌شان منعطف نیست و گردش خون در بدنشان ضعیف‌تر بوده، پایین‌تر است. درواقع بخش عمده‌ای از احساس سرما به دلیل جریان نداشتن خون یا گردش ضعیف خون به تمام نقاط بدن است زیرا خون گرم است و جریان خون دمای بدن را تنظیم خواهد کرد. همان‌طور که گفتیم دمای بدن زنان و مردان نیز متفاوت است و زنان دمای بدنشان بالاتر بوده درحالی‌که دست و پایشان اغلب سردتر از مردان است.

احساس سرما

لازم به ذکر است که بیماری‌هایی مانند تیروئید یا دیابت که باعث افزایش فشارخون می‌شوند، احساس سرما را بیشتر به یک فرد منتقل می‌کنند و در تنظیم دمای عمومی بدن اختلال ایجاد خواهند کرد. نکته‌ای که باید یادآوری کنیم این است که در بدن، عضلات باعث ایجاد گرما می‌شوند و چربی بدن قادر است تا گرما را در خود ذخیره کند. درنتیجه بدن‌های ضعیفی که فاقد چربی یا عضلات هستند سرمای بیشتری را احساس خواهند کرد.

از دیگر مواردی که می‌توان به‌عنوان عامل احساس سرمای بیشتر در افراد اشاره کرد، کمبود آهن است. کمبود آهن نیز احساس سرما را در افراد تقویت می‌کند و موجب ضعف تنظیم دمای بدن می‌شود. درنهایت باید بگوییم که احساس سرمای بیش‌ازحد به عدم سلامت بدن بستگی دارد درنتیجه فراموش نکنید که قبل از هر چیز به‌سلامت خود اهمیت دهید.

امتیاز: 4.6 از 5 (5 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.