بهترین کشور ها برای زنان

با 10مورد از بهترین کشور های جهان برای زنان آشنا شوید

در این مطلب لیستی از بهترین کشور های جهان برای زنان را با شما به اشتراک می‌گذاریم. زنان با توجه به نقششان در جامعه در طول تاریخ با موانع متعددی روبرو بوده‌اند. از حق تحصیل و کار در خارج از خانه گرفته تا حق رای همگانی. زنان در سراسر جهان مدت‌هاست که برای برابری مبارزه می‌کنند و گام‌های مهمی در پر کردن شکاف و اختلاف با مردان برداشته شده‌اند. تعداد زیادی از زنان جز نیروی کار هستند، تحصیلات عالی و موقعیت‌های بلندپایه در دولت دارند. در این مقاله شما رو با 10 مورد از بهترین کشور های جهان که در فراهم کردن رفاه، عدالت و برابری برای زنان موفق بوده‌اند، آشنا می‌کنیم.

زن زندگی آزادی

10 کشور پیشرو در فراهم کردن یک زندگی راحت برای زنان:

1. نروژ

زنان نروژ

بر اساس رتبه بندی 170 کشور، نروژ بهترین مکان برای زندگی به عنوان یک زن است. با میانگین 13 سال تحصیل، زنان در نروژ جزو تحصیلکرده‌ترین افراد در جهان هستند و 58 درصد از کل زنان دارای شغل ثابت هستند. علاوه بر این حدود 45 درصد از کل کرسی‌های پارلمان در اختیار زنان است که پست نخست وزیری را هم در اختیار داشته‌اند.

2. فنلاند

زنان هلندی

فنلاند به عنوان یک کشور ایده آل برای زندگی و کار به عنوان یک زن، پس از نروژ در رتبه دوم قرار دارد. زنان فنلاندی به طور متوسط 12.9 سال تحصیل می‌کنند و52.7٪ به طور فعال شاغل هستند. در عرصه سیاسی، زنان 46 درصد از کرسی‌های پارلمان را تشکیل می‌دهند و نخست وزیر کنونی کشور سنا مارین است که در سن 34 سالگی، جوان‌ترین رئیس دولت در تاریخ این کشور شد.

3. ایسلند

زنان ایسلند

ایسلند یکی از امن‌ترین کشورها برای مسافران زن است. زنان در ایسلند به طور متوسط 12.6 سال تحصیل می‌کنند، در حالی که حدود 88 درصد از آن‌ها در سن کار، نیروی کار فعال هستند. با بالاترین آمار استفاده از تلفن همراه در جهان، 99.6 درصد از زنان ایسلندی از تلفن همراه استفاده می‌کنند. بیش از 40 درصد نمایندگان مجلس زن هستند. در سال 1980، ایسلند اولین کشور در جهان بود که یک رئیس جمهور زن به نام ویگدیس فینبوگادوتیر را انتخاب کرد. نخست وزیر کنونی هم یک خانوم به نام کاترین یاکوبسدوتیر است که از سال 2017 مشغول به کار است.

4. دانمارک

زنان دانمارک

دانمارک هم مانند سایر کشورهای اسکاندیناوی از نظر کیفیت زندگی از جمله زندگی زنان در رتبه بسیار بالایی قرار دارد. زنان دانمارکی با دسترسی 100 درصد به تلفن همراه و استفاده از اینترنت، به طور متوسط 13.1 سال تحصیل می‌کنند. علاوه بر این 54 درصد از کل زنان شاغل واجد شرایط، دارای شغل هستند. در حوزه سیاسی کمتر از 40 درصد از کرسی‌های پارلمان دانمارک در اختیار زنان است و نخست وزیر فعلی، مت فردریکسن هم یک خانوم است.

5. لوکزامبورگ

زنان لوکزامبورگ

ایالت کوچک لوکزامبورگ، پنجمین کشور برتر برای زنان را به خود اختصاص داده است. اگرچه جمعیت آن تنها 645397 نفر است اما زنان از سبک زندگی راحت و پربار لذت می‌برند. زنان لوکزامبورگ با میانگین 12 سال تحصیل و نرخ اشتغال 54.9 درصد به طور فعال در جامعه مشارکت دارند. 31.7 درصد از کرسی‌های پارلمان لوکزامبورگ در اختیار زنان است که نسبت به سال 2017 سه امتیاز بیشتر شده است. علاوه بر این، 85.6 درصد از زنان در این کشور گزارش می‌دهند که در جوامع خود احساس امنیت می‌کنند.

6. سوئیس

زنان سویس

سوئیس که یکی از پیشرفته‌ترین کشورها با بالاترین کیفیت زندگی برای زنان است. برای زنان سوئیسی این به معنای دسترسی به آموزش با کیفیت، فرصت‌های کاری و ثبات مالی است. به طور متوسط زنان سوئیسی حداقل 12.7 سال تحصیل می‌کنند و کمتر از 60 درصد آنها به طور فعال شاغل هستند. علاوه بر این، 98.9 درصد از آن‌ها گزارش می‌دهند که از نظر مالی در تصمیم‌گیری‌ها نقش دارند. زنان 39 درصد از کل کرسی‌های پارلمان را در اختیار دارند که از سال 2017 10 درصد افزایش داشته است.

7. سوئد

زنان سوئدی

سوئد آخرین کشور اسکاندیناوی در لیست ده کشور برتر برای زنان است. زنان سوئدی از کیفیت زندگی بسیار بالایی برخوردار هستند. حدود 57.3 درصد از کل زنان سوئدی به طور فعال شاغل هستند و به طور متوسط حداقل 12.7 سال تحصیل می‌کنند. 68.9 درصد از زنان که تقریباً 47 درصد از کل کرسی‌های پارلمان سوئد را نمایندگی می‌کنند، گزارش می‌دهند که در جامعه خود احساس امنیت می‌کنند.

8. اتریش

زنان اتریش

زنان اتریشی از فرصت‌های زیادی برای پیشرفت اجتماعی و رشد مالی برخوردار هستند و در 98.4 درصد از تصمیمات مالی شرکت دارند. زنان اتریش با 51.7 درصد از نیروی کار فعال و میانگین 12.2 سال تحصیلی، تقریباً 40 درصد از کرسی‌های پارلمان را پر می‌کنند. علاوه بر این 84 درصد از زنان اتریشی گزارش می‌دهند که در خانه و اجتماع خود احساس امنیت می‌کنند.

9. انگلستان

زنان انگلستان

با احتساب کشورهای انگلستان، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی، زنان در بریتانیا به طور متوسط 13.2 سال تحصیل می‌کنند. حدود 56.3 درصد از زنان بریتانیایی به طور فعال شاغل هستند و در 96.1 درصد از کل تصمیمات مالی مشارکت دارند. در حوزه سیاسی، 30.6 درصد در پارلمان حضور دارند و سه زن تا سال 2022 پست نخست وزیری را به دست آورده‌اند. علاوه بر این نزدیک به 78 درصد گزارش می‌دهند که در جامعه و خانه خود احساس امنیت می‌کنند.

10. هلند

زنان هلندی

54.8 درصد از زنان هلندی نیروی کار فعال را تشکیل می‌دهند. علاوه بر میانگین 12.1 سال تحصیلی، زنان هلندی هم 99.8 درصد در تصمیم گیری‌های  مالی شرکت دارند. 74.4 درصد از زنان در هلند که 35 درصد از کل کرسی‌های دولت را تشکیل می‌دهند، گزارش دادند که در جوامع خود احساس امنیت می‌کنند.

بر اساس داده‌های موسسه جورج تاون، زنان در ده کشور موجود در این فهرست از بالاترین و بهترین کیفیت زندگی و دسترسی به امکانات جامعه مدرن برخوردار هستند. از نیروی کار با درآمد بالا گرفته تا جمعیت تحصیل کرده، زنان این کشورها در واقع قدرت زنانگی خود را نشان می‌دهند.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.