بهترین زمان چرت زدن چه ساعتی است و به چه میزان

آیا میدانید که بهترین زمان چرت زدن چه ساعتی است و به چه میزان خواب ظهر احتیاج دارید؟

آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که با یک خواب کوتاه بعد از نهار یا هنگام ظهر سرحال می‌شوید؟ آیا میدانید که بهترین زمان چرت زدن چه موقعی است و با چه مقدار خواب ظهر میتوانید کارایی مغز خود را افزایش دهید؟ در ادامه با دینو همراه باشید تا پاسخ این سوالات را پیدا کنید.

اگر بچه کوچکی در خانه دارید احتمالا می‌دانید که خواب ظهر چه تاثیر عمیقی روی کودکان دارد. کودکان به خواب بیشتری نسبت به بزرگسالان نیاز دارند، با اینحال بزرگسالان نیز به 7 تا 9 ساعت خواب در شبانه روز احتیاج دارند، اما متاسفانه خیلی از ما نمیتوانیم به طور منظم به این میزان خواب برسیم.

خوابیدن نقش مهمی در سلامت ما ایفا می‌کند. خواب به بازتولید و جایگزین شدن برخی سلول‌ها کمک کرده و خستگی و استرس ما را کاهش می‌دهد. با اینحال اگر به هر دلیلی نمی‌توانید شب‌ها خواب کامل داشته باشید، یک چرت کوتاه می‌تواند منجر به شادابی و افزایش کارایی شما شود.

بهترین مدت زمان چرت زدن

جواب این سوال بستگی به مدت زمانی که می‌توانید بخوابید و کاری که می‌کنید دارد.

اگر بعد از ظهر کمی احساس خواب آلودگی دارید، یک چرت ده تا بیست دقیقه‌ میتواند سرعت و کارایی مغز را افزایش دهد. شما با یک خواب کوتاه می‌توانید خود را برای ادامه روز و به پایان بردن کارهایتان شارژ کنید.

اگر کلافه یا استرسی شده‌اید و یا پس از درس خواندن نیاز دارید تا برخی از مطالبی را که در روز خوانده‌اید دوره کنید، و همچنین وقت بیشتری دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا یک خواب شصت دقیقه‌ای داشته باشید. این چرت تقریبا بلند علاوه بر کاهش استرس، تحمل شما را بالا برده و به فرایند ادراکی حافظه کمک می‌کند. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که حتی یک چرت کوتاه در طول روز می‌تواند تاثیر زیادی بر قدرت یادگیری افراد داشته باشد.

خیلی خسته هستید و به یک استراحت کامل نیاز دارید؟ یک خواب نود دقیقه‌ای می‌تواند باعث افزایش خلاقیت شده و به احساسات و عملکرد حافظه بلندمدت شما کمک کند. نود دقیقه به اندازه یک چرخه کامل خواب است و بعید است که پس از آن احساس گیجی یا خستگی داشته باشد.

بهترین زمان چرت زدن بین ساعت یک تا سه بعد از ظهر

بهترین زمان برای چرت زدن

اما چه زمانی بهترین موقع برای چرت زدن است؟ جواب این سوال بستگی به زمانی که صبحها از خواب بیدار می‌شوید دارد. اگر از آن دسته افرادی هستید که صبحها زود بیدار می‌شوند، بهترین زمان چرت زدن حدود ساعت یک بعد از ظهر است. اما اگر شبها دیر میخوابید و صبحها دیرتر بیدار می‌شوید، پیشنهاد می‌کنیم خواب ظهرگاهی خود را به حدود ساعت سه بعد از ظهر موکول کنید. به خاطر داشته باشید که چرت بعد از ساعت چهار یا چهار و نیم به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است باعث اخلال در خواب شبانه شود.

چرت زدن به طور منظم، در برخی افراد باعث کاهش استرس شده و به این ترتیب احتمال حمله قلبی و سکته را کاهش می‌دهد.

چند پیشنهاد

اگر کمتر از نیم ساعت برای چرت زدن وقت دارید و پس از آن باید فورا مشغول به کار شوید، کمی‌پیش از خواب یک فنجان قهوه بخورید. به این ترتیب هنگامی که بیدار می‌شوید کمتر احساس گیجی خواهید داشت. همچنین توجه داشته باشید که محل چرت زدن شما ترجیحا تاریک و گرم باشد. اگر خوابتان نمی‌برد می‌توانید برای چند دقیقه تنها چشمان خود را ببندید و استراحت کنید. همین استراحت کوتاه نیز میتواند استرس شما را کاهش دهد.

امتیاز: 3.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.