توهم نوری شگفت‌انگیز چشم

خطای دید: توهم نوری شگفت‌انگیز چشم که باعث ایجاد حرکت در تصاویر می‌شود

سیستم بینایی ما طوری تنظیم شده که بتوانیم در محیطی سه بعدی و سرشار از نور، سایه، رنگ، بافت، اشیاء و اشکالی متنوع در فواصل دور و نزدیک را ببینیم. بسیاری از ما بدون توجه به این که ایجاد تصویری صحیح از جهان اطراف برای سیستم بینایی و مغز چه عملیات پیچیده‌ای به همراه دارد، دیدن را امری ساده و پیش پا افتاده تلقی می‌کنیم. برای درک بهتر این موضوع، با توهم نوری شگفت‌انگیز چشم همراه دینو باشید.

توهم نوری شگفت‌انگیز چشم

ماهیت توهم نوری شگفت‌انگیز چشم

یک توهم نوری یا بصری، توهمی ناشی از سیستم بینایی است. این مورد با درک بصری مشخص می‌شود و به نظر می‌رسد با واقعیت متفاوت باشد. توهمات ما با طیف گسترده‌ای روبرو می‌شوند که طبقه‌بندی آن ها دشوار است. به این دلیل که علت اصلی این توهمات اغلب مشخص نیست. یک طبقه‌بندی پیشنهاد شده توسط «ریچارد گرگوری» (Richard Gregory) به عنوان یک هدایت‌گر، برای ما بسیار مفید می‌باشد. بر اساس آن، سه کلاس اصلی وجود دارد:

  • توهمات جسمی
  • توهمات فیزیولوژیکی
  • توهمات شناختی

در هر یک از این کلاس‌ها، چهار گونه نیز قرار می‌گیرند:

  • ابهامات
  • تحریف‌ها
  • پارادوکس‌ها
  • داستان‌ها

یک مثال کلاسیک برای تحریف توهمات جسمی می‌تواند خمش ظاهری چوب نیمه غوطه‌ور در آب باشد. مثال دیگر برای پارادوکس فیزیولوژیکی، توانایی جابجایی حرکتی در مکانی است که با وجود حرکت، موقعیت بدون تغییر باقی می‌ماند. سه تحریف شناختی معمولی، توهم Ponzo ،Poggendorff و Müller-Lyer هستند. توهمات جسمی ناشی از محیط بدنی است. توهمات بینایی شناختی نتیجه استنتاج‌های ناخودآگاه و شاید از مواردی باشد که بیش‌تر شناخته شده است. توهمات بصری پاتولوژیک ناشی از تغییرات پاتولوژیکی در مکانیسم‌های ادراک بصری فیزیولوژیکی و باعث انواع توهمات فوق می‌شود. ما در این مطلب نمونه‌ای از یک توهم نوری شگفت‌انگیز چشم را برای درک بهتر بررسی می‌کنیم.

خطای دید

خطای دید (نام‌های دیگر: خطای باصره، خطای بصری، خطای چشم) به احساس دیدن تصاویری گفته می‌شود که فریبنده یا گمراه‌کننده باشند. در این حالت اطلاعاتی که به وسیله چشم جمع‌آوری شده و توسط مغز پردازش می‌گردد منجر به درک تصویری می‌شود که با واقعیت آن تصویر تطابق ندارد.

توهم نوری شگفت‌انگیز چشم

در ادامه ویدئو کوتاهی از یک توهم نوری شگفت‌انگیز چشم از MoIllusions را خواهید دید. ممکن است در ابتدا کمی عصبی باشید. نترسید! در انتهای این یکی، چیزی ناگهان جلوی شما ظاهر نخواهد شد که شما را بترساند! در عوض، این مورد یک توهم نوری بسیار جذاب و عمیق است که حتی برای مدت کوتاهی پس از پایان تماشای آن، همراه چشمان شما خواهد بود. این تجربه ناب را از دست ندهید. برای درک بهتر گفته‌های ما، ویدئو کوتاه زیر را تماشا کنید.

آیا تاثیر واقعی این ویدئو کوتاه را بر بینایی خود تجربه کردید؟ به نظر شما چرا این تصاویر ثابت را متحرک می‌بینیم؟ نظرات خود را در مورد توهم نوری شگفت‌انگیز چشم با ما و خوانندگان دینو به اشتراک بگذارید.

منبع: Moillusions

بیش‌تر بخوانید: معما: بازی خطای دید و پیدا کردن عدد متفاوت در بین اعداد داده شده

بیش‌تر بخوانید: در آزمون هوش بزرگ بریتانیا شرکت کنید تا ببینید که چقدر باهوش هستید

امتیاز: 4.8 از 5 (4 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

۶ دیدگاه

  1. Avatar Ax گفت:

    جالب بود!
    تا 10-12 ثانیه بعد هم چشممون جوگیر شده بود و در همان فضا مانده بود 😅

  2. Avatar M o r d a b گفت:

    واقعا عجیب و شگفت انگیز بود
    دست مریزاد.

  3. Avatar علی گفت:

    سلام.
    کمتر کسی مثل شما تو این سایت پیدا میشه تا مقالات جالب علمی بذاره.
    متشکرم.
    یاعلی(ع)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.