بزرگترین ارتش های جهان به کدام کشور ها اختصاص دارد؟

اختلافات مذهبی، ژئوپلیتیکی و اقتصادی همیشه از طریق روابط دیپلماتیک حل نمی‌شوند، به همین دلیل است که کشورهای زیر برای ایجاد قدرتمندترین و بزرگترین ارتش های جهان سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌اند. این رتبه بندی، پرسنل فعال را معیار اصلی قرار داده است و قدرت نظامی کشورها در نظر گرفته نشده است.

لیست بزرگترین ارتش های جهان:

چین – 2 میلیون پرسنل فعال

ارتش چین

یک گروه تحلیلی مستقل، ارتش چین را با 2 میلیون پرسنل فعال در رتبه سوم از نظر قدرت در بین 142 کشور قرار داده است. ارتش آزادیبخش خلق (PLA) نام مستعار نیروهای چینی است که نماینده پیاده نظام، نیروی دریایی، نیروی هوایی، نیروی موشکی و نیروی پشتیبانی استراتژیک هستند. هر سال PLA بودجه‌ای در حدود 229 میلیارد دلار برای حفظ ظرفیت خود هزینه می‌کند که آن را به اولین کشور با بزرگترین ارتش جهان تبدیل کرده است.

هند – 1.45 میلیون پرسنل فعال

ارتش هند

مرز بین هند و چین در شرایط رقابتی داغ قرار دارد و این یکی از دلایلی است که هند تقریباً یک و نیم میلیون پرسنل فعال دارد. در سال 2021، فیلم گزارش شده توسط CNN یک درگیری خشونت آمیز بین سربازان هند و چین را گزارش داد. نیروهای مسلح هند متشکل از ارتش، نیروی دریایی و نیروی هوایی، سالانه حدود 66 میلیارد دلار هزینه دارد.

ایالات متحده – 1.39 میلیون پرسنل فعال

ارتش امریکا

ایالات متحده با حدود 1.39 میلیون پرسنل فعال در جایگاه سوم قرار دارد. این رقم به طور قابل توجهی با بودجه 782 میلیارد دلاری آن در سال 2022 توجیح می‌شود که سه برابر بودجه PLA است. در حالی که چین کمی بیش از 1.2 میلیون عضو دارد اما GFP، نیروهای ایالات متحده را قوی‌ترین ارتش جهان می‌داند و با توجه به یازده ناو هواپیمابر پیشرفته آن در مقایسه با دو ناو هواپیمابر چین، این استدلال منطقی است.

کره شمالی – 1.2 میلیون پرسنل فعال

ارتش کره شمالی

نزدیک به 30 درصد از جمعیت کره شمالی در نیروهای مسلح این کشور حضور دارند که چهارمین ارتش بزرگ جهان را تشکیل می‌دهند. مبارزات اقتصادی کره شمالی در کنار فقر گسترده‌ای که توسط این رژیم سرکوبگر و انزواطلب ایجاد شده است، منجر به قحطی‌ها و فشارهای اقتصادی قابل توجهی بر مردم در چند دهه گذشته شده است.

روسیه – 850 هزار پرسنل فعال

ارتش روسیه

روسیه دارای تقریباً 850000 عضو فعال است. گزارشات در سال 2023 نشان می‌دهد که تقریباً 100000 سرباز روسی در حمله سال 2022 به اوکراین کشته شده‌اند. فساد گسترده و تخصیص نادرست منابع، ارتش روسیه را ناتوان کرده است. شایعات و گزارش‌ها فراوانی نشان می‌دهد که روسیه در جنگ با اوکراین از نیروهای مزدور، زندانیان و جمعیت غیرنظامی سرباز ‌گرفته است تا موقعیت خود را در اوکراین حفظ کند.

پاکستان – 640 هزار پرسنل فعال

ارتش پاکستان

نیروهای مسلح پاکستان با 640000 پرسنل فعال ششمین ارتش بزرگ جهان هستند. ارتش پاکستان شامل نیروی زمینی، نیروی دریایی و نیروی هوایی با 10.4 میلیارد دلار هزینه در سال است (4٪ از کل تولید ناخالص داخلی). به دلیل اختلافات فرهنگی و جغرافیایی طولانی مدت، حریف اصلی پاکستان، هند، ایران و افغانستان است.

ایران – 575 هزار پرسنل فعال

ارتش ایران

نیروی فعال در ایران نزدیک به 600000 پرسنل نظامی آماده است. هزینه این نیروها در سال 2022 25 میلیارد دلار بوده است که معادل 2.5 درصد از تولید ناخالص داخلی ایران است. بر اساس GFP، ایران پس از مصر و ترکیه چهاردهمین قدرت نظامی قوی جهان است.

ناتو – 3.3 میلیون پرسنل فعال

ارتش ناتو

نزدیک به 3.3 میلیون پرسنل مجموع نیروهای ناتو را تشکیل می‌دهند. این مجموعه متشکل از 30 کشور است که با یک اتحاد نظامی موافقت کرده‌اند. این کشورها عبارتند از آلبانی، بلژیک، بلغارستان، کانادا، کرواسی، چک، دانمارک، استونی، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مونته نگرو، هلند، مقدونیه شمالی، نروژ، لهستان، پرتغال، رومانی، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، ترکیه، بریتانیا، و ایالات متحده آمریکا. این ساختار نظامی منحصربه‌فرد است زیرا نیروهای ناتو به جای یک کشور، یک زنجیره یکپارچه از همه کشورهای عضو آن را در بر می‌گیرد. مجموع هزینه‌های دفاعی اعضای ناتو در سال 2022 1.2 تریلیون دلار بوده است.

علیرغم صلح نسبی که از پایان جنگ جهانی دوم در سرتاسر جهان برقرار است، ممکن است تنها یک رهبر مجهز به سلاح هسته‌ای لازم باشد تا دوباره یک جنگ زنجیره‌ای جهانی آغاز شود. تنش‌ها و مناقشات، نیاز به سرمایه‌گذاری هر کشور را در افزایش نیروهای مسلح خود تشدید می‌کند اما صرف نظر از این، صلح جهانی باید در کانون توجه هر شهروندی در جهان باشد.

نظرات خود را در مورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.