با بدنام‌ترین قاتلان سریالی در تاریخ ایالات متحده آشنا شوید

قاتلان سریالی همواره مورد توجه و علاقه عموم قرار گرفته‌اند. این افراد با روش‌های خشونت‌آمیز و بیرحمانه خود، جامعه را هول‌زده کرده و بسیاری از خانواده‌ها را به نابودی کشیده‌اند. از آنجاییکه بسیاری از این جنایات وحشناک در ایالات متحده آمریکا رخ داده است، در این مطلب، به معرفی‌ برخی از بدنام‌ترین قاتلان سریالی این کشور می‌پردازیم.

به بیان دقیق، یک قاتل زنجیره‌ای کسی است که حداقل دو نفر را در رویدادهای جداگانه‌ای که در زمان‌های مختلف رخ می‌دهد، به قتل برساند. مردم در طول تاریخ همیشه اسیر قاتلان زنجیره‌ای مختلف بوده‌اند. اما انتشار مداوم فیلم‌ها، سریال‌ها، مستندها و پادکست‌هایی که به هولناک‌ترین جنایات آمریکا در 50 سال اخیر می‌پردازند، قتل‌های زنجیره‌ای را به موضوعی جذاب برای مخاطب تبدیل می‌کنند. برای مثال، این اواخر سریال دامر – هیولا: داستان جفری دامر (Dahmer – Monster: The Jeffrey Dahmer Story) که از نتفلیکس منتشر شد، علاقه‌مندان واقعی به ژانر جنایی را متحیر کرد.

با بدنام‌ترین قاتلان سریالی در تاریخ ایالات متحده آشنا شوید

در حالی که که طرفداران تا حد زیادی مجذوب این اثر شده‌اند، خانواده‌های قربانیان دامر از سریال و حامیان آن به دلیل تمجید از یک قاتل انتقاد کرده‌اند.

به نظر می‌رسد که با گذشت زمان مرز بین موردتوجه‌قراردادن و تجلیل از قتل در حال محوشدن است‌. این روزها گاهی به جای اینکه صرفا قاتلان سریالی را به عنوان مقصر به یاد بیاوریم و قربانیان آنها را بشناسیم، برخی از آنها را به‌عنوان شخصیت‌هایی جذاب و کاریزماتیک می‌شناسیم.

چرا قاتلان زنجیره‌ای برای ما جذاب هستند؟

دکتر اسکات بون، جرم‌شناس و نویسنده کتاب «چرا ما قاتلان سریالی را دوست داریم: جذابیت عجیب وحشی‌ترین قاتلان جهان» ، این جذابیت را به خوبی درک می‌کند.

بن به هفته‌نامه نیوزویک گفت: قاتلین سریالی کارهایی انجام می‌دهند که آنقدر افراطی و غیرقابل درک است که برای مخاطب به‌طور همزمان گیج‌کننده و بسیار بسیار ترسناک است. بنابراین دلیل بخشی از علاقه ما این است که سعی کنیم به این سوال پاسخ دهیم که چرا.

در ادامه بن اشاره کرد که به همان شکلی که ممکن است یک فیلم ترسناک تخیلی یا سریال تلویزیونی مانند «سکوت بره‌ها» یا «دکستر» تماشا شود، هجوم آدرنالین بین تماشاگران هنگام تماشای جنایت واقعی یکسان است. او گفت: برای افرادی که در خانه روی صندلی راحتی خود می‌نشینند، تماشای این جنایات فقط یک سرگرمی است وجفری دامر تا زمانی که در ورودی شما را نکوبد واقعی نمی‌شود.

شیفتگی به قاتلان زنجیره‌ای شیب خطرناکی است. این مسیر می‌تواند نگرش جامعه را نسبت به‌ مفهوم قتل در حال و آینده را تغییر دهد.

دکتر کاترین رمزلند، استاد روانشناسی قانونی در دانشگاه دی سیلز و نویسنده کتاب «چگونه یک قاتل را بگیریم»، به نیوزویک گفت از آنجاییکه هر قاتل زنجیره‌ای تفاوت‌های بسیار زیادی با مورد دیگر دارد، نمی‌توان یکی از آنها را به عنوان نمونه‌ای از جامعه بزرگتر قاتلین سریالی معرفی کرد و ویژگی‌های او را به کل این گروه نسبت داد.

رامسلند گفت: همه قاتلان زنجیره‌ای حداقل در دو زمان مختلف حداقل دو قربانی را کشته‌اند. این تنها چیزی است که می‌توانید در مورد همه قاتلان زنجیره‌ای بگویید.

در حالی که برخی از سریال‌ها و فیلم‌ها به زرق‌و‌برق‌بخشیدن به این قاتلان متهم شده‌اند، جنایات آنها به خاطر افراد و خانواده‌های واقعی که تحت تأثیر قرار گرفته‌اند، باید به رسمیت شناخته شده و در در ذهن‌ها حفظ شود.

در این مطلب، اطلاعاتی را در رابطه با 10 مورد از شرورترین قاتلان سریالی در تاریخ ایالات متحده و قربانیان آنها با شما اشتراک می‌گذاریم.

بدنام‌ترین قاتلان سریالی در تاریخ ایالات متحده

1. دنیس رادر، با نام مستعار BTK Killer

بدنام‌ترین قاتلان سریالی در تاریخ ایالات متحده: دنیس دارد

دنیس رادر یک قاتل زنجیره‌ای در کانزاس بود که در طول سه دهه 10 نفر را به قتل رساند و خود را BTK نامید‌. زیرا همه قربانیان خود را می‌بست، شکنجه می‌کرد و می‌کشت. او اولین قتل خود را در ژانویه 1974 انجام داد و چهار عضو خانواده از جمله دو کودک را خفه کرد.

او به مخفی‌شدن در معرض دید عموم شناخته می‌شود. زیرا رهبر یک کلیسا و شوهر و پدری به ظاهر دوست‌داشتنی بود. او همچنین خواستار توجه به جنایات خود بود و در سال 1977، نامه‌ای به یک ایستگاه تلویزیونی محلی نوشت که در آن نوشته شده بود: چند نفر را باید بکشم تا توجه ملی را به دست بیاورم.

او در سال 2005 پس از ارسال یک دیسک به اداره پلیس دستگیر شد. آنها کلیسایی که رادر در آن خدمت می‌کرد را ردیابی کردند. در نهایت او به تعقیب و قتل و همچنین تخیلات جنسی که باعث جنایات او شده بود، اعتراف کرد. قاتل BTK به 10 حبس ابد متوالی در کانزاس محکوم شد.

قربانیان او خانواده اوترو, جوزف، جولی، و دو فرزند خردسالشان، کاترین برایت، شرلی ویان، نانسی فاکس ، مارین هج، ویکی وگرل و دولورس دیویس بودند.

2. تد باندی

بدنام‌ترین قاتلان سریالی در تاریخ ایالات متحده: تد باندی

تد باندی یکی از قاتلان سریالی ایالات متحده است که سوژه چندین فیلم و مستند بوده که به خاطر جنایاتش وحشناکش شناخته شده است. باندی که به عنوان مردی باهوش و جذاب توصیف می‌شود. او از ظاهر زیبای خود برای جذب قربانیانش استفاده می‌کرد. باندی حداقل 36 زن را در واشنگتن، اورگان، کلرادو، یوتا و فلوریدا بین سال‌های 1974 تا 1978 کشت و و به آنها تجاوز کرد. برخی تخمین زده‌اند که او می‌تواند مسئول صدها مرگ باشد.

باندی در نهایت در سال 1979 به دلیل قتل دو دانشجوی کالج و بار دیگر به خاطر تجاوز و قتل یک دختر 12 ساله به اعدام محکوم شد. او در سال 1989 در فلوریدا با صندلی برقی اعدام شد.

اسامی 26 مورد از قربانیان شناسایی‌شده او به این صورت است: جونی لنز، لیندا آن هیلی، دونا گیل منسون، سوزان رانکورت، روبرتا پارکس، برندا کارول بال، جورجان هاوکینز، دنیس ناسلوند، جانیس اوت، نانسی ویلکاکس، ملیسا اسمیت، لورا ایم، کارول درونچ، کارول درونچ کنت، کرین کمپبل، جولی کانینگهام، دنیس اولیورسون، ملانی کولی، لینیت کالور، سوزان کورتیس، مارگارت بومن، لیزا لوی، کتی کلینر، کارن چندلر، شریل توماس و کیمبرلی لیچ.

3. جان وین گیسی

بدنام‌ترین قاتلان سریالی در تاریخ ایالات متحده: جان وین گیسی

جان وین گیسی مسئول مرگ حداقل 33 پسر و مرد جوان در شیکاگو در دهه 1970 بود. اما به دلیل عملکردش به عنوان یک دلقک در مهمانی‌های کودکان و رویدادهای اجتماعی از او به عنوان چهره‌ای در رسانه‌ها نیز استفاده شده است.

گیسی چندین‌بار به دلیل تجاوز جنسی در دهه 60 دستگیر شد که اولین مورد یک پسر نوجوان بود. پس از آزادی مشروط در اوایل دهه 1970، گیسی توانست خانه‌ای در حومه شیکاگو بخرد که همسایه‌های او گزارش دادند که بوی بدی بسیار از آن می‌آید.

در سال 1978، رابرت پیست 15 ساله ناپدید شد و پلیس متوجه شد که گیسی آخرین کسی بوده که او را دیده است. پس از تحقیقات بیشتر، پلیس اجساد 29 پسر و مرد جوان را در یا نزدیک خانه گیسی و 4 نفر دیگر را در نزدیکی رودخانه Des Plaines کشف کرد.

او با ادعای دیوانگی خود را بی‌گناه خواند. اما هیئت منصفه ارزیابی‌های روانی را رد کرد و گیسی در هر 33 قتل مجرم شناخته شد. او در سال 1994 با تزریق آمپول مرگبار اعدام شد.

تیموتی جک مک کوی، جان بوتکوویچ، دارل جولیوس سامسون، رندال وین رفت، ساموئل جی داد استاپلتون، مایکل لورنس بونین، ویلیام هیو کارول جونیور، جیمز بایرون هاکنسون، ریک لوئیس جانستون، کنت ری پارکر، مایکل ری پارکر، ام مارینو، ویلیام جورج باندی، فرانسیس وین الکساندر، گریگوری جان گودزیک، جان آلن شیک، جان استیون پرستیج، متیو والتر بومن، رابرت ادوارد گیلروی جونیور، جان آنتنی مووری، راسل لوید نلسون، رابرت دیوید وینچ، تامی جو بولینگ، دیوید پل تالسما، ویلیام وین کیندرد، تیموتی دیوید اورورک، فرانک ویلیام لندینگین، جیمز مازارا و رابرت جروم پیست 28 تن از قربانی‌های گیسی هستند.

4. سام لیتل

بدنام‌ترین قاتلان سریالی در تاریخ ایالات متحده : سام لیتل

قاتل سریالی ساموئل لیتل به‌عنوان یکی از پرکارترین قاتلان تاریخ ایالات متحده شناخته می‌شد. لیتل که برای چندین دهه شناسایی نشده بود، اعتراف کرد که بین سال‌های 1970 تا 2005، 93 قربانی را در 19 ایالت کشته است. طبق اعلام FBI در سال 2019، پلیس موفق شد 50 مورد از اعترافات او را تأیید کند. بیشتر قربانیان او زنان جوان سیاه‌پوست بودند.

در سال 2012، لیتل در یکی از پناهگاه‌های بی‌خانمان‌ها در لوئیزویل به اتهام فروش مواد مخدر دستگیر شد و به کالیفرنیا تحویل داده شد. در آنجا پلیس لس آنجلس توانست او را به دلیل قتل سه زن در اواخر دهه 1980 از طریق شواهد DNA کشف‌شده، محکوم کند. در صحنه‌های جنایت، FBI در آن زمان در گزارشی گفته بود: در هر سه مورد، زنان مورد ضرب‌و‌شتم قرار گرفته و سپس خفه شده‌اند و بدن‌هایشان در یک کوچه، زباله‌دان یا گاراژ رها شده است.

او در سال 2020 و در حال گذراندن حبس ابد در زندان ایالتی در شهرستان لس آنجلس، در سن 80 سالگی درگذشت.

در حالی که FBI هنوز در حال کار برای تأیید برخی از اعترافات لیتل و شناسایی تعداد بیشتری از قربانیان ادعایی او است، اسامی برخی از قربانیان تاییدشده او عبارت است از: آنی لی استوارت، مری جو پیتون، کارول الفورد، گوادالوپ آپوداکا، آدری نلسون اورت، زنا جونز، رز ایوانز، برادران دنیس کریستی، مری جو براسلی، سارا براون، کلارا بردلانگ، پاتریشیا پارکر، ملیندا “میندی” لاپری، فرانسیس کمپبل، جولاندا جونز، آلیس دنیس دووال و روبرتا توندریچ.

5. جفری دامر

با بدنام‌ترین قاتلان سریالی در تاریخ ایالات متحده آشنا شوید: جفری دامر

جفری دامر که به نام آدم‌خوار میلواکی نیز شناخته می‌شود، یکی از قاتلان سریالی معروف و مجرمی جنسی بود که بین سال‌های 1978 تا 1991، 17 پسر و مرد جوان را در ایالات متحده کشت و قطعه‌قطعه کرد.

دامر در سال 1991 پس از اینکه مردی به نام تریسی ادواردز که به سختی از چنگ او فرار کرده بود ، با دستبند در حال دویدن در خیابان پیدا شد، به دست پلیس افتاد.

پلیس به آپارتمان دامر رفت و در آنجا آلبوم عکس اجساد تکه‌تکه‌شده، سرهای انسان در یخچال و فریزر، چندین جمجمه و یک سطل 57 گالنی پر از اسید و اجساد در حال تجزیه را پیدا کرد. پلیس همچنین شواهدی پیدا کرد مبنی بر اینکه دامر ممکن است برخی از قربانیان خود را خورده باشد. قربانیان دامر معمولاً مردان و پسران سیاه پوست، لاتین یا آسیایی بودند.

او در مجموع به 17 قتل اعتراف کرد و به 15 حبس ابد محکوم شد. اما در سال 1994 توسط یک زندانی دیگر در زندان کشته شد.

قربانیان دامر استیون هیکس، استیون تومی، جیمی داکساتور، ریچارد گوئررو، آنتونی سیرز، ریموند اسمیت، ادوارد دبلیو اسمیت، ارنست میلر، دیوید سی توماس، کرتیس استراتر، ارول لیندسی، آنتونی “تونی” هیوز، کونراک سینتاسومفون، مت ترنر، جرمیا واینبرگر، الیور لیسی وجوزف برادهافت بودند.

6. دیوید برکوویتز

با بدنام‌ترین قاتلان سریالی در تاریخ ایالات متحده آشنا شوید: دیوید

دیوید برکوویتز ترس و وحشت را در سال‌های 1976 و 1977 به شهر نیویورک آورد و عامل یکی از بزرگترین شکارهای انسان در تاریخ نیویورک بود.

برکوویتز یا پسر سام در دفتر خاطرات خود نوشت که در اواسط دهه 1970 حدود 1500 آتش‌سوزی را در شهر نیویورک به راه انداخته و ادعا کرد که توسط شیاطین هدایت می‌شود. او در مجموع شش قربانی را کشت و تعداد خیلی بیشتری را مجروح کرد. او اغلب زوج‌ها را هدف قرار می‌داد. برکوویتز همچنین نامه‌هایی به روزنامه‌ها نوشت و با امضای پسر سام، به سگ سیاه لابرادور رتریور همسایه‌اش سم کار اشاره کرد. او معتقد بود که یک شیطان درون سگ زندگی می‌کند.

او در سال 1977 تنها 11 روز پس از آخرین قتلش در پی یک تعقیب‌وگریز بزرگ دستگیر شد و به قتل اعتراف کرد. برکوویتز در حال حاضر محکومیت 365 ساله خود را در زندان نیویورک می‌گذراند.

قربانیان او جودی والنتی (زنده)، دونا لوریا، کارل دنارو و رزماری کینان (زنده)، دونا دماسی و جوآن لومینو (زنده)، کریستین فروند، جان دیل (زنده)، ویرجینیا واسکریچیان، والنتینا سوریانی، الکساندر ایسو، جودی پلاسیدو و سال لوپو (زنده)، رابرت ویولانته (زنده) و استیسی موسکوویتز بودند.

7. ریچارد کاتینگهام

با بدنام‌ترین قاتلان سریالی در تاریخ ایالات متحده آشنا شوید: richard cottingham

در اواخر دهه 1970 و اوایل دهه 80، ریچارد کاتینگهام، که با نام دیگر قاتل نیم‌تنه شناخته می‌شود، ردپایی از قتل‌های وحشیانه را در شهر نیویورک به جا گذاشت.

برای چندین ماه، زنانی که عمدتاً کارگران جنسی بودند، در اتاق‌های هتل در حالی پیدا می‌شدند که بدنشان به‌طرز وحشتناکی مثله شده بود. ریچارد به دلیل اینکه اغلب سر و دست قربانیان خود را می‌برید، به قاتل نیم‌تنه معرف شد.

در سال 1984، کاتینگهام به اتهام پنج قتل مجرم شناخته شد و به 200 سال زندان محکوم شد. از آن زمان به بعد، او بسیاری موارد دیگر اعتراف کرده است. برخی معتقدند تعداد قربانیان او حدود 80 تا 100 نفر هستند. در آوریل 2021، کاتینگهام اعتراف کرد که در سال 1974 دو دختر را در نیوجرسی غرق کرده است. او در حال حاضر 76 سال سن دارد و دوران محکومیت خود را در زندان ایالتی نیوجرسی می گذراند.

بسیاری از قربانیان کاتینگهام ناشناس هستند، اما اسامی برخی از قربانیان او به شرح زیر است: نانسی شیاوا ووگل، جاکالین هارپ، لورین ماری کلی، مری آن پرایور، مریان کار، دیده گودرزی، خیابان والری آن و ژان رینر.

8. بل گانس

با بدنام‌ترین قاتلان سریالی در تاریخ ایالات متحده آشنا شوید: بل گانس

بل گانس که به بل جهنمی معروف بود، با دیگر قاتلان سریالی ایالات متحده تفاوت دارد. او یکی از بدنام‌ترین زنان ایالات متحده است. گونس گفته می‌شود که او حداقل 14 نفر را کشته است، اما برخی معتقدند که قربانیان او به 40 نفر می‌رسد.

در اواخر دهه 1800، گانس از شیکاگو به یک مزرعه خوک در ایندیانا نقل مکان کرد. بنا بر گزارش‌ها، او دو شوهرش را به قتل رساند و پول بیمه عمر آنها را دریافت کرد. بعدها پلیس جسد دختر خوانده‌اش را به همراه چند جسد تکه‌تکه‌شده دیگر که در اغل خوک او دفن شده بودند، پیدا کرد. گانس مردان ثروتمند و مجرد نروژی-آمریکایی را فریب می‌داد تا در مزرعه او سرمایه‌گذاری کرده و از او خواستگاری کنند. اما تقریباً همه آنها مدت کوتاهی پس از ورود ناپدید شدند.

در سال 1908، خانه او در ایندیانا سوخت. خانه قبلی‌ او در شیکاگو و آبنبات‌فروشی که او و شوهر اولش اداره می‌کردند نیز سوخته بود و جسد سه فرزندش در داخل خانه پیدا شد. آنها همچنین جسد بدون سر زنی را در خانه پیدا کردند که گمان می‌رود گانس باشد، اگرچه برخی معتقدند که او فرار کرده است.

یکی از دستیاران او، ری لمفر، پس از درگیری این زوج دستگیر و متهم به آتش‌زدن خانه شد، لمفر در زندان اعتراف کرد که به گانس کمک کرده تا 42 نفر را بکشد و آنها را در آغل خوک دفن کند.

در حالی که بسیاری از قربانیان او شناسایی نشدند و برخی از آنها کودک بودند، گمان می‌رود که قربانیان او شامل هر دو همسرش، مدس سورنسن و پیتر گانس، و همچنین اندرو هلگلین و دیگران باشند.

9. دین کورل

با بدنام‌ترین قاتلان سریالی در تاریخ ایالات متحده آشنا شوید: دین کورل

دین کورل یا مرد آب‌نباتی به دلیل قتل دسته‌جمعی هیوستون نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت. او یکی دیگر از قاتلان سریالی بدنام ایالات متحده است که بین سال‌های 1970 تا 1973، حداقل 28 پسر جوان را کشت.

کورل یک برقکار و صاحب سابق شیرینی‌فروشی بود که از دو همدست نوجوان به نام‌های دیوید اوون بروکس و المر وین هنلی استفاده کرد تا پسران جوان را به آپارتمان خود بکشاند، جایی که آنها را می‌بستند، به آنها تجاوز می‌کردند و آنها را می‌کشتند.

در سال 1973 دعوایی بین کورل و هنلی در خانه کورل درگرفت و هنلی با یک تپانچه کالیبر 22 چندین بار به مرد آب‌نباتی شلیک کرد. سپس هنلی به تمام جنایات خود اعتراف کرد و پلیس را به گورهای دسته‌جمعی در اطراف هیوستون هدایت کرد که اجساد قربانیان آنها را آنجا قرار داشت. به گزارش آسوشیتدپرس، برخی از اجساد مثله شده بودند، برخی دیگر با نوار دور دهان یا طناب دور گردنشان دفن شده بودند.

قربانی آخر و ناشناخته کورل هنوز شناسایی نشده است و تنها با نام «جان دو 1973» شناخته می‌شود.

برخی از قربانیان شناسایی‌شده کورل جفری کونن، جیمز گلس، دنی یتس، دونالد والدراپ، جری والدراپ، راندل هاروی، دیوید هیلیگیست، گریگوری وینکل، روبن واتسون هانی، ویلیام برانچ جونیور، فرانک آگویر، مارک اسکات، جانی دلوم، بیلی بولچ جونیور، استیون سیکمن، روی بانتون، والی جی سیمونو، ریچارد همبری، ریچارد کپنر، جوزف لایلز، ویلیام ری لارنس، ریموند بلکبرن، هومر گارسیا، جان سلرز، مایکل بالچ، مارتی جونز، چارلز کری کابل و جیمز استانتون دریمالا بودند.

10. گری ریدوی

با بدنام‌ترین قاتلان سریالی در تاریخ ایالات متحده آشنا شوید: گری ریدوی

گری ریدوی به قاتل رودخانه سبز معروف شد و بعدها به‌عنوان مرگبارترین قاتل سریالی دنیا محکوم شد. او ادعا می‌کند که در دهه های 1980 و 90 بیش از 80 زن را در واشنگتن کشته است‌. اما در سال 2003 به قتل 48 زن اعتراف کرد.

در سال 1980، ریدوی به دلیل خفه‌کردن یک روسپی دستگیر شد، اما هیچ اتهامی علیه او مطرح نشد. او در سال 1982 دوباره به دلیل پیشنهادی بی‌شرمانه دستگیر شد. کارشناسان معتقدند که قتل‌های او کمی بعد آغاز شد. گفته می‌شود اولین قربانی او یک دختر 16 ساله بود که جسدش در رودخانه گرین پیدا شد.

در دو سال بعد، ریدوی بیش از 40 زن را مورد تجاوز قرار داد و کشت. بسیاری از آنها کارگر جنسی بودند. آخرین قتل او در سال 1998 رخ داد.

ریدوی مظنون چندین قتل مختلف در طول سال‌ها بود، اما فناوری DNA نتوانست قتل‌ها را به او ربط دهد. طبق گزارش‌ها، او حتی در سال 1984 آزمایش پلی‌گراف را گذراند. او سرانجام در سال 2001 هنگامی که اعتراف کرد می‌خواهد روسپی‌ها را بکشد، دستگیر شد. در سال 2003، او به 48 حبس ابد محکوم شد. البته گری اعلام کرد که بیش از 80 زن را کشته است.

برخی از قربانیان شناسایی چ‌شده ریدوی عبارتند از: وندی لی کافیلد، ژیزل آن لووورن، دبرا لین بونر، مارسیا فی چپمن، سینتیا جین هیندز، اوپال چارمین میلز، تری رنه میلیگان، مری بریجت میهان، دبرا لورین استس، لیندا جین، دبرا لورین استس، لیندا جین شاوندا لی سامرز، شرلی ماری شریل، ربکا “بکی” ماررو، کالین رنی براکمن، ساندرا دنیز میجر، وندی استفنز، آلما آن اسمیت، دلورس لاورن ویلیامز، گیل لین ماتیوز، آندریا ماریون چیلدرز، ساندرا کی سور-کی گابرت ماری ام. مالوار، کارول آن کریستنسن، مارتینا ترزا اتورلی، شریل لی ویمز، ایوون “شلی” آنتوش، کری آن رویس، کنستانس الیزابت نائون، کلی ماری ور، تینا ماری تامپسون، آوریل داون باترام، دبی می آبرناتی، تریسی ، مورین سو فینی، مری سو بلو، پامی آنت اونت،دلیز لوئیز پلاگر، کیمبرلی ال. نلسون، لیزا یتس، مری اگزتا وست، سیندی آن اسمیت، پاتریشیا میشل بارکزاک، روبرتا جوزف هیز، مارتا ریوز و پاتریشیا یلوروب.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.