با 10 مورد از فقیرترین کشور های اروپا آشنا شوید

اروپا به خاطر ثروت زیادش شناخته شده است با این حال این قاره از فقر مصون نیست. در تجزیه و تحلیل داده‌های صندوق بین‌المللی پول، بسیاری از کشورهای اروپای شرقی با مشکلات اقتصادی زیادی روبرو هستند که در این مطلب ما 10 مورد از فقیرترین کشور های اروپا را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

10 مورد از فقیرترین کشور های اروپا:

1. مولداوی

فقیرترین در اروپا

جمعیت: 2,553,000

سرانه تولید ناخالص داخلی(PPP): 17779  دلار

سرانهGNI  (درآمد ناخالص ملی): 5370 دلار

مولداوی یک کشور کوچک در شرق اروپا است. این کشور یکی از فقیرترین کشور های اروپایی است که حدود 26 درصد مردم آن در فقر زندگی می‌کنند. بیشتر جمعیت در زمینه کشاورزی و فرآوری مواد غذایی کار می‌کنند. نرخ بیکاری در این کشور در حدود 4 درصد است و در سال‌های اخیر کشور از فرار مغزها با تحصیلات عالی که برای دستمزد بهتر به خارج از کشور می‌روند، روبرو شده است. همچنین بی‌ثباتی سیاسی و فساد هم از موضوعات مهم این کشور بوده است.

2. ارمنستان

جمعیت: 2,964,000

سرانه تولید ناخالص داخلی (PPP): 18007 دلار

GNI : 4850 دلار

ارمنستان کشوری در حال توسعه است که به دلیل سال‌ها بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی، اقتصاد نابسامانی دارد. این ملت سابقه طولانی اشغال خارجی، جنگ، درگیری داخلی و تحریم‌های اقتصادی را تحمل کرده‌اند. این گذشته آشفته منجر به بیکاری و فقر بالا در کشور شده است. سیستم مراقبت‌های بهداشتی در این کشور توسعه نیافته است و بسیاری از مردم به خدمات ضروری مانند آب آشامیدنی تمیز دسترسی ندارند. فساد در موسسات دولتی بیداد می‌کند و بخش بانکی هنوز به نوسازی یا سرمایه‌گذاری کافی نرسیده است. علاوه بر این ارز ضعیف این کشور بیشتر به فقر دامن می‌زند. ارمنستان همچنان یک کشور عمدتاً روستایی است و تقریباً 28 درصد از جمعیت آن برای امرار معاش خود به کشاورزی متکی هستند.

3. بوسنی و هرزگوین

کشور فقیر در اروپا

جمعیت: 3,443,000

سرانه تولید ناخالص داخلی (PPP): 18956 دلار

GNI: 6810 دلار

بوسنی و هرزگوین یکی از فقیرترین کشور های اروپا است. این کشور میراثی از جنگ‌ها، فساد و آشفتگی‌های اقتصادی را تحمل کرده است که باعث مشکلات شدید اجتماعی و مالی برای مردم آن شده است. علاوه بر این بخش صنعت ناکارآمد و محدود است که کشور را از توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد شغل باز می‌دارد. در نتیجه سطح فقر در این کشور بالاست و تقریباً 19 درصد از شهروندان آن زیر خط فقر ملی زندگی می‌کنند و 50 درصد دیگر در معرض سقوط به زیر خط فقر هستند.

4. آلبانی

جمعیت: 2,806,000

تولید ناخالص داخلی (PPP): 19009 دلار

GNI: 6110 دلار

آلبانی علیرغم مناظر خیره کننده اش، به دلیل عوامل زیادی مانند بیکاری بالا، دستمزدهای پایین و کمبود صنعت یکی از کشورهای فقیر این لیست است. پس از سقوط کمونیسم در سال 1991، آلبانی شاهد یک وضعیت اقتصادی نابسامانی بوده است.

در سال های اخیر، این کشور به شدت به کمک‌های خارجی و حواله‌های مهاجران آلبانیایی برای تقویت اقتصاد خود متکی بوده است. علاوه بر این، فساد و ساختارهای اقتصادی ضعیف کشور را خفه کرده است و از رشد سرانه تولید ناخالص داخلی و سایر شاخص‌های رفاه جلوگیری کرده است.

5. مقدونیه شمالی

مقدونیه شمالی و اقتصاد ضعیف آن

جمعیت: 1,829,000

تولید ناخالص داخلی (PPP): 21103 دلار

GNI: 6190 دلار

مقدونیه شمالی کشوری کوچک در منطقه بالکان اروپا است. ناآرامی‌های داخلی، بی‌ثباتی سیاسی و عقب ماندگی اقتصادی این کشور را در بیشتر تاریخ خود آشفته و ضعیف کرده است. نرخ بیکاری این کشور بیش از 16 درصد است و تولید ناخالص داخلی آن یکی از پایین‌ترین نرخ‌ها در اروپا است. علاوه بر این مقدونیه شمالی منابع و زیرساخت‌های محدودی دارد که مانع از پیشرفت مردم آن می‌شود. در نتیجه علیرغم پیشرفت‌های قابل توجه در سال‌های اخیر مقدونیه شمالی با درآمد متوسط بسیار کمتر از میانگین اروپا، در لیست یکی از فقیرترین کشور های اروپا قرار می‌گیرد.

6. بلاروس

جمعیت: 9,274,000

تولید ناخالص داخلی (PPP): 22644 دلار

GNI: 6940 دلار

بلاروس در شرق اروپا قرار دارد، با اقتصاد ضعیف و فقدان اصلاحات اقتصادی، این کشور یکی از پایین‌ترین درآمدهای سرانه در اروپا و جمعیتی رو به افزایش را دارد. سیستم دولتی فاسد آن فرصت‌های سرمایه‌گذاری تجاری را محدود می‌کند و باعث یک اقتصاد راکد با رشد محدود می‌شود. بیکاری بالا، تورم و فقر در سراسر کشور بیداد می‌کند. این مسائل باعث شده است که بلاروس یکی از فقیرترین کشور های اروپا باشد.

7. صربستان

اقتصاد ضعیف در اروپا

جمعیت: 6807000

تولید ناخالص داخلی (PPP): 25718 دلار

GNI: 8460 دلار

صربستان کشوری است که در جنوب شرقی اروپا واقع شده است. جمعیت آن 6.9 میلیون نفر تخمین زده می‌شود. این کشور یکی از فقیرترین کشورهای منطقه است، با درآمد سرانه کمی بالاتر از بوسنی و هرزگوین در سال 2022. اقتصاد صربستان به صادرات کالاهایی مانند منسوجات، مواد شیمیایی و دارویی متکی است .علاوه بر این سال‌هاست که این کشور با درصد پایین سرمایه‌گذاری خارجی دست و پنجه نرم می‌کند که منجر به نرخ بالای بیکاری و عدم دسترسی به فناوری‌های جدید شده است. زیرساخت‌های ضعیف در صربستان، سفر یا خرید کالا از کشورهای دیگر را برای شهروندان سخت کرده است.

8. مونته نگرو

جمعیت: 619100

تولید ناخالص داخلی (PPP): 27616 دلار

GNI: 9340 دلار

مونته نگرو کشوری کوچک در جنوب شرقی اروپا است. با وجود زیبایی و میراث فرهنگی غنی، مونته نگرو همچنان یکی از فقیرترین کشورهای اروپاست. نزدیک به یک پنجم جمعیت زیر خط فقر زندگی می‌کنند که برخی تخمین‌ها حتی بالاتر از این است. کارگران مونته نگرو در همه بخش‌ها دستمزد پایینی می‌گیرند و فساد دولتی به تولید اقتصادی پایین دامن می‌زند. با بیکاری بالا و جمعیت سالخورده، مونته نگرو می‌تواند با سرمایه گذاری منابع داخلی و بین المللی از چرخه فقر خود خارج شود.

9. بلغارستان

جمعیت: 6,855,000

تولید ناخالص داخلی (PPP): 31302 دلار

GNI: 11200 دلار

بلغارستان کشوری غرق در تاریخ و جنگ است که در گوشه جنوب شرقی اروپا قرار گرفته است. این کشور مدت‌هاست که از فقر و ناآرامی‌های سیاسی رنج می‌برد که منجر به اقتصاد ضعیفی شده است و نمی‌تواند با همتایان اروپایی خود همگام شود.

 تولید ناخالص داخلی این کشور کمتر از سایر کشورهای اروپایی مجاور است و یکی از کمترین درآمد سرانه در این قاره را دارد. اقتصاد این کشور به دلیل از بین رفتن صنعت و عدم سرمایه گذاری در بخش‌های جدید رو به افول است.

نزدیک به 24 درصد از بلغارها زیر خط فقر زندگی می‌کنند و بسیاری از آنها به خدمات ضروری مانند آب تمیز، مراقبت های بهداشتی و آموزش دسترسی ندارند و نرخ بالای بیکاری مشکلات مالی را برای شهروندان تشدید می‌کند.

10. یونان

اقتصاد یونان

جمعیت: 10,640,000

تولید ناخالص داخلی (PPP): 38610 دلار

GNI: 20000 دلار

یونان در حال حاضر به دلیل بدهی‌های عظیم خود با بحران مالی مواجه است. از سال 2009، بدهی این کشور بیش از 200 درصد افزایش یافته است و تا سپتامبر 2022 به بیش از 350 میلیارد دلار رسیده است. بازپرداخت این کشور از چندین ضعف ساختاری مانند جمع‌آوری ضعیف مالیات، فساد، ناکارآمدی بوروکراتیک و فضای تجاری غیررقابتی که سرمایه‌گذار را منصرف می‌کند، ریشه می‌گیرد. در نتیجه آمار بیکاری در این کشور بسیار بالاست و رشد اقتصادی برای چندین سال پایین بوده است.

نظرات خود را در مورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.