شخصیت سگ شما بیشتر از نژاد آن تاثیر می گیرد

پیوند بین انسان و سگ هزاران سال است که وجود دارد. یک مطالعه جدید نشان داده است در حالی که نژاد سگ یک عامل مهم در رفتار اوست، شخصیت سگ توسط یک تعامل پیچیده بین ژنتیک و محیط تعیین می‌شود. شخصیت سگ‌ شما تا حد زیادی از روابط بین او و صاحبش و همچنین اعضای خانواده صاحبش و سایر سگ‌ها تأثیر می‌گیرد.

ارتباط بین شخصیت سگ و نژاد آن

ویژگی‌های شخصیتی حیوانات به شدت ژنتیکی است و وراثت بین 40 تا 50 درصد نقش دارد اما مانند انسان، عوامل محیطی به ویژه در اوایل زندگی سگ‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کنند. شخصیت سگ‌ ها مدت‌هاست موضوع تحقیق بوده است و مطالعات قبلی نشان داده است که شخصیت سگ‌ ها بین نژادهای مختلف، متفاوت است. اما این مطالعه جدید نشان داده است که نژاد تنها بخشی از چیزی است که شخصیت سگ را تعیین می‌کند.

محققان دانشگاه هلسینکی فنلاند مجموعه اطلاعات گسترده‌ای را از 11418 سگ برای بررسی عوامل محیطی و سایر عوامل موثر در شخصیت آن‌ها جمع آوری کردند. این مطالعه عوامل مختلف و ارتباط آنها با هفت ویژگی شخصیتی را مورد بررسی قرار داد: ناامنی، تمرکز در تمرین، پرخاشگری ، انرژی، اجتماعی بودن سگ، اجتماعی بودن انسان و پشتکار.

محققان متوجه شدند که سن مهمترین متغیر است زیرا با ناامنی، تمرکز در تمرین، انرژی و جامعه پذیری سگ مرتبط است. در حالی که نمرات تمرکز در تمرین با افزایش سن سگ افزایش می‌یابد، نمرات ناامنی، انرژی و معاشرت سگ و انسان در مقایسه با سگ‌های جوان کاهش می‌یابد.

محققان به این نتیجه رسیدند که نژاد مهم‌ترین متغیر برای تعیین میزان پرخاشگری، جامعه‌پذیری و پشتکار سگ است. در این مطالعه ناامن‌ترین سگ نژاد شتلند بود. کمترین ناامنی را نژاد بول تریر داشت. تریرهای نوع پارسون بیشترین انرژی را داشتند، در حالی که سگ‌های نگهبان کمترین انرژی را داشتند.

محققان تفاوت قابل توجهی بین سگ‌های مبارز و گلدن رتریور، نژادی با کمترین پرخاشگری یافتند. ژرمن شپردها بعد از سگ‌های مبارز از نظر تهاجمی بودن دوم شدند. تریرهای نوع بول بالاترین امتیاز را در جامعه پذیری و سگ‌های‌ نگهبان کمترین امتیاز را در این مورد داشتند. در معاشرت بین سگ‌ها، لپونین فنلاندی برنده این رقابت شد و نژاد بردر کولی  کمترین امتیاز را داشت.

از بین تمام عوامل محیطی که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند، محققان به این نتیجه رسیدند که اجتماعی شدن در دوران توله‌گی (زمانی که توله سگ بین هفت هفته تا چهار ماهه است) بیشترین تاثیر را بر روی شخصیت و رفتار او می‌گذارد.

بزرگترین دلیل تفاوت بین جامعه‌پذیری ضعیف و اجتماعی شدن توله‌ها مربوط به ناامنی آن‌هاست و صاحبان جدید باید توله‌های خود را تا حد امکان با افراد، مکان‌ها و حیوانات ناآشنا، آشنا کنند. البته، اجتماعی کردن همیشه باید طبق شرایط توله سگ‌ها انجام شود به این معنی که توله سگ نباید مجبور به قرار گرفتن در موقعیت‌های ترسناک یا خطرناک شود.

نتایج نشان می‌دهد که ویژگی‌های شخصیتی سگ‌ها مانند انسان‌ها پیچیده است و احتمالاً تحت تأثیر پس زمینه ژنتیکی و تجربیات زندگی او قرار می‌گیرد.

این مطالعه تأثیر بزرگی را که انسان بر شخصیت و رفاه سگ دارد، نشان می‌دهد. به گفته محققان درست است که عوامل ژنتیکی بر شخصیت و رفتار سگ شما موثر است اما مهم است که صاحبان سگ‌ها به یاد داشته باشند می‌توانند با اجتماعی کردن آنها در زما تولگی سگ، به شکل‌گیری شخصیت آن‌ها کمک کنند.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.